English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

کدام استاندارها با دولت خداحافظی می کنند

با اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که به تازگی از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، به نظر می رسد که جمع زیادی از استانداران باید از دولت خارج شوند.

کدام استاندارها با دولت خداحافظی می کنند

به گزارش خبرگزاری موج، در مرداد ماه امسال نمایندگان مردم در خانه ملت با اصلاح قانون ممنوعیت به ‌کارگیری بازنشستگان، موافقت کردند که در صورت تایید این قانون توسط شورای نگهبان، موجی از تغییرات مدیران ارشد کشور را به همراه خواهد داشت.

این اقدام در زمان بررسی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان انجام شد و به واسطه آن نمایندگان مجلس تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت به‌ کارگیری بازنشستگان را به شرح زیر اصلاح کردند: به ‌کارگیری بازنشستگان در سمت‌های مذکور در بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۸۶ و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه متبوع خود مجاز است.

به‌ کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز است.

دارندگان اجازات خاصه‌ مقام معظم رهبری، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.

این در حالی است که پیش از اصلاح این تبصره در مجلس، مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه‌ مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی می‌شدند.

بر اساس ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، سمت های ذیل مدیریت سیاسی، محسوب و به عنوان مقام شناخته می‌شود:

الف) رؤسای سه قوه

ب) معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس و اعضای شورای نگهبان

ج) وزرا، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس‌جمهور

 این ماده واحده با ۱۹۴ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

بر اساس این گزارش، با اصلاح قانون فوق استانداران و معاونان استانداری ها از حضور در این سمت ها پس از رسیدن به سن بازنشستگی منع شده اند، چرا که پیش از این وزرا، نمایندگان مجلس، استانداران، معاونان وزرا، معاونان استاندار، سفرا و مدیران نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی می توانستند در صورت بازنشستگی نیز در این سمت ها حضور داشته باشند.

برخی از رسانه ها همزمان با تصویب اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان به نقل از دو نماینده مجلس خبر دادند که در صورت تایید این مصوبه از سوی شورای نگهبان، حدود ۱۷۰۰ مدیر دولتی از جمله ۱۷ استاندار، ۸۰ معاون استاندار باید سمت خود را ترک کنند.

به عنوان نمونه فرید موسوی نماینده تهران در مجلس به رسانه ها گفته بود که پس از اجرای این قانون باید ۱۶۹۰ مدیر دولتی سمت خود را ترک کنند.

از سوی دیگر حسین مقصودی نماینده سبزوار نیز تاکید کرده است که پس از تأیید این مصوبه توسط شورای نگهبان، حدود ۱۷ استاندار و ۸۰ معاون استاندار باید از سمت‌های خود کناره‌ گیری کنند.

این در حالی است که جمشید انصاری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در گفتگو با برخی رسانه ها اعلام کرد: اینکه برخی اعلام کردند 1700 نفر مدیر بازنشسته داریم از اساس اشتباه است. ما در کشور حدود 1000 نفر مقامات داریم. درباره بازنشسته‌های دولتی الان 15 استاندار و 14 معاون استاندار بازنشسته داریم که با این حساب در مجموع تعداد بازنشسته‌های دولتی 110 نفر هستند که حدود 12 درصد از میزان مقامات را شامل می‌شود.

رئیس امور اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: تأکید رییس جمهوری این است که قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشسته‌ها  را فرصت برای دولت بدانیم‌ و در این راستا از نیروی جوان و همین‌طور ظرفیت زنان استفاده کنیم.

اینکه کدام استانداران بازنشسته هستند، پرسشی است که جمشید انصاری به آن پاسخ نداده است، اما خبرنگار گروه سیاسی موج با جستجو در اینترنت از سوابق برخی از استانداران مطلع شد که به طور خلاصه در زیر به آن اشاره می کنیم.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی - ۳ مرداد ۹۷

نخستین و جنجالی ترین استاندار در این فهرست را باید جدیدترین آنها دانست. محمدرضا خباز در سی و یکم تیرماه امسال به عنوان استاندار خراسان شمالی معرفی شد و همان روز برخی رسانه ها به صراحت اعلام کردند که وی بازنشسته است.

وی پیش از انتصاب به این سمت در دوره های چهارم، پنجم، ششم و هشتم نماینده مجلس شورای اسلامی بود و در دولت یازدهم نیز به مدت چهار سال هدایت استانداری سمنان را بر عهده داشت. به عبارتی به مدت 20 سال یا نماینده مجلس بوده و یا استاندار. این در حالی است که محمدرضا خباز مدتی نیز معاونت امور تقنینی معاونت پارلمانی دولت را بر عهده داشته است.

در ادامه این گزارش به سوابق برخی از استانداران به صورت خلاصه اشاره می شود:

مجید خدابخشی استاندار فعلی آذربایجان شرقی متولد 1335 است و هم اکنون 62 سال دارد. وی در سال 1359 ریاست مخابرات اردبیل را بر عهده داشته و به عبارتی 38 سال است که در سمت های دولتی حضور دارد.

محمدعلی نجفی استاندار البرز متولد 1335 بوده و هم اکنون 62 ساله است.

محمد حسین مقیمی استاندار تهران متولد 1329 و 68 ساله است. وی سال 1358 یعنی 39 سال پیش شهردار خمین بود.

محمد اسلامی استاندار مازندران نیز متول 1335 و 62 ساله است که بر اساس سوابق موجود از وی در اینترنت حداقل در سال 1361 به عنوان مدیر پروژه و عمران اجرایی بخش عمران بنیاد مستضعفان فعالیت می کرده است.

عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین متولد ۲۰ بهمن ۱۳۲۸ در بروجرد است و هم اکنون 69 ساله بوده و از سال 1360 یعنی 37 سال قبل در استخدام وزارت کشور است.

محمدناصر نیکبخت استاندار همدان نیز متولد سال 1329 بوده و هم اکنون 68 سال دارد.

علی آقازاده استاندار استان مرکزی که متولد 1334 بوده، از سال 1358 یعنی 39 سال پیش خدمات دولتی خود را از جهاد سازندگی استان کردستان آغاز کرده است.

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار 63 ساله ایلام نیز در سال 1357 یعنی 40 سال قبل در استخدام آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

سید مهدی صادقی استاندار قم نیز متولد سال 1333 است.

محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان هم در سال 1335 متولد شد و چهل سال قبل و در سال 1357 در جهاد سازندگی آذربایجان شرقی خدمات خود را آغاز کرده است.

اسماعیل تبادار که از سال 1381 تا 1384 سمت استانداری بوشهر را بر عهده داشت و هم اکنون استاندار فارس است، 62 سال سن دارد.

و بالاخره اینکه تاریخ تولد دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان به طور دقیق در جایی ذکر نشده، اما بر اساس اسناد موجود وی سال 1358 یعنی 39 سال قبل در استخدام آموزش و پرورش این استان بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه