English

تشریح عملکرد و اقدامات حوزه صنایع‌دستی استان فارس در دولت سیزدهم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس عملکرد و اقدامات صنایع دستی فارس را دردولت سیزدهم تشریح کرد.

تشریح عملکرد و اقدامات حوزه صنایع‌دستی استان فارس در دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری موج فارس، سید مؤید محسن نژاد، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در جمع خبرنگاران بیان کرد: طی دو سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ شغل در حوزه صنایع‌ دستی استان ایجاد شده و تعهد اشتغال در این حوزه‌ بیش از ۱۰۰ درصد محقق شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس افزود: یکی از مهم‌ترین راهکارهای بروزرسانی تولید در زمینه های کمی و کیفی آموزش است و در همین راستا ۶۴۰ کلاس آموزش صنایع‌ دستی برگزار شد و همچنین در ۱۵ زندان استان فارس تعداد ۵۵۰ نفر زندانی از آموزش صنایع دستی بهره مند شدند.

محسن نژاد حمایت از صنعتگران را در امر درآمدزایی بسیار با اهمیت دانست و تصریح کرد: در این راستا در دولت سیزدهم در ۴۲ نمایشگاه داخلی و ۴ نمایشگاه خارجی شرکت داشته ایم.

محسن نژاد افزود: ثبت و رونمایی از ۲ برند صنایع‌ دستی خاتم سروناز و خاتم خاتون شیراز نیز داشته‌ایم که در صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین اقدامات و راهکارها جهت بازاریابی، تبلیغات و فروش صنایع دستی است. 

 او عنوان کرد: صدور مجوزات سه‌گانه کارت شناسایی، کارت انفرادی و کارت کارگاهی به تعداد ۷۶۰۰ مورد از دیگر کارهای انجام‌ شده در این حوزه بود و همچنین با احیای رشته صنایع‌دستی سیاه‌ چادر و اوبی بافی زمینه را برای احیای مجدد و بازنده سازی دیگر رشته‌های فراموش‌ شده فراهم کردیم.

محسن نژاد در زمینه شناسایی و ثبت شهر و روستاهای ملی صنایع‌ دستی گفت: شهر خشت کازرون (حصیربافی)، روستای کندازی مرودشت (رواربافی) و روستای تنگ چوگان کازرون (رند بافی) از موضوعات مهم بود که در دولت سیزدهم انجام گرفت.

وی اضافه کرد: ۷۸ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات از تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ مشاغل خانگی بنیاد برکت از دیگر عملکردهای این اداره کل بود که به صنعتگران فعال استان فارس پرداخت شد تا در زمینه تولید محصول و رفع موانع تولید حوزه خود گام بردارند.

محسن نژاد بیان کرد: میزان صادرات صنایع‌ دستی به انضمام زیورآلات سنتی ۳ میلیون و هفتصد هزار دلار به کشورهای ایتالیا، قطر، آلمان و روسیه بوده است.

او ادامه داد: اخذ ۲۳ مهر اصالت یونسکو، درجه هنری نشان ملی هنرمندان نیز از عملکردهای ۲ ساله در این حوزه بوده که امسال نیز در آذرماه ۱۴۰۲ همایش مربوطه به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد.

محسن نژاد به ۳۵ کارگاه رایگان و حمایتی اشاره کرد و گفت: واگذاری کارگاه‌های تولیدی به هنرمندان شاخص صنایع‌ دستی طی تفاهم‌نامه با بهزیستی و بنیاد شهید استان فارس در دولت سیزدهم انجام‌گرفته است.

او افزود: ۶ خانه صنایع دستی گره چینی، تذهیب و گل و مرغ و کهربا نیز در استان فارس طی این دو سال راه اندازی شد که مراکز مهمی جهت آموزش و تربیت هنرمندان صنایع دستی می باشد.

محسن نژاد همچنین به موقعیت شیراز به‌ عنوان شهر جهانی صنایع‌ دستی اشاره کرد و گفت: در جهت حفظ و ارتقاء این جایگاه نیز اقدامات مناسبی انجام پذیرفت به‌طوری‌ که  ۶ سردیس از شاخص‌ترین هنرمندان پیشکسوت صنایع‌دستی ساخته و در محل باغ جهان نمای شیراز در معرض دید عموم قرار گرفت و پیگیری نام‌گذاری تعدادی از معابر شیراز به نام صنایع‌دستی در دست اقدام است. 

او در پایان افزود: معاونت صنایع‌ دستی این اداره کل همچنین عنوان رتبه نخست معاونت‌های صنایع‌ دستی کشور را در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه