English

موج گزارش می دهد؛

ایران یک تنه مقابل یک لشکر در توییتر/ تنها راه مقابله با دشمن رفع فیلتر توییتر است

ربات های توییتر و برجسته کردن تبلیغ منافقین در این شبکه اجتماعی در صدر اخبار حوزه سیاست خارجه قرار دارد جایی که مسئولین مسدودسازی را به هرچیزی ترجیح می دهند.

ایران یک تنه مقابل یک لشکر در توییتر/ تنها راه مقابله با دشمن رفع فیلتر توییتر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، ماه گذشته صدها صفحه و حساب کاربری ایرانیان در شبکه های اجتماعی توییتر، یوتیوب و فیسبوک بسته شد. این اقدام از طرف مدیران توییتر به علت تبلیغات و محتوای ضد اسرائیلی و ضد عربستانی در کنار حمایت از توافقات هسته ای و دخالت در انتخابات آمریکا صورت گرفت؛ اما رویکرد مدیران توییتر در مقابل ربات های توییتر چیز دیگری است.

در این سال ها سابقه نداشته است که چنین هجمه ای علیه مخالفان دولت آمریکا در شبکه های اجتماعی انجام شود، این فشارها دقیقا بعد از دستور جدید ترامپ بر علیه ایران اعمال شد. اما اینکه توییتر چه منافعی را دنبال می کند و به این راحتی چنین اقدامی را انجام می دهد زیاد عجیب نیست.

رفتار دوسویه توییتر در قبال سیاست ها

توییتر که عمر ده ساله دارد توسط مدیرعامل 41 ساله ای اداره می شود؛ جعل هویت، علامت تجاری، حریم خصوصی، خشونت و تهدید، کپی رایت، فعالیت‌های غیرقانونی، پورنوگرافی، سوءاستفاده از عنوان‌های توئیتر از قوانین اصلی این شبکه اجتماعی است، که امروز قوانین بومی آمریکا هم به آن اضافه شده است. ارزش امروز توییتر 10 میلیارد دلار است که با شروع سال جدید 9 میلیون کاربر جدید نیز به آن اضافه شده است و حدود 300 میلیون کاربر فعال دارد. مدیرعامل توییتر که سرسختانه بر قوانین پابرجاست با شروع ریاست جمهوری ترامپ، گویا از برخی از اعتقادات خود در این زمینه فاصله گرفته است. اخیرا هم مشاهده شده که رییس جمهوری آمریکا مستقیم برخی از ملت ها به ویژه ایران و کره شمالی را تهدید می کند، مسأله ای که به عنوان خط قرمز این شبکه اجتماعی است؛ اما علیرقم هشدار کاربران به "دورسی" این موضوع نادیده گرفته شد.

جک دورسی در این زمینه عنوان می کند، نحوه برخورد ما با دولت ها فرقی ندارد به خاطر همین است که تیم استراتژی در این زمینه وجود دارد و به مشورت مستقیم با دولت می پردازد.

این ادعای دورسی یعنی روابط نزدیک توییتر با دولت آمریکا که بیش از این هم از آن انتظار نمی رود به همین دلیل نباید رفتار دوسویه آن ها را عجیب دانست.

روحیه ضد ایرانی در توییتر

بعد از بسته شدن حساب های کاربران ایرانی واکنش های زیادی از طرف مسئولین ایران به این موضوع نشان داده شد. معاونت برون مرزی صداوسیما در این زمینه بیانیه ای صادر کرد؛ او در این بیانیه این اقدام را افتضاح سیاسی عنوان کرد و خواستار برخورد مسئولین بلند پایه با این موضوع شد. وی همچنین در این بیانیه در خصوص ربات های موجود در این شبکه اجتماعی صحبت هایی را آورده بود. این ربات با ترند کردن هشتگ های مخالفین نظام جمهوری اسلامی اقدامی غیراخلاقی را در این شبکه اجتماعی تبلیغ می کند. در ادامه واکنش ها، شب گذشته وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی مدیر توییتر را تگ کرد.

متن توییت جواد ظریف به مدیر توییتر:

" سلام جک. توئیتر حساب کاربران واقعی ایرانی شامل مجری های تلویزیونی و دانشجویان را با فرض اینکه که بخشی از یک عملیات نفوذ هستند بست. چطور است به ربات های واقعی! در تیرانا که برنامه تبلیغی تغییر رژیم در ایران که از واشنگتن هدایت می شود را نشخوار می کنند، نگاهی بیاندازید؟ "

البته این نامه که از طرف ظریف ارسال شد هنوز از سوی مدیر این شبکه جوابی نداشته است و با توجه به ارتباط نزدیک این شخص با دولت آمریکا بعید نیست که جواب به این نامه در آینده با هماهنگی ترامپ انجام شود.

پیروزی ایران در جنگ فضای مجازی

عمر فیلتر شدن این شبکه در ایران هم به ده سال می رسد و درست جایی که کاربران ایرانی می توانستند با هجوم به این شبکه اجتماعی دشمن را از میدان به در کنند، فعالیت توییتر در ایران ممنوع شد. البته این ممنوعیت که با فیلترینگ همراه شد نتوانست مانع برخی فعالیت های کاربران ایرانی شود و همچنان تعداد کمی از کاربران ایرانی به ویژه فعالان عرصه خبر در این شبکه فعالیت دارند. جدا از فعالان عرصه خبر تعداد زیادی از سیاستمداران داخلی نیز در این شبکه فعالیت دارند که بیشتر نظرات خود را توییت می کنند و البته با واکنش های زیادی همراه می شود که بیش از نیمی از آن ها همین ربات های توییتر هستند.

متولی حوزه ارتباطات کشور در این زمینه اعتقاد دارد: فیلترینگ توییتر به دلیل مسائل امنیتی است، اینکه ما رسانه خودمان را محدود کنیم که فقط جامعه داخلی از آن استفاده ‌کنند، استراتژی خوب و مناسبی نیست. راهکار مناسبت تر از فیلترینگ وجود دارد که می توان تهدیدات را تبدیل به فرصت کرد.

این صحبت های وزیر ارتباطات همان مقابله با ربات ها است شما در نظر بگیرید اگر شبکه اجتماعی توییتر باز شود با چه سیلی از هجوم کاربران ایرانی به این شبکه اجتماعی مواجه خواهیم شد. آیا بهترین راه کار برای مقابله با 15 هزار منافق در این شبکه حضور میلیونی ایرانی ها نیست؟ آیا نمی توان مقابل این ربات های توییتر با این تعداد کاربر ایستاد؟

باید منتظر ماند و دید استراتژی مقابله با این جنگ نرم همان محدودسازی و فیلترینگ خواهد بود یا نظر مسئولین بلندپایه در این زمینه تغییر می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه