English

برای اولین بار در فارس انجام شد:

اجرای موفقیت آمیز طرح غیر شیمیایی کنترل آفت کرم سیب

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اجرای موفقیت آمیز طرح کنترل آفت کرم سیب به روش اخلال در جفت گیری و بدون استفاده از سموم شیمیایی برای اولین بار در این استان خبر داد.

اجرای موفقیت آمیز طرح غیر شیمیایی کنترل آفت کرم سیب

به گزارش خبرگزاری موج فارس، جاوید عباسی با اذعان به اینکه کرم سیب یکی از آفات مهم و کلیدی باغ های سیب و سایر درختان دانه دار از جمله گلابی و "به" است، گفت: طرح مذکور در سطح یک هکتار از باغ های سیب شهرستان سپیدان انجام شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر برای کنترل آفت کرم سیب در اغلب موارد از آفت کُش شیمیایی استفاده شده و متدوال ترین روش کنترل آفت در کشور به شمار می آید، بیان کرد: این طرح با هدف کاهش مصرف سموم، کاهش تعداد دفعات سم پاشی، حفظ سلامت مصرف کنندگان محصولات کشاورزی و تولید محصول عاری از باقی مانده سموم اجرایی شد. 

او افزود: در این طرح به جای استفاده از سموم شیمیایی از روش کنترل غیر شیمیایی اخلال در جفت گیری و نصب فرمون های جنسی حشرات در باغ استفاده شده است  و در تولید محصول سیب در باغ محل اجرای طرح از هیچ نوع سموم حشره کش علیه آفت کرم سیب استفاده نشد و خسارتی نیز به باغ مذکور وارد نگردید.

وی با اشاره به چرخه زندگی آفت کرم سیب و نیاز به دو تا سه بار مبارزه شیمیایی با این آفت در شرایط معمول اظهار کرد: با استفاده از روش اخلال در جفت گیری تعداد دفعات سم پاشی به صفر و یا یک نوبت  کاهش پیدا می کند. 

عباسی اضافه کرد: استفاده از فرمون های اخلال در جفت یابی تنها روشی است که آفت را بدون نیاز به سموم شیمیایی کاملاً کنترل کرده و باعث کاهش تراکم آفت در سال های بعد و افزایش جمعیت حشرات مفید خواهد شد. بهره گیری از روش «اخلال در جفت یابی»  راهکار بسیار مناسب و مؤثر در کنترل آفت کرم سیب و تولید محصول سالم است. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه در نظر است در سال های بعد سطوح تحت پوشش کنترل آفت به روش فوق در سطح این استان افزایش یابد، افزود: دوره های آموزشی انتقال یافته های علمی با موضوع مبارزه غیر شیمیایی علیه آفت کرم سیب نیز برای باغداران اجرا شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه