English

هانی زاده در گفتگو با موج:

دولت الکاظمی ناچار به کنار آمدن با نیروهای مردمی است/ شکست طرح آزمایشی برای برچیدن حشد الشعبی

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: دولت آقای الکاظمی ناچار است که با این نهادهای مردمی کنار بیاید.

دولت الکاظمی ناچار به کنار آمدن با  نیروهای مردمی است/ شکست طرح آزمایشی برای برچیدن حشد الشعبی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، بامداد روز جمعه اخیر بود که خبری به سرخط اصلی رسانه‌های مختلف در منطقه و جهان تبدیل شد. ماجرا از این قرار بود که مقر « کتائب حزب الله » از زیرمجموعه‌های حشد الشعبی، هدف یورش قرار گرفت. گفته می‌شود که این حمله توسط نیروهای آمریکایی و با همکاری یگان مبارزه با تروریسم عراق انجام شده است.

به دنبال این حمله شماری از اعضای «کتاب حزب الله» عراق بازداشت شدند. یورش به مقر یکی از گروه‌های زیرمجموعه حشد شعبی در عراق واکنش‌های متعددی را در صحنه سیاسی این کشور به دنبال داشت. 

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با موج، اظهار داشت: حمله سازمان موسوم به مبارزه با تروریسم به مقر حزب الله و حشد الشعبی عراق نتیجه شکست توطئه جدید آمریکا برای ارزیابی سازمان های مردمی مثل حشدالشعبی و حزب الله بوده است.

وی با اشاره به مذاکره عراق و آمریکا، ادامه داد: در مذاکرات راهبردی دولت عراق و آمریکا که اخیرا صورت گرفت آقای مصطفی الکاظمی و تیم وی در این مذاکرات خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از  کشورشان شدند اما آمریکایی ها اعلام کردند تا زمانی که نیروهای حشدالشعبی و حزب الله وجود دارند امکان خروج نیروهای شان از این کشور وجود ندارد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه شرط ایالات متحده برای همکاری با دولت الکاظمی خلع سلاح حزب الله و حشد الشعبی بود، تصریح کرد: آقای مصطفی الکاظمی یک هوشمندی کاملا سیاسی به خرج داد و با صدور دستور حمله به مقر حزب الله و حشد الشعبی به آمریکایی ها ثابت کرد که این نیروهای مردمی که با فتوای مرجعیت شکل گرفته اند و همچنین خدماتی که این نیروها در زمان حمله داعش به مردم عراق ارائه داده اند، ریشه در توده های مردم عراق دارد و امکان ریشه کن کردن این جنبش ها وجود ندارد .

هانی زاده گفت: در حال حاضر دست دولت الکاظمی برای حفظ این نیروها بسیار بالاست و آمریکایی ها که تمام این تحرکات را رصد کرده اند دریافته اند که واکنش ملت عراق نسبت به توطئه آمریکا بسیار سریع بوده است.

وی اظهار کرد: آقای الکاظمی هم پیامی را برای آمریکایی ها ارسال کرد مبنی بر اینکه امکان خلع سلاح این نیروها وجود ندارد چرا که اگر دولتش اقدامات خشونت آمیزی علیه حشدالشعبی انجام دهد قطعا ساقط خواهد شد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکایی ها در ارزیابی خود از این نیروهای مردمی دریافتند که آنها از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار هستند، افزود: الکاظمی هم بعد از این درگیری ها از نیروهای حشدالشعبی عذرخواهی و فرماندهان  آنها را که دستگیر شده بودند، را  بلافاصلا آزاد کرد.

هانی زاده در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین دولت آقای الکاظمی ناچار است که با این نهادهای مردمی کنار بیاید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه