English

رعایت الگوی مصرف؛ راهی برای مقابله با شرایط کم‌آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۹۰ درصد مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی است، افزود: رعایت الگوی مصرف به مدیریت توزیع آب در شرایط کم‌آبی کمک می‌کند.

رعایت الگوی مصرف؛ راهی برای مقابله با شرایط کم‌آبی

به گزارش خبرگزاری موج سیستان و بلوچستان"علیرضا قاسمی" در برنامه زنده تلویزیونی بازتاب، با اشاره به وضعیت آب این استان گفت: دوره خشکسالی از سال 76 شروع شد و طی سه سال اخیر با تشدید این معضل طبیعی، بی‌سابقه‌‌ترین خشکسالی طی حداقل 20 سال گذشته را پشت سر گذاشتیم.

وی گفت: با در نظر گرفتن میزان آبی که به سفر‌ه‌های زیرزمینی تزریق می‌شود، حجم آب ذخیره شده پشت سدها و میزانی آبی که وارد منابع تأمین آب می‌شود، بالغ بر 90 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.

وی، مصرف سالانه آب شرب شهری و روستایی این استان را 224 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: از این میزان، حدود 105 میلیون متر مکعب از منابع آب‌های زیرزمینی، حدود 88 میلیون مترمکعب از طریق آبهای سطحی و تقریبا 31 میلیون مترمکعب نیز مجددا از آبهای زیرزمینی و شیرین‌سازی آب دریا تأمین می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود 65 میلیون مترمکعب در سال کمبود آب داریم و اگر الگوی مصرف را رعایت کنیم با همین میزان تولید آب می‌توانیم با کمترین تنش تابستان‌ امسال را پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره به شهرهای درگیر تنش آبی استان گفت: تمام شهرهای استان به جز تعدادی از شهرهای کوچک از جمله شهر خاش، کل منطقه سیستان، زاهدان، مهرستان، هیدوچ، چابهار، کنارک، آسپیچ محمدی سراوان و ...، دچار تنش آبی هستند،

قاسمی، شرایط اقلیمی و منابع آبی را بحرانی دانست و افزود: متاسفانه سال به سال نیز این معضل جدی‌تر می‌شود.

وی، متوسط سرانه مصرف آب کشور را 150 لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر اعلام کرد و افزود: این سرانه با توجه به وجود عواملی از جمله شرایط اقلیمی و وضعیت آب و هوایی مرکز استان به ازای هر نفر در شبانه‌روز حدود 200 لیتر است.

وی با بیان اینکه، در تابستان، ضریبی تحت عنوان پیک روزانه نیز به این رقم اضافه می‌شود که این ضریب برای استان ما تا 1.7 درصد است، افزود: به آن معناست که 70 درصد به سرانه اضافه می‌شود و مصرف هر فرد به 340 لیتر نفر در روز می‌رسد؛ اگر یک خانوار 4 نفره را در نظر بگیرید مصرف روزانه آب حدود 1.4 مترمکعب می‌شود و اگر 30 روز را در نظر بگیرید حدود 40 مترمکعب می‌شود.

قاسمی با تأکید بر لزوم اصلاح رویه مصرف آب، اظهار کرد: با توجه به کمبود و اهمیت حفظ منابع ارزشمند آبی لازم است، مصرف بهینه آب و به دنبال آن رساندن سرانه مصرف آب مطابق استاندار کشوری، به رقم 150 لیتر نفر در شبانه‌روز در برنامه هر فرد باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه