English

فرمانده پدافند هوایی منطقه شمال در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

آسمان ایران، امن‌ترین آسمان خاورمیانه و از امن‌ترین آسمان‌های دنیاست، حرف گزافی نیست

امیرمحمد صادقیان گفت: پدافند برای هر پرنده یعنی هر پرنده‌ای که از زمین بلند می‌شود باید مراحل کشف، شناسایی و تصمیم‌گیری را انجام دهد تا ببیند که این هواگرد خودی است یا غیرخودی. اگر خودی است در آسمان کشور در امنیت کامل به پرواز خود ادامه می‌دهد. این حرف که آسمان ایران، امن‌ترین آسمان خاورمیانه و از امن‌ترین آسمان‌های دنیاست، حرف گزافی نیست.

آسمان ایران، امن‌ترین آسمان خاورمیانه و از امن‌ترین آسمان‌های دنیاست، حرف گزافی نیست

امیرمحمد صادقیان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، با تسلیت ایام اربعین حسینی ابراز امیدواری کرد سفر همه زائران به‌سلامت و زیارت همه قبول باشد و با اشاره به تقارن هفته دولت و دهم شهریور روز نیروی پدافند هوایی و گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر که توسط منافقین کوردل شهید شده‌اند، گفت: در این ایام هم باز منافقین و تروریست‌ها نیت خبیثانه خود را به منصه ظهور رسانده و آن جنایت را در حرم شاهچراغ رقم زدند.

وی با بیان تدبیر داهیانه مقام عظمای ولایت در نام‌گذاری دهم شهریور به‌نام روز پدافند هوایی، اظهار کرد: از مهم‌ترین تجهیزات نیروهای مهاجم هواپیما، موشک و پهپاد است دفاع در برابر آن هم نیازمند یک‌سری تجهیزات و نیروی مخصوص به خود است. در سطح تهاجم باید دفاع را برنامه‌ریزی کرد پس لزوم بکارگیری یک‌سری سامانه به‌نام دفاع هوایی از ابتدا که نیروی هوایی وارد چرخه دفاعی در سطح دنیا شده باید انجام شود.

فرمانده پدافند هوایی امام حسن مجتبی (ع) یادآور شد: در کشور ما از سال ۱۳۲۰ یک‌سری سامانه‌های پدافندی خریداری کردند؛ عملیات‌هایی در دوران دفاع مقدس مانند والفجر ۸، طریق‌القدس و بیت‌المقدس هستند که نقش ارزشمند پدافند هوایی در مقابله با تهاجم رژیم بعث را نشان می‌دهد. چون ستون فقرات رژیم بعث نیروی هواییش بود که در آغاز جنگ ۳۰۰ هواپیما داشت و در طول جنگ بیش از ۶۰۰ هواپیما توسط پدافند هوایی ما ساقط شد و پایان جنگ هنوز ۹۰۰ هواپیما در رژیم بعث وجود داشت.

وی اضافه کرد: ما به نقش خاص پدافند هوایی برای انهدام هواپیماهای دشمن آگاه بودیم و دوران پس از دفاع مقدس هم پدافند هوایی اقدامات ارزشمندی داشته و دارد. با تشکیل پدافند هوایی در دهم شهریور برای سهولت در کار و تقسیم‌بندی جغرافیایی در سطح و هوا، ۹ منطقه پدافندی تشکیل شد که بزرگ‌ترین منطقه به‌نام منطقه شمال و مزین به نام مبارک حضرت امام حسن مجتبی (ع) است که ۱۱ استان را در بر می‌گیرد و دفاع هوایی این استان‌ها را پوشش می‌دهد. ۹ استان کامل و دو استان هم مشترک است که با بهره‌گیری از کلیه سامانه‌های راداری، سامانه‌های موشکی، توپخانه‌ای، پهپادی و جنگالی فعالیت می‌کند.

امیر صادقیان با بیان اینکه فاصله زمانی مهاجم تا رسیدن به مرز و گذر از آن خیلی کوتاه است برای همین هم‌افزایی خاص خود را می‌طلبد که ما در نیروی پدافند به‌شدت به این امر معتقدیم که باید یک شبکه یکپارچه پدافندی کار عملیات پدافندی را انجام دهد.

 

گفتگو+اختصاصی+موج+با+امیر+سرتیپ+صادقیان (2)

 

وی با اشاره به این نکته که در بخش توان پدافندی کجا بودیم، کجا هستیم و قرار است کجا باشیم، ادامه داد: ما در گذشته یک‌سری تجهیزات پدافندی مانند رادارها، سامانه‌های موشکی و توپخانه‌ای که قبلا خریداری شده بود و در جنگ نیز از این‌ها استفاده شد را داشتیم.

پدافند برای هر پرنده یعنی هر پرنده‌ای که از زمین بلند می‌شود باید مراحل کشف، شناسایی و تصمیم‌گیری را انجام دهد تا ببیند که این هواگرد خودی است یا غیرخودی. اگر خودی است در آسمان کشور در امنیت کامل به پرواز خود ادامه می‌دهد. این حرف که آسمان ایران امن‌ترین آسمان خاورمیانه و از امن‌ترین آسمان‌های دنیاست حرف گزافی نیست.

فرمانده پدافند هوایی منطقه شمال اظهار کرد: تعداد پروازها در طول روز و هفته و ماه و سال کم نیست. بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار پرواز را همکاران ما در پدافنددر طول سال رصد می‌کنند. اگر پروازی با شاخصه‌ها و مولفه‌های لازم تطابق نداشته باشد به‌طبع اقدامات متناسب انجام می‌شود. هر پروازی یا هر شی‌ء پرنده که در آسمان کشور است در سامانه‌های راداری و شبکه‌های دیده‌بانی، کشف و شناسایی می‌کنند و اقدامات متناسب انجام را می‌دهند.

امیر صادقیان اذعان کرد: در طول دوران دفاع مقدس و پس‌ازآن بارها اتفاق افتاد که عزیزان ما در پدافند هوایی در مورد اهداف خاصی که با معیارهای خودی و مجاز بودن تطابق نداشته اقدامات تاکتیکی را انجام داده و آن ۶۰۰ هدفی را هم که زدیم نمونه‌ای از همین اقدامات بود. پدافندهایی آسمان کشور را ۲۴ ساعته تحت نظر دارد و تصور اینکه نیروی ما ثانیه‌ای چشمانش بسته باشد، محال است.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: هنگامی‌که هواپیمای عبدالمالک ریگی وارد کشور شد بلافاصله در تور و چتر اطلاعاتی و امنیتی عزیزان نیروی پدافند هوایی قرار گرفت و پس از شناسایی، به همت دوستان نیروی هوایی الهی بر زمین نشانده شد و آن خبیث در اختیار عزیزان نیروهای امنیتی اطلاعاتی قرار گرفت، یا نمونه دیگر هواپیمای ایساف. دشمنان دقیقا این دست برتر و این چتر گسترده پدافند هوایی را حس کرده‌اند.

در شبکه یکپارچه پدافند هوایی محال است که شی‌ء پرنده‌ای بخواهد وارد فضای کشور شود و دیده نشود. چون سامانه‌هایی وجود دارد که هواپیماها و تجهیزات رادارگریز را به‌خوبی شناسایی می‌کند و به لحاظ امنیتی شاید ذکر همه صلاح نباشد، اما دشمن با ما این شوخی را نمی‌کند که وارد فضای کشور شود، چون قطعا برگشت آن با خودش نخواهد بود.

امیر صادقیان ضمن تبریک روز صنایع دفاعی گفت: تا قبل از ۱۰ سال اخیر همه تجهیزات غیربومی و اغلب هم خارجی بود، ثمره تحریم‌ها را این نکته است که نباید و نمی‌توانیم امیدی به خارج از کشور داشته باشیم و ثمره تلاش‌های صنایع دفاعی را نیروی پدافند هوایی، ارتش و نیروهای مسلح کاملا لمس می‌کنند و این قابل‌تقدیر است.

وی افزود: به‌عنوان یک سرباز کارشناس در حوزه پدافند هوایی چیزی به‌نام سامانه غیربومی، قطعه گلوگاهی و به‌عنوان تجهیزات نیازمند حضور کارشناسان خارجی نداریم. آن هم در یک نیروی به‌شدت تجهیزات‌محور که تجهیزاتش در لبه فن‌آوری روز دنیا قرار دارد.

وی افزود: شهر پهپادی رونمایی شد، سامانه‌های موشکیو راداری تولید داخل رونمایی شد و جوانان دیدند. هرچند تا وقتی حالمان خوب است به پزشک مراجعه نمی‌کنیم و تا وقتی امنیت داریم فکر نمی‌کنیم که یک‌چشم راداری همه چیز را رصد می‌کند.

 

گفتگو+اختصاصی+موج+با+امیر+سرتیپ+صادقیان (1)

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال اظهار کرد: آن زمان بیشترین برد سامانه راداری ما ۳۰۰ کیلومتر بود اما امروز با رفتن مستشاران آمریکایی و با وجود تحریم‌ها، رادارهایی داریم که تمام حوزه خلیج‌فارس که ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر است رصد می‌کنند و وقتی می‌گوییم رادار آرش، رادار کیهان و رادار مراقب شاید برای جوانان ما فقط یک اسم باشد، اما برای دوستان در سامانه پدافند هوایی یعنی کشف یک پرنده در دورترین نقطه و عمق دفاعی موردنیاز ما. پرنده‌ای که ساخته شده تا دیده نشود اما در مقابل آن هم یک راداری ساخته شده که آن را کشف و شناسایی کند.

امیر صادقیان با اشاره به سامانه موشکی هاگ که قبل انقلاب با حداکثر برد ۴۰ کیلومتر در اختیار ما بود و می‌توانست در ۲۵ کیلومتری با شرایط خاص خود هدفی را مورد اصابت قرار دهد، گفت: ما سال گذشته از سامانه باور ۳۷۳ با برد انهدام بیش از ۳۰۰ کیلومتر رونمایی کردیم. این یک عدد واقعی است و در تمرین و تست این سامانه هدف را زدیم و در رابطه با سامانه‌های با ارتفاع کمتر نیز به سمت زدن پهپاد و موشک رفتیم.

وی یادآور شد: تهدید و تحریم ما را به سمتی برد که در مقابل این تهدیدها به حد و اندازه‌ای برسیم که در قواره نظام جمهوری اسلامی باشد. شعار ما می‌توانیم مبتنی بر شعور، علم و درک صحیح شرایط موجود و مبتنی بر فرمان مقام معظم رهبری است که به آن فرمان رسیدیم.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال اذعان کرد: شهید ستاری و شهید بابایی از فرماندهان تراز اول بودند اما با وجود این عزیزان در یک مقطع زمانی به جایی رسیدیم که در پوشش‌های راداری خلأ داشتیم و به سمت دیده‌بانی بصری رفتیم تا این خلأها را پوشش دهیم اما امروز با افتخار ۳۷۰۰ نقطه پدافندی در کشور وجود دارد و دیگر نیازی نیست با دوربین چشمی سامانه‌ای را رصد کنیم و سامانه الکترواپتیک با برد خیلی بالا داریم.

وی افزود: امروزه با توجه به عمق راهبردی مدنظر در پدافند، هیچ هدفی در هیچ سطحی نمی‌تواند وارد هوا و فضای ما شود مگر اینکه در تور و چتر پدافندی قرار بگیرد. در آن لحظه اگر برای آن هدف اقدامی تاکتیکی انجام نمی‌شود قطعا براساس شناسایی و تشخیص مناسب است و دشمن هم این را دیده و به آن رسیده و می‌داند و دیگر این موضوع را آزمایش نخواهد کرد چراکه آزموده را آزمودن خطاست.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال درباره رونمایی از تجهیزات جدید و به‌ویژه سامانه‌های جنگ الکترونیک گفت: در دنیا همه سامانه‌های پدافندی را رونمایی می‌کنند اما سامانه‌های جنگ الکترونیک را نمی‌بینید که رونمایی و علنی شود. الان در حوزه سامانه‌های جنگ الکترونیک در لبه فن‌آوری دنیا و هم‌تراز سامانه‌های روز جهان کار می‌کنیم که همه بومی است و سامانه‌های جنگ الکترونیک نمی‌تواند غیربومی باشد.

وی ادامه داد: در دنیا خلاقانه‌های تجهیزات نظامی مانند سامانه‌های جنگ الکترونیک را هرگز نمی‌فروشند، چون شرایط خاص خود را دارد. تمام تجهیزات جنگ الکترونیک موردنیاز ما براساس تهدید روز توسط همرزمانمان در صنایع دفاعی کشور و جوانان ساخته شده و در اختیار نیروی پدافند قرار گرفته است. این همکاری تنگاتنگ و هم‌افزایی وجود دارد که ما می‌توانیم را به‌عنوان شعاری مبتنی بر شعور انجام دهیم و سامانه مرصاد، سامانه ۱۵ خرداد، سامانه تلاش و سامانه‌های موشکی نظیر یا زهرا و رادارهای آرش، کیهان و مراقب را داشته باشیم که همه براساس علم روز و طراحی کارشناسان داخلی دارد انجام می‌شود.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال با اشاره به ماموریت دیگر نیروی پدافند هوایی ارتش مبنی بر پوشش هوایی مراسم اربعین حسینی گفت: این حجم وسیعی از عزیزان که مشتاقانه به سمت دیدار حرم امام حسین (ع) می‌روند باید برای تامین امنیت آنان، پوشش هوایی برقرار باشد چون دشمنان قسم خورده ما می‌خواهند از کمترین فرصت بهره‌برداری حداکثری کنند.

ماموریتی به همین منظور در پدافند هوایی واگذار شده که تمام مرزهای خروجی مهران و مرزهای جنوبی و شمال غرب توسط نیروها و سامانه‌هایی که گسترش داده شده است حراست می‌شود. البته مأموریت ذاتی ۲۴ ساعته هم در کنار آن است که تعطیلی ندارد و ۳۷۰۰ نقطه پدافندی همه درگیر عملیات رزمی پدافند هوایی کشف، شناسایی، رهگیری، درگیری و درنهایت انهدام هر شی‌ء پرنده‌ای است که در آسمان دیده می‌شود و بخش دفاعی بر عهده ما است که به‌خوبی در مرزها دیده می‌شود.

وی درباره هم‌افزایی نیروهای پدافند هوایی کشور گفت: روشی برای خود براساس تدابیر ابلاغ شده به ارتش تعریف کردیم که ارتش بر مبنای گام دوم انقلاب به حد و نصاب شایسته انقلاب باید برسد و ارتشی آماده برای ظهور شود، از همین رو نیاز به هم‌افزایی با همه آنانی دارد که در این حوزه قرار است کار کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه