English

عبدالجبار کاکایی در گفتگو با موج:

جامعه ی ما خطابه محور است/ هر حرکتی در زمینه فرهنگ کتاب خوانی موثر است

عبدالجبار کاکایی در خصوص اهمیت دادن به کتاب و عیدی دادن آن در ایام عید گفت: برگزاری نمایشگاه های کتاب ، تبلیغ کردن، خطابه کردن اهالی هنر و ورود حوزه های سینما و تلویزیون در اینگونه تبلیغات به مراتب تاثیر بیشتری در این امر دارد و ما را هر چه بیشتر به سوی هدفمان می برد.

جامعه ی ما خطابه محور است/ هر حرکتی در زمینه فرهنگ کتاب خوانی موثر است

در ادامه کمپین «عید با کتاب» عبدالجبار کاکایی نویسنده، شاعر و زبان‌شناس ایرانی که  در زمینه‌های سرودن شعر، نقد و بررسی، اجرای برنامه‌های ادبی در صدا و سیما و مطبوعات فعالیت دارد درباره ی این موضوع در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: علت های فراوانی در خصوص اهمیت ندادن به کتاب وجود دارد . اما اصل مطالعه کردن و تعمق و اندیشیدن باید جز مختصات یک جامعه باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: جامعه ی ما بیشتر خطابه و سخندان محور است و احساس نیاز به دانش و بالا بردن معلومات بین طبقات جامعه نیست به جز گروهی که به اعتبار گذراندن تحصیلات عالیه و یا عده ای که به عنوان روشن فکر در جامعه شناخته شده اند احساس وظیفه و مسئولیت نسبت به کتاب بکنند.

این شاعر و زبان شناس ادامه داد: الباقی مردم جامعه ی ما نیاز به دانششان را در مجالس حل می کنند و یا از طریق تلویزیون که یک مرجع مطمئن و آگاه اعلام شده است، دغدغه های علمی خود را برطرف می کنند. در بافت جامعه نیاز به مطالعه کردن و اندیشیدن و تحقیق کردن باید ایجاد شود تا ما شاهد جامعه ای باشیم که برای کتاب ارزش قائل است.

کاکایی در پاسخ به این سوال که ما به عنوان عضوی از یک جامعه و یا مسئولین چگونه می توانیم جریان ساز فرهنگ کتاب خوانی باشیم گفت: هر حرکتی می تواند موثر و تاثیر گذار باشد. برگزاری نمایشگاه های کتاب، تبلیغ کردن، خطابه کردن اهالی هنر و ورود حوزه های سینما و تلویزیون در اینگونه تبلیغات به مراتب تاثیر بیشتری در این امر دارد و ما را هر چه بیشتر به سوی هدفمان می برد.

وی افزود: تاریخ و جامعه شرایط به وجود آمده در اجتماع ما را به سوی هدفمان نزدیک کرده است و می توانیم مطالعه کردن را جز بنای اصلی تفکراتمان بدانیم ولی یک سری از اقدامات می تواند تاثیرات بیشتری داشته باشد. 

عبدالجبار کاکایی در پایان به فضای مجازی اشاره کرد و گفت:با ورود فضای مجازی مقداری به دلیل شدت جریان اطلاعات بحث سنتی مطالعه کتاب کم رونق شده است و این را نباید پای عقب نشینی مردم از درک خواندن دانست. چرا که خود فضای مجازی هم به نوعی فکر مردم را تغذیه می کند .

نمایشگاه های کتاب و هدیه دادن کتاب به عنوان عیدی و یا هر عنوان دیگر می تواند سطح علمی و فرهنگی جامعه را در کشورمان بالا ببرد. سفره های هفت سین امسالمان را با سین هشتم «سنت کتاب خوانی» تزئین کنیم تا نماد ایران با فرهنگ و ادبیات را به جامعه برگردانیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه