English

هانی زاده در گفت وگو با موج:

سازمان همکاری شانگهای به سمت شکل گیری یک ارز منطقه ای و خارج از سیطره دلار حرکت می کند/ با عضویت ایران در این سازمان گرایش تبادل اقتصادی به سمت شرق بیشتر خواهد شد

کارشناس سیاست خارجی گفت: سازمان همکاری شانگهای به سمت شکل گیری یک ارز منطقه ای و خارج از سیطره دلار حرکت می کند.

سازمان همکاری شانگهای به سمت شکل گیری یک ارز منطقه ای و خارج از سیطره دلار حرکت می کند/ با عضویت ایران در این سازمان گرایش تبادل اقتصادی به سمت شرق بیشتر خواهد شد

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگارسیاسی خبرگزاری موج، با اشاره به نشست سالیانه شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، اظهار داشت: سازمان شانگهای یک سازمان منطقه ای است که حدود 15 کشور از جمله چین، روسیه، هند،  پاکستان و ... در آن حضور دارند.

وی ادامه داد: سازمان شانگهای یکی از مهم ترین سازمان های اقتصادی منطقه ای است که از رسمیت بالایی برخوردار و تقریبا نزدیک به نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه طی سال های اخیر ایران عضو ناظر این سازمان تلقی شده است، گفت: ایران طی سال های گذشته درخواست عضویت دائم در شورای شانگهای را تقدیم دبیرخانه این سازمان کرده که قرار است بعنوان عضو رسمی و دائم این سازمان پذیرفته شود.

هانی زاده تصریح کرد: اگر ایران به عنوان عضو رسمی شانگها تلقی شود طبیعتا گرایش تبادل اقتصادی به سمت شرق بیشتر خواهد شد و حجم تبادل تجاری ایران با کشور های بزرگ منطقه از جمله چین، پاکستان، هند، اندونزی و کشورهای آسیای میانه ارتقا خواهد یافت.

وی افزود: بنابراین شانگهای به سمت شکل گیری یک ارز منطقه ای و خارج از سیطره دلار حرکت خواهد کرد و این مسئله نشان خواهد داد که شانگهای به یک مجموعه اقتصادی بزرگ تبدیل خواهد شد و نقش دلار و سیطره امریکا بر اقتصاد جهانی به تدریج کاهش خواهد یافت.

کارشناس مسائل سیاست خارجی باب یان اینکه با درخواست ایران برای عضویت دائمی در شانگهای موافقت شده است، گفت:  به نظر می رسد در اجلاس آینده ایران با عضویت رسمی این مجموعه بزرگ اقتصادی حرکت خواهد کرد ضمن اینکه مسائل سیاسی وامنیتی هم در حاشیه این سازمان بزرگ مطرح خواهد شد.

هانی زاده بیان کرد: بنابراین در آینده چیزی شبیه به اتحادیه اروپا در حوزه اقتصادی در غرب و شرق آسیا شاهد خواهیم بود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه چین به دنبال احیای جاده ابریشم است، خاطرنشان کرد: اگر جاده ابریشم احیا شود و مسائل امنیتی در منطقه هم حل شود، قطعا جنوب شرق، غرب و شرق آسیا به یک قدرت اقتصادی بزرگ در جهان تبدیل خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه