English

مدیر کل میراث فرهنگی فارس:

زیست بوم تاریخی لار نیاز به بازآفرینی دارد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: زیست بوم تاریخی لار نیاز به بازآفرینی دارد.

زیست بوم تاریخی لار نیاز به بازآفرینی دارد
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، محمد ثابت اقلیدی در سفر به شهرستان لارستان در جمع مدیران و مسئولان و فعالان میراث فرهنگی و گردشگری و هنرمندان صنایع دستی این شهرستان گفت: لارستان دارای ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری غنی است اما نتوانسته انچنان که باید به یک مقصد گردشگری تبدیل شود و زیست بوم تاریخی لار نیاز به بازآفرینی دارد. 

ثابت اقلیدی با بیان اینکه امروز برخی شهرها در کشورهای همسایه توانسته‌اند با ایجاد زیبایی‌های بصری گردشگران بیشماری را جذب کنند و در این مصاف گوی سبقت را از شهرهای بزرگ و مطرح گردشگری دنیا ربوده‌اند گفت: ما در مدیریت شهری نتوانسته‌ایم از این جلوه‌های بصری بهره ببریم و شهر لار علیرغم تصورات ذهنی فاقد تکنیک‌های زیباشناختی و خلاقیت در ایجاد المان‌های شهری و جلوه‌های بصری است. 

ثابت اقلیدی پیرامون آثار تاریخی لار گفت: گذشتگان ما با مشقت فراوان این آثار را ساخته اند و از مسافت‌های دور بدون امکانات عصر تکنولوژی مصالح آورده و این بازار و کاروانسرا ها را با ظرافتی بی‌بدیل بنا نهاده‌اند اما به این آثار توجه کافی نشده است. 

او با تاکید بر این که اجازه داده نمی‌شود کسی به این آثار تاریخی تعدی کند، گفت: کاروانسراهای تاریخی گلشن و نو در شهر قدیم لار باید بهسازی و الحاقات و برخی مرمت‌های غیر اصولی برچیده شود. 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در ادامه به اعتبارات اندک میراث فرهنگی برای مرمت این بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: همان طور که روش زندگی مردم نسل به نسل تغییر می‌کند باید فرهنگ‌ سازی کنیم که امورات خیریه هم متناسب با نیاز روز به کار گرفته شود. 

او گفت: از گذشته ریشه و بنیان خیرین در بازار بوده است و امروز هم باید بازاریان خیر، به پای کار مرمت بازار و کاروانسراها بیایند و میراث فرهنگی هم کمک می‌کند تا شاهد تحولی بزرگ در مرمت بناهای تاریخی لار باشیم. 

او نمایشگاه بین المللی تهران را که از ۲۳ تا ۲۶ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود، فرصتی برای معرفی برند لارستان در حوزه سوغات و به ویژه حلوای مسقطی لار دانست و از مسئولان شهرستان خواست برای معرفی برند لار در قالب محتواهای مجازی برای این نمایشگاه اقدام کنند. 

بنابر این گزارش حضور در مراسم دهه فجر انقلاب اسلامی و برنامه نمادین ورود حضرت امام خمینی (ره) به کشور، حضور در مراسم ویژه تجلیل از خانواده شهدا، بازدید از کاروانسراهای گلشن ونو و بازار قیصریه، کارگاه تولید حلوای مسقطی توکل، مجتمع گردشگری در دست ساخت بگال، نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره بومی محلی کرمستاج، کاروانسرای معتمد و باغ نشاط بخشی از برنامه‌های سفر مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس به لارستان بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه