English

سخنگوی وزارت امور خارجه:

اگر آمریکا و حمایت‌های آن نبود، این جنگ رخ نمی‌داد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ابراز داشت: اگر آمریکا و حمایت‌های آن نبود، این جنگ رخ نمی‌داد. آمریکا توان اثرگذاری بر روی رژیم صهیونسیتی برای بازدارندگی جهت جلوگیری از وقوع این جنگ را داشت.

اگر آمریکا و حمایت‌های آن نبود، این جنگ  رخ نمی‌داد
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه گفت دولت آمریکا در سالیان متمادی گذشته در بحث فلسطین همواره بخشی از مشکل بوده است نه راه حل.

وی افزود: در این مدت ۴۸ روز جنگ رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین ، دولت آمریکا عملا بخشی و بلکه تمام این جنگ بوده است و اگر دولت آمریکا نبود معتقدیم این جنگ اتفاق نمی افتاد چون آمریکا این تاثیر را روی رژیم صهیونیستی داشت تا بازدارندگی جنگ را موجب شود و ۴۸ روز اینهمه جنایت علیه مردم فلسطین اتفاق نیفتد .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: آمریکا در این مدت همه جا و به ویژه در شورای امنیت سازمان ملل از رژیم صهیونیستی حمایت کرد و مانع کوتاه شدن مدت جنگ شد. بزرگترین کمک آمریکا این است که حمایت تمام عیار خود را از رژیم صهیونیستی بردارد.

وی با بیان اینکه هیچکدام از طرح های آمریکا در ۳۰ سال گذشته واقع بینانه و واقع گرایانه و مبتنی بر عدالت نبود و هیچکدام نتوانست به پایان این بحران ریشه دار و مزمن در منطقه کمک کند، اظهار کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی در این جنگ اخیر و جنایت ها علیه مردم غزه نتوانستند آنچه در حوزه نظامی برنامه ریزی کرده بودند محقق سازند و از آنجا که رژیم صهیونیستی تمایل به ماجرا جویی دارد، جامعه بین المللی باید واکنش نشان دهد.

کنعانی گفت: براساس رصد ها و پایش های انجام شده، دولت آمریکا مایل است اهداف خود را از طرق سیاسی و شورای امنیت سازمان ملل می خواهد محقق سازد و اهداف ظالمانه در این جنگ را در رویکرد سیاسی می خواهد محقق کند که ملت فلسطین اجازه تحقق اهداف نامشروع را به هیچ طرفی نخواهد داد و به گفته رئیس جمهور سرنوشت فلسطین به دست ملت فلسطین رقم خواهد خورد.

 

همه طرف ها باید به تعهدات برجام پایبند باشند

کنعانی در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی و طرح برخی اتهامات علیه ایران، بیان کرد: نماینده ایران در وین به این مساله پاسخ داد و در این بیانیه مواضع ایران دیده شده است. بندهای مندرج در برجام مبتنی بر تعهدات متقابل است و از همه اعضا می خواهد که به طور یکسان به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه عمل متقابل به تعهدات یک اصل در توافقات بین‌المللی است، ادامه داد: نکته بعدی اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و به خصوص غنی سازی کاملا صلح آمیز است و در راستای حقوق ایران بر اساس ان پی تی است و فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ایران همواره نزد نظارت پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ایران به همه تعهدات خود در قالب برجام عمل کرده اما برخی طوری رفتار می‌کنند که گویی ایران با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است و مشخص است که انگیزه‌های سیاسی برای بیان این مواضع وجود دارد. برخی طرف‌های تعمدا تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط و تلاش می‌کنند با پنهان کردن برخی واقعیات، اتهاماتی علیه ایران وارد سازند. 

وی تاکید کرد: برجام دارای ضمیمه‌هایی است که باید همه طرف‌ها به آن تعهدات پایبند باشند.

 

همکاری ایران با آژانس تحت الشعاع اظهارات برخی طرفهای قرار نمی گیرد

کنعانی اظهار کرد: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت شعاع اظهارات برخی طرف‌ها قرار نمی‌گیرد و همکاری دو طرف بر اساس توافق امضا شده میان یکدیگر ادامه پیدا خواهد کرد. 

وی افزود: مسیر مذاکرات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی باز است و ایران برای انجام مذاکرات برای بازگشت متعهدانه همه طرف های برجامی به توافق محدودیتی ندارد.

 

انتظار داریم جنایت رژیم صهیونیستی علیه فلططین به طور کامل متوقف شود

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه امروز روز چهارم آتش بس غزه ست، گفت: خواست و انتظار ما این است که جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به طور کامل متوقف شود و آتش‌بس موقت وارد یک روند پایدار شود و  جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم غزه تکرار نشود و این خواست جامعه جهانی نیز است.

وی با بیان این که در این ارتباط با طرف‌های منطقه‌ای در تماس و رایزنی هستیم، گفت: یکی از اهداف در مذاکرات این است که آتش‌بس موقت، وارد روند پایداری شود و جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم فلسطین و غزه تکرار نشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به قطر و دیدار و رایزنی هایش با مقامات این کشور عربی در خصوص تحولات اخیر اراضی اشغالی و ضرورت توقف جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه ادامه داد: دولت قطر  در این زمینه تلاش‌های جدی در حال انجام دادن است و رایزنی‌ها و مشورت‌های مختلف انجام داده و امیدواریم آتش‌بس کنونی، جنبه پایدار به خود بگیرد.

کنعانی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود درباره اثبات ادعا نسبت به نقش آمریکا در جنگ علیه غزه تصریح کرد: ما اطلاعات دقیقی داریم که آمریکا از پایگاه‌های نظامی خود در منطقه برای کمک‌رسانی نظامی و ارسال تجهیزات و تسلیحات برای رژیم صهیونیستی به صورت مستمر استفاده کرده است.

وی گفت: در این ارتباط ما اطلاعات لازم را به طرف‌های ذی‌ربط منطقه‌ای و طرف‌هایی که نیاز بود در این زمینه اطلاع داشته باشند، ارائه کرده‌ایم.

 

حمله مسلحانه به سه دانشجوی فلسطینی تبار در آمریکا

سخنگوی وزارت خارحه در پاسخ به خبرگزاری موج و در واکنش به تیراندازی به سه دانشجوی فلسطینی تبار در ایالت ورمونت آمریکا گفت: حمله مسلحانه به سه دانشجوی فلسطینی تبار اقدام تکان دهنده و ناظر بر وجود ریشه های افراط گرایانه در داخل جامعه آمریکا است.

وی افزود: این جنایات باید محل توجه اهتمام و پیگیری جدی دولت آمریکا قرار بگیرد و این دولت باید روشنگری کامل نسبت به این تیراندازی مسلحانه و با سلاح گرم انجام دهد.

کنعانی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی ظاهرا باتوجه به اینکه هیچ دستاوردی نداشته به ادامه دادن جنگ تمایل دارد و آمریکا هم اراده‌ای برای متوقف کردن رژیم صهیونیستی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران به امنیت و ثبات در منطقه متعهد بوده و همواره نقش مثبتی را در این خصوص ایفا کرده است. افکار عمومی جهان دیگر فریب برخی اظهارات فرافکنانه و اتهامات واهی آمریکا علیه ایران را نخواهد خورد. 

کنعانی در خصوص هدف قرار گرفتن برخی پایگاه‌های آمریکا در منطقه توسط گروه‌های مقاومت اظهارداشت:  بارها اعلام کردیم که در این ارتباط نقشی نداریم و این اقدامات واکنش طبیعی مردم و گروه‌های مقاومت به نقش غیرسازنده و غیرقانونی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و البته واکنشی طبیعی به حضور غیرقانونی در خاک برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه است و آمریکا باید مسئولیت اقدامات خود را در منطقه بپذیرد.

 

ورود سیل جمعیت به غزه همزمان با آتش بس

کنعانی با بیان ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه نیز، گفت: ارسال کمک‌های بشردوستانه از ابتدای شروع جنگ مورد توجه و پیگیری‌ ایران بوده و تلاش‌های زیادی را در سطوح محتلف انجام دادیم. در چارجوب توافق آتش بس انسان‌دوستانه توافقاتی شده که چه تعداد کامیون روزانه به غزه انتقال داده شود و بدیهی است که انتظار ایران و همه کشورهای حامی فلسطین این است که امکان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به صورت نامحدود باشد.

 

ایران کشور تهدید ناپذیر است

کنعانی درباره تهدید غرب به استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران، گفت: تهدیدی بالای سر ایران نیست ایران نشان داده که کشور تهدیدپذیری نیست و این اقتدار هم در حوزه سیاسی، هم منطقی و هم در حوزه نظامی است و هیچ گاه تهدید را نخواهیم پذیرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران اساسا طرح‌های برخی کشورها را برای فلسطین واقع گرایانه نمی‌داند چرا که این ملت فلسطین است که باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. ما راهکاری دیپلماتیک را در این موضوع انتخاب کردیم و طرف‌های جهانی راهی جز تسلیم در برابر ملت فلسطین نخواهند داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه