English

دستاورد سفر وزیر امور خارجه به ارمنستان چه بود؟

برقراری صلح و ثبات در قفقاز جنوبی از موضوعات مهم سیاست خارجی ایران است که در این راستا تهران ضمن حفظ مواضع اصولی خود همواره بر ضرورت مذاکرات مستقیم جهت امضای قرارداد صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تأکید می‌کند.

دستاورد سفر وزیر امور خارجه به ارمنستان چه بود؟
به گزارش خبرگزاری موج

، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز چهارشنبه به ارمنستان سفر کرد تا درباره سازوکار ۳+۳ که آخرین دور از نشست آن در تهران برگزار شد و البته تحرکات تازه در این زمینه و همچنین صلح میان ارمنستان و آذربایجان که به مرحله امضای صلح و تبادل اسرا بیش از پیش نزدیک شده، بحث و تبادل نظر کند.

روابط ایران و ارمنستان دارای دو بخش عمده اقتصادی و سیاسی است؛ در بخش اقتصادی، روابط روند رو به رشدی را طی می‌کند. در طول سال‌های اخیر، همکاری دو کشور در زمینه مبادلات تجاری، صادرات از ایران به ارمنستان، پروژه‌های زیربنایی، خدمات فنی و مهندسی در حوزه‌های ارتباطی، احداث جاده، پل و کارخانجات صنعتی به دست شرکت‌های توانمند ایرانی و ... توسعه یافته است.

«توسعه همکاری‌های اقتصادی» از دیگر موضوعاتی بود که در دستورکار دیدارهای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات ارمنستان در ایروان قرار داشت.

افزایش مبادلات تجاری ایران و ارمنستان به یک میلیارد دلار

«آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان» در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان، خبر از توافق برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور تا ۱ میلیارد دلار و پس از آن سالانه به ۳ میلیارد دلار داد.

در بخش سیاسی نیز رایزنی‌های منظمی بین دو کشور در جریان است که در ادامه کنشگری‌های ایران در قففاز جنوبی، ساز و کار منطقه‌ای ۳+۳ با حل و فصل مسائل قفقاز جنوبی، پس از برگزاری دور اول آن در مسکو، اول آبان ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد.

پس از این نسشت منطقه‌ای، گفت‌وگوها بین مقامات ارمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه پیدا کرد که در این میان ایران همواره از برقراری تعامل و صلح بین دو کشور حمایت و بر استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه بدون دخالت کشورهای ثالث، تأکید داشته است.

 

حمایت ایران از حفظ تمامیت ارضی ارمنستان

حسین امیرعبداللهیان در «نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی» تأکید کرد: ایران از حفظ تمامیت ارضی ارمنستان و صلح پایدار در منطقه حمایت می‌کند. ایران همواره روابط خوبی داشته و این روابط را هر روز نیرومندتر حفظ خواهیم کرد. ما درباره عمق بخشی به روابط اتفاق نظر داشتیم.

لزوم به کارگیری ظرفیت‌های درون منطقه‌ای برای صلح سازی در قفقاز جنوبی

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در جریان این سفر در دیدار با «نیکل پاشینیان نخست وزیر» این کشور، با اشاره به ظرفیت کشورهای منطقه برای حل و فصل اختلافات و کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه، ورود بازیگران فرامنطقه ای را موجب پیچیده‌تر شدن شرایط منطقه، دانست و بر لزوم به کارگیری ظرفیت‌های درون منطقه از جمله نشست مشورتی ۳+۳ برای صلح سازی و تضمین توافق صلح در قفقاز تأکید کرد.

نخست وزیر ارمنستان نیز با قدردانی از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه، عنوان کرد: این رویکرد به برقراری صلح پایدار در منطقه قفقاز، کمک می کند.

در ادامه دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان در ارمنستان، امیرعبداللهیان در دیدار «آرمن گریگوریان دبیر شورای عالی امنیت ملی» این کشور، با تاکید بر سیاست اصولی و ثابت جمهوری اسلامی ایران دایر بر حفظ مرزهای بین المللی و تمامیت ارضی کشورها، ضرورت حل و فصل مسائل منطقه توسط کشورهای منطقه را یادآور شد.

دبیر شورای عالی امنیت ارمنستان نیز در این دیدار روابط دو کشور را پویا و فعال ارزیابی کرد که در بالاترین سطح قرار دارد. وی از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی و اعلام کرد: ارمنستان مصمم است مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران را تعمیق و گسترش بخشد.

 

طراحی سند همکاری‌های جامع و بلندمدت تهران و ایروان

وزیر امور خارجه همچنین در پایان سفر، «در جمع ایرانیان مقیم ارمنستان حاضر شد» و ضمن شنیدن قدردانی، پیشنهادات و انتقادات آنها، گفت: ارمنستان بخشی از حوزه تمدنی در منطقه ما است. نگاه ما به رابطه با ارمنستان یک نگاه تاکتیکی، مقطعی و کوتاه‌مدت نیست. در دیدار امروز با نخست وزیر ارمنستان، مفصل درباره این موضوع گفت‌وگو کردیم.

امیرعبداللهیان یادآور شد: در دولت آیت‌الله رئیسی روابط دو کشور روند رو به رشدی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در بخش سیاسی و دیپلماتیک با وزیر خارجه و در بخش امنیتی با دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور گفت‌وگو کردیم و نتیجه گفت‌وگو با نخست وزیر ارمنستان حاکی از آن است که روابط دو کشور در مسیر درست قرار دارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: طراحی «سند همکاری‌های جامع و بلندمدت تهران و ایروان» را در دستور کار داریم. این سند یک نقشه راه قوی برای گسترش روابط خواهد بود.

بر اساس این گزارش، امیرعبداللهیان پیش از سفر به ارمنستان، در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه در خصوص تحولات‌ قفقاز و ایجاد صلح بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان با بهره گیری از ظرفیت کشورهای منطقه رایزنی کرده بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه