English

سخنگوی کمیسیون تلفیق:

سازمان محیط زیست ملزم به مدیریت دفع پسماندها در محیط‌های دریایی شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه از مصوبه این کمیسیون برای الزام سازمان محیط زیست برای مدیریت دفع پسماندها و آلاینده‌های نفتی، صنعتی و شهری در محیط‌های دریایی خبر داد.

سازمان محیط زیست ملزم به مدیریت دفع پسماندها در محیط‌های دریایی شد

به گزارش خبرگزاری موج، محسن زنگنه در توضیح جلسه امروز کمیسیون اصل نود گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، حداقل ۸ درصد جمعیت کشور در مناطق سواحل جنوبی کشور اسکان پیدا می‌کنند لذا به منظور هدایت جمعیت و فعالیت‌های آب بر و صادرات گرا در سواحل جنوبی مقرر شد واگذاری عرصه، ایجاد زیرساخت، اعطای تسهیلات، اعمال معافیت‌ها و مشوق‌های لازم به استان‌هایی داده شود که تمایل برای فعالیت در سواحل جنوبی دارند و در این راستا سرمایه گذاری مناسب در سواحل جنوبی می شود؛ بر این اساس اولویت تسهیلات و مشوق‌ها برای ایجاد، تولید و توسعه کسب و کارها در این مناطق است. 

به گفته وی، وزارت نیرو مکلف شد آب مصرفی صنایع مستقر در استان‌های جنوبی را خود راسا و یا با مشارکت بخش خصوصی تامین کند.

 زنگنه اضافه کرد: وزارتخانه‌های نیرو و نفت مکلف شدند برای تامین برق و گاز مورد نیاز شرکت‌های صنعتی، شهرک‌های کشاورزی، مجتمع‌های شیلاتی و آبزی پروری و همچنین پالایشگاه‌های کوچک و متوسط و پتروپالایشگاه‌ها در این مناطق اقدامات لازم را انجام دهند.

زنگنه با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق در ماده ۶۱ لایحه برنامه هفتم گفت که کمیسیون تصویب کرد مدیریت یکپارچه در بنادر بازرگانی، مسافری و چند منظوره‌ ساحلی ایجاد شود. از ابتدای برنامه هفتم کلیه فعالیت‌های گمرکات در مرزهای زمینی، بنادر بزرگ و پر تردد کشور به صورت شبانه روزی خواهد بود.

وی با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بیان کرد: وزارت راه مکلف شد با همکاری وزارت صمت نسبت به اصلاح نظام تعرفه‌گذاری خدمات بندری و ایجاد سازوکارهای لازم برای رقابتی کردن آن در مقایسه با سایر بنادر منطقه اقدام کند. در بحث بانکرینگ مربوط به ارائه سوخت و خدمات جانبی به کشتی‌ها، مقرر شد با اولویت بنادر شهید رجایی و قشم سالیانه حدود ۵ میلیون تن به کشتی ها سوخت رسانی شود. در همین راستا وزارت راه مکلف به واگذاری زمین به بخش خصوصی برای احداث بانکرینگ شد.

زنگنه با اشاره به مصوبه تلفیق برای افزایش صید محصولات شیلاتی و ارتقای نقش و جایگاه پروتئین دریایی در سبد غذایی گفت:  کمیسیون در مصوبه ای سازمان محیط زیست را ملزم به مدیریت دفع پسماندها و آلاینده‌های نفتی، صنعتی و شهری در محیط‌های دریایی کرد. وزارتخانه‌های نیرو و نفت نیز مکلف شدند تا آب، برق و گاز مجتمع‌های شیلاتی و سوخت مورد نیاز برای توسعه ناوگان صید فراساحلی را فراهم کنند.

وی الزام وزارت کشاورزی و معاونت علمی برای بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز پرورش ماهی در قفس و تسهیل شرایط لازم برای ایجاد مراکز خوراک ماهی و میگو و تکثیر ماهیان در سراسر کشور را از دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق بیان کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه