English

حفظ میراث‌فرهنگی نمودی از «اقتصاد مقاومتی»

چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در پردیس دانشگاهی ارومیه برگزار شد.

حفظ میراث‌فرهنگی نمودی از «اقتصاد مقاومتی»

به گزارش خبرگزاری موج، صبح امروز(یکشنبه هشتم اسفندماه)، «رحیم حب نقی» رئیس دانشگاه ارومیه در این همایش گفت: حفظ میراث فرهنگی نمودی از «اقتصاد مقاومتی» است که متأسفانه به آن کم‌توجهی شده است.

وی حفظ میراث فرهنگی را عامل رونق صنعت گردشگری دانست و گفت: امید است مسئولان ذی‌ربط بناهای تاریخی را آباد و مرمت کنند و با شناساندن ابعاد مختلف تاریخ و معماری آذربایجان‌غربی گامی بلند در راستای گسترش این صنعت برداشته شود.

حب‌نقی با اشاره به این‌که تاریخ ما هویت ماست، افزود: حفظ میراث فرهنگی پلی بین نسل قدیم و آینده که بر ما وظیفه است که از این میراث ماندگار استان خود حفاظت کنیم.

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان این‌که پردیس دانشگاه ارومیه قدمت آکادمیک چندین ساله دارد، افزود: نخستین مدرسه طب ایران در ارومیه تأسیس شده بود که در سال گذشته ساختمان طب(ساختمان چوبی) ثبت ملی شد.

«کهوریان» معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در ادامه این کنگره، برگزاری چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران را فرصتی برای عبور از مسیر عبرت‌آمیز تاریخ دانست و افزود: وجود غنای تاریخی و فرهنگی استان و شناخت تاریخی معماری و شهرسازی آثار بجای مانده از دوران گذشته لازمه ایجاد بستر مناسب جهت پژوهش در این حیطه می‌باشد.

وی گفت: تاریخ کلاس آموزشی برای همه ابنای بشری و آشنایی با دانش افرادی که در پس اعصار و در ژرفای اندیشه و گستره عمل زمینه برای آیندگان فراهم می‌کند.

معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی 1525 آثر و ابنیه تاریخی و محوطه در آذربایجان‌غربی ثبت ملی شده است، افزود: 2 اثر قره کلیسا و تخت‌سلیمان نیز ثبت جهانی شده و 3 اثر دیگر نیز در فهرست ثبت در میراث جهانی قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که کنگره تاریخ معماری و شهرسازی در 3 دوره گذشته در سطح ملی برگزار شده بود، افزود: آذربایجان‌غربی بعد از10 سال وقفه در برگزاری این کنگره با کسب رتبه اول از لحاظ مقالات ارائه شده حسن ختام کنگره‌های استانی شده است.

کهوریان با بیان این‌که امید است مقالات منتخب این کنگره در غنای آن موثر باشد، یادآور شد: با توجه به ظرفیت شناخته شده استان، زمینه انجام پژوهش‌های دیگر برای شناخت تاریخ و معماری آذربایجان‌غربی فراهم شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه