English

سرپرست امور موزه‌ها؛

۳۰۰ قلم شی تاریخی فارس مرمت شد

سرپرست امور موزه‌های استان فارس از مرمت ۳۰۰ قلم شی تاریخی در کارگاه های مرمت فارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری موج فارس، محمد مهدی نجفی با اعلام این خبر گفت: گسترش شبکه‌ها و آزمایشگاه‌های حفاظت و مرمت موزه‌های بخش دولتی و خصوصی استان در سال جاری با مشارکت واحد حفاظت و مرمت معاونت میراث فرهنگی استان و با نظارت عالی اداره حفاظت و مرمت اداره کل موزه‌های کشور پیگیری و به انجام رسیده است.

سرپرست امور موزه‌های استان فارس افزود: تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه و کارگاه مرمت توسط پایگاه پژوهشی تخت جمشید از جمله برنامه‌های مهم بود که تحقق یافت و با راه‌اندازی کارگاه مرمت و آزمایشگاه ارگ کریم‌ خانی نیز که طی سال جاری انجام گرفت بخش مهمی از دغدغه رسیدگی به اشیاء تاریخی از حیث مرمت و حفاظت مرتفع شده است.

نجفی با اشاره به مشارکت و سرمایه‌گذاری موزه‌ داران و مجموعه داران بخش‌های خصوصی استان در زمینه حفاظت و مرمت آثار افزود: درمان وموزون سازی آثار فرهنگی و تاریخی هنری گردآوری‌ شده در خزانه‌های مجموعه‌های خصوصی در شرایطی روی‌ داده که اعتبارت اختصاص یافته بخش دولتی برای مرمت آثار به‌صورت مشارکتی، بسیار ناچیز بوده است که این مهم با مشارکت بخش خصوصی انجام پذیرفته که شایسته تقدیرست.

 نجفی گفت: امسال طرح‌های پژوهشی و اجرایی در جهت پیشبرد اهداف حفاظتی و مرمتی در سطح موزه‌های خصوص استان در دستور کار این حوزه قرار گرفت و بررسی آسیب‌شناسی و مستند نگاری آثار و تهیه فرم‌های فن شناسی و تعیین اولویت مرمتی برخی از آثار موزه‌ها انجام و دستورالعمل نگهداری آثار مجموعه داران نیز تدوین و در اختیار آن ها قرارگرفته است.

نجفی با اشاره به مرمت ۳۰۰ قلم شی تاریخی، فرهنگی موزه‌های استان در ۳ ماه گذشته گفت: مرمت مسکوکات فلزی، پس از بررسی‌های علمی و خرید تجهیزات و جعبه‌های حافظتی مخصوص و همچنین آسیب‌شناسی و مرمت اسناد، نسخ خطی و آثار فلزی ازجمله اقداماتی است که در سال جاری در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مرمتی استان انجام‌ شده است.

او درتشریح اقدامات انجام‌شده افزود: برخی از سکه‌ها در طول سالیان دچار آسیب‌هایی از قبیل پوسیدگی، خوردگی، شکنندگی، شکستی، ساییدگی و غیره می‌شوند که نیاز به مرمت دارند و نیز نسخه‌های خطی ممکن است علاوه بر مشکلات فوق براثر گذشت زمان، با آسیب‌های بیولوژیکی مانند قارچ، کپک و یا جویده شدن توسط حشرات و جوندگان مواجه ‌شوند که با اقدامات تخصصی مرمتی مانند اسیدزدایی، قارچ زدایی، پاک‌سازی آلودگی سطحی، برداشت تداخل رنگ‌ها و مرکب‌ها وموزن سازی و تثبیت اثر، مورد مرمت و حفاظت قرار می گیرند.

او درپایان با اشاره به ارزش های هنری آثار موزه ای گفت: این آثار هریک شناسنامه و هویت تاریخی مردم این سرزمین هستند که با تمام تلاش در راستای حفاظت از آن ها اقدام می گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه