English

سخنگوی وزارت خارجه ایران:

خلیج فارس جز جدانشدنی هویت تاریخی و فرهنگی مشترک در منطقه است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: توسعه روابط بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، مهمترین عامل دستیابی به امنیت مشترک در منطقه است.

خلیج فارس جز جدانشدنی هویت تاریخی و فرهنگی مشترک در منطقه است

به گزارش خبرگزاری موج، ناصر کنعانی در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران با گرامیداشت روز خلیج فارس اظهار کرد: خلیج فارس علاوه بر این که یک پهنه جغرافیایی است، بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک در منطقه نیز هست.

وی ادامه داد: فردا سه شنبه سالروز شهادت علامه استاد مرتضی مطهری است و به این شهید گرانقدر از شهدای والامقام جمهوری اسلامی ایران درود و سلام می فرستیم و یادش را گرامی میداریم. همچنین در مناسبات سالروز شهادت شهید مطهری که روز معلم است این روز را به همه معلمان عزیز و آموزگاران و گرانقدر فرهنگیان سخت کوش که تربیت نسل عزیزان ما و کودکان و نوجوانان و جوانان ما است را تبریک و تهنیت می گوییم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: خلیج فارس بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است. جمهوری اسلامی ایران تقویت روابط همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس را مهمترین عامل دستیابی به امنیت مشترک می‌داند و سیاست اصولی ایران اول همسایگان است.

کنعانی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد پیگیری حق‌آبه هیرمند اظهار داشت: این موضوع جزو مطالبات ملت ایران از دولت و دستگاه دیپلماسی و دستگاه‌های دست اندرکار است. حق‌آبه ایران از  رودخانه‌های مشترک به صورت عام مورد توجه و اهتمام دولت و دستگاه دیپلماسی است. رئیس جمهور بر ضرورت پیگیری حق‌آبه ایران از رودخانه‌های مرزی تأکید دارد. حق‌آبه نه فقط در بحث افغانستان بلکه در مذاکرات با دیگر همسایگان و مشخصا ترکیه، عراق و ترکمنستان جزو موضوعات در دستورکار دائمی ما در گفت وگوهای دوجانبه و چندجانبه است.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و تحقق حق آبه رودخانه هیرمند به طور جدی پیگیر موضوع است و جزو موضوعات ثابت گفتگوهای ما با طرفهای افغانستانی است. به گفتگوهای اخیر وزیر امور خارجه با سرپرست وزارت خارجه هیئت حاکمه موقت افغانستان اشاره کرده‌اید. امیرعبداللهیان حداقل سه دور در مذاکرات با سرپرست وزارت خارجه افغانستان این موضوع را مورد پیگیری قرار داد. طرف افغانستانی به اصل حق‌آبه ایران اقرار دارد و در آخرین دور مذاکرات در سمرقند نیز بر این موضوع تأکید کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه