English

صادرات خودرو به روسیه و بلاروس در برنامه قرار دارد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ابراز داشت که تلاش‌هایی برای صادرات خودرو به کشورهای هدف صادراتی از جمله روسیه و روسیه سفید (بلاروس) انجام شده و قراردادهایی هم در این زمینه منعقد شده است و در کنار این موضوع از سوی قطعه‌سازان نیز تلاش می‌شود تا صادرات به کشورهای آمریکای لاتین، آفریقایی و آسیای میانه CIS انجام شود.

صادرات خودرو به روسیه و بلاروس در برنامه قرار دارد

به گزارش خبرگزاری موج، مهدی صفری در مراسم روز ملی صادرات اظهار کرد: کشورهای آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای شرق از جمله کشورها و مناطق هدف صادراتی هستد. برخی از این کشورها اصلا علاقه‌مند با تجارت با ایران نبودند، ولی با تلاش‌های انجام شده، این کشورها در تجارت همسوی ایران شده‌اند. البته باید به این نکته توجه داشت که ارز آوری فقط از ناحیه صادرات کالا نیست، بلکه می‌تواند از ناحیه انتقال تکنولوژی و صدور خدمات فنی و مهندسی نیز صورت گیرد.

صفری با بیان اینکه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی طی دو الی سه ماه گذشته پروژه‌های خوبی در کشورهای آسیایی و آفریقایی جذب کرده‌اند، تصریح کرد: در بحث صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز در کشورهای آمریکای لاتین یک پروژه صادراتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلاری صادرات دانش‌بنیان‌ها در دستور کار است. همچنین در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از اهداف ایران کشورهای مشترک المنافع آسیای مرکزی CIS است که در یکی از این کشورها شبکه انتقال گاز، پمپ‌استیشن و مونیتور کردن آن را ایجاد کرده‌ایم و صادرات آن به ۱.۲ میلیارد دلار هم در آینده خواهد رسید.

وی همچنین با اشاره به اهمیت ترانزیت در حوزه ارزآوری برای کشور گفت:‌ البته در این حوزه نیز تعرفه‌ها باید هماهنگ باشد، بنابراین وزارت امور خارجه در کنار وزارت راه برای اینکه تعرفه‌ها را در این حوزه به صفر برساند تلاش‌های زیادی را انجام داده است. در بخش صادرات و صدور خدمات فنی و مهندسی به حوزه کشورهای شانگهای و بریکس نیز آمادگی داریم و به طور کلی پیوستن به شانگهای و بریکس می‌تواند امکانات جدید صادراتی برای ما فراهم آورد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در بریکس بانکی وجود دارد که بانک مرکزی تلاش کرده تا سهم آن را بخرد، بنابراین وقتی سهامدار آن شویم از امکانات وام آن برای صادرات در صدور خدمات فنی مهندسی نیز می‌توانیم استفاده کنیم، گفت: همچنین امکان جدیدی برای صدور خدمات فنی و مهندسی با استفاده از بانک توسعه اسلامی نیز ایجاد شده که با رفع بدهی‌های این بانک امکانات جدید برای صدور خدمات فنی و مهندسی فراهم می‌شود.

وی افزود: همچنین تلاش‌هایی برای صادرات خودرو به کشورهای هدف صادراتی از جمله روسیه و روسیه سفید انجام شده و قراردادهایی در این زمینه منعقد شده و ایران‌خودرو نیز در این زمینه کارهایی انجام می‌دهد. در کنار این موضوع از سوی قطعه‌سازان نیز تلاش می‌شود تا صادرات به کشورهای آمریکای لاتین، آفریقایی و آسیای میانه CIS انجام شود.

گفتنی است امروز، شنبه (۲۹ مهر ماه)، بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات با شعار «صادرات پایدار، محور توسعه» در سالن اجلاس سران برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه