English

وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان:

ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند منطقه هستند

ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند منطقه هستند، گفت: ما می‌خواهیم شهروندان سوریه را در امنیت کامل به کشورشان بازگردانیم.

ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند منطقه هستند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، هاکان فیدان روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان گفت: امروز به عنوان وزیر خارجه ترکیه نخستین بار به ایران سفر می‌کنم. از آقای امیرعبداللهیان به خاطر میهمان نوازی تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به وجود پیوندهای تاریخی بین ایران و ترکیه، اظهار کرد: دو کشور در کمال صلح با یکدیگر زندگی می‌کنند. در زلزله ترکیه ما همبستگی خود را مجدد نشان دادیم و از ایران تشکر می‌کنیم. تحولات و بحران‌های اجتماعی بر اهمیت روابط ما می‌افزاید.
فیدان اظهار کرد: در چارچوب هشتمین نشست شورای راهبردی ایران و ترکیه در روزهای آتی پذیرای آقای رئیسی در ترکیه خواهیم بود.
وزیر خارجه ترکیه گفت: امنیت مرز مشترک، مبارزه با تروریسم، حمل و نقل و غیره را مورد تبادل نظر قرار دادیم. در خصوص تروریسم حساسیت‌های خود را مطرح و همچنین در خصوص گام‌ها برای افزایش حجم تجارت گفتگو کردیم. وی افزود: در تجارت مرزی، کشاورزی و حمل و نقل موقعیت کشورهای خودمان را مطرح کردیم. در خصوص همکاری‌ها در موضوع انرژی نیز گفتگو کردیم و امیدوارم که مسائل را از طریق درک مشترک حل کنیم.
فیدان اظهار کرد: ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند منطقه هستند و این مسئولیت ما را بیشتر می‌کند. در رابطه با موضوع سوریه ما بررسی کردیم که عمیق‌تر چه کارهایی را می‌توان انجام داد. ما انتظاراتمان از سوریه به شکل کامل مشخص است، ما می‌خواهیم شهروندان سوریه را در امنیت کامل به کشورشان بازگردانیم. در مبارزه با تروریسم و پ‌ک‌ک می‌خواهیم همکاری بیشتری داشته باشیم و دولت سوریه همکاری بیشتری کند، مطمئنم که از ملزومات سوریه هم است. در مورد امنیت، ثبات و توسعه عراق، در خصوص مبارزه با تروریسم و اسلام هراسی صحبت کردیم.
وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: در اروپا علیه ارزش‌های اسلامی حملاتی تعمدی صورت می‌گیرد. با یکدیگر در این خصوص تبادل نظر کردیم. همچنین از حصول توافق بین ایران و عربستان خشنودیم. ایران، عربستان و ترکیه کشورهای مسئولیت پذیر منطقه هستند. همچنین در خصوص برجام هم گفتگو کردیم و اطلاعات لازم را گرفتیم.
فیدان در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات در کرکوک گفت: کرکوک از نظر قومی و مذهبی یک مدل کوچک عراق است و ثبات در این منطقه به منزله ثبات در عراق است. در عراق دولتی که تأسیس شده باعث ایجاد ثبات در کشور شده و همچنین ما از اقدامات نخست وزیر عراق حمایت می‌کنیم. در چنین دوره‌ای در کرکوک حوادثی وقوع یافته که باعث نگرانی ماست. ما نظرات خودمان را با مقامات عراق مطرح کردیم. موجودیت پ‌ک‌ک هم افزایش پیدا کرده و ما می‌خواهیم که عراق به وجود آنان در کرکوک پایان دهد. حفظ منافع هموطنان ترک ما در این منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی ما است و ما همواره از حقوق آنان دفاع خواهیم کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه