English

چرا علی مطهری مخالفان را احمق و نادان خطاب می کند

علی مطهری در مقابل منتقدان خود از واژه های سخیفی چون احمق، نادان و حتی پفیوز استفاده می کند که ریشه یابی این ادبیات جالب توجه است.

چرا علی مطهری مخالفان را احمق و نادان خطاب می کند

امیر توحید فاضل- خبرگزاری موج؛علی مطهری در مقابل منتقدان خود از واژه های سخیفی چون احمق، نادان و حتی پفیوز استفاده می کند که ریشه یابی این ادبیات جالب توجه است.

1 - بخشی از بیانیه علی مطهری در حمایت از کاندیداتوری حسن روحانی در تاریخ بیست و چهارم اردیبهشت ماه 96 با عنوان "چرا به روحانی رأی می‌دهم؟":

دولت یازدهم پس از یک نابسامانی بزرگ اقتصادی، انضباط مالی در کشور ایجاد کرده و با ثبات نسبی قیمت‌ها آرامشی را در حوزه اقتصاد کشور پدید آورده است. فراموش نکنیم که آقای روحانی دولتی را تحویل گرفت که سکه را از 90 هزار تومان به بالای یک میلیون تومان رساند.

معمولا دولت‌ها در دوره دوم خود بهتر کار می‌کنند چون اولا دیگر نیاز به رأی مردم ندارند و مستقل‌تر و آزادتر عمل می‌کنند. ثانیا مخالفان آنها انگیزه کمتری برای تخریب دولت دارند زیرا در دوره اول، هدفشان نرسیدن آن دولت به دوره دوم است و در دوره دوم این هدف موضوعیت ندارد. علاوه بر این، تجربه‌ای که جناب آقای روحانی در این چهار سال کسب کرده‌اند سرمایه عظیمی برای چهار سال آینده است.

اگر کاندیدای دیگری غیر از آقای روحانی پیروز شود، بی‌توجهی به حقوق ملت و آنچه که در فصل سوم قانون اساسی آمده است، ‌از طرف برخی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قوه قضائیه بیشتر خواهد شد. وجود این دولت مانع بسیاری از این نقض قانون‌ها است اگرچه انتظار ما از رئیس جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی بیش از اینهاست.

دولت، بسیاری از مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به نقطه خوبی رسانده است. این حرکت‌ها نباید در نیمه راه متوقف شود.
چرا مطهری مخالفان را احمق و نادان خطاب می کند

سپردن امور اجرایی کشور به کسانی که حتی یک روز تجربه وزارت یا نمایندگی مجلس را ندارند یک ریسک است و چه بسا مسوولیت و ضمان شرعی به دنبال داشته باشد. با انتخاب آقای روحانی کشور ما از نظر رفاه مادی سوئیس نخواهد شد اما با عدم انتخاب او احتمال ونزوئلا شدن کشور منتفی نیست.

2 - علی مطهری در بحبوحه انتخابات مجلس با انتقادی شدیداللحن شورای نگهبان را مورد حمله شدید قرار داده و گفته بود که شورای نگهبان افراد حر و آزاده را رد صلاحیت کرده و افراد چاپلوس را تایید می کند. البته مطهری به این پرسش پاسخ نداد که طی سه دوره ای که نماینده مجلس بوده، به چه دلیل تایید صلاحیت شده است!

3 -  در تاریخ سی ام آبان ماه سال 95 سخنرانی علی مطهری به دستور دادستان و با هدف جلوگیری از تنش و آشوب در مشهد لغو شد. وی سپس نامه ای به رییس جمهور نوشت و لغو سخنرانی خود توسط یک مقام ارشد قضایی را "داعش گونه" توصیف کرد. چند روز بعد به دلیل به کار بردن این واژه عذرخواهی کرد.

4 - سیزدهم اسفند سال 89 سخنرانی علی مطهری که قرار بود در دانشگاه شیراز برگزار شود در پی حمله به خودروی وی هنگام ورود به این شهر لغو شد. در همان روزها ترک همدانی وکیل علی مطهری از شکایت «سپاه» از عوامل حمله به این نماینده مجلس شورای اسلامی در شیراز خبر داد.

این اظهارات چند روز بعد توسط سپاه فجر فارس با اشاره به اخبار منتشر شده به نقل از وکیل علی مطهری اعلام شد: هیچ‌گونه شکایتی علیه فرد حقیقی و حقوقی نداشته است.

5 - طی روزهای اخیر تصویری در فضای مجازی دست به دست می شود که نشان دهنده انتقاد یک جوان به علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی است.

این جوان به موضوع سخنرانی علی مطهری در باب غدیر و امامت در شرایطی که مردم از مشکلات اقتصادی رنج می برند، انتقاد کرده و مطهری در پاسخ وی را احمق و نادان خطاب می کند.

6 - احمق ، نادان، خفه شو، بتمرگ ، پفیوز .... این موارد تنها چند نمونه از ادبیات استفاده شده توسط علی مطهری در برابر مخالفان است.

7 - در خردادماه سال 94 نیز قرار بود سخنرانی علی مطهری در همایش دولت، ملت، همدلی و همزبانی در کرج برگزار شود که این سخنرانی نیز لغو شد. مطهری در نامه ای به رییس جمهور در اعتراض به این امر نوشت: به علت مخالفت و تهدید امام جمعه کرج و یک نهاد نظامی و یکی از نمایندگان کرج و به دنبال آن سستی و بی‌مسئولیتی و عقب‌نشینی استاندار البرز و فرماندار کرج لغو شد. گفته بودند «اگر این همایش برگزار شود بدتر از شیراز می‌کنیم و قلم پایشان را می‌شکنیم» و متأسفانه استاندار و فرماندار هم به جای آنکه بگویند ما طبق قانون با شما برخورد می‌کنیم تسلیم قانون‌شکنان شدند.

البته مطهری پس از آن به صورت رسمی از آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج به دلیل این افترا عذرخواهی کرد.

تمام این موارد که بالا ذکر شد، تنها نمونه هایی از رفتارهای علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مقابل سیل انتقادها است. انتقادهایی که در برخی موارد به حق بوده و برخی دیگر از موارد نیز جای بررسی دارد.

به عنوان نمونه در آخرین مورد که جوانی از گرانی ها می گوید و سوال می کند که چرا یک نماینده مجلس در چنین شرایطی نسبت به گرانی ها سکوت اختیار کرده، با واژه هایی چون احمق و نادان خطاب می شود.

شاید آقای مطهری فراموش کرده که پرسش گری از کسانی که در ایجاد فضای موجود به هر دلیل از جمله داشتن مسوولیت و یا حمایت از دولت مستقر (که اتفاقا آقای مطهری هر دو گزینه را دارد) جز وظائف شهروندان بوده و نشان دانایی و آگاهی آنها است و نه نادانی و حماقت.

شاید آقای مطهری خود می داند که در ایجاد شرایط اقتصادی امروز نقش داشته و نمی خواهد مسوولیتش را قبول کند. چرا که با یک عذرخواهی ساده می توانست از کنار انتقادها عبور کند، اما وی به پرخاشگری روی آورده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه