English

در حاشیه نشست هیات دولت؛

پاسخ وزرای کابینه به سوالات خبرنگاران چه بود؟

وزرا و اعضای کابینه با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ گفتند.

پاسخ وزرای کابینه به سوالات خبرنگاران چه بود؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، صبح امروز جلسه هیات دولت به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی برگزار شد. در پایان نشست، برخی وزرا و اعضای کابینه با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آن ها پاسخ دادند.

حاشیه آخرین جلسه هیات دولت یازدهم

در حاشیه نشست امروز، محمد جواد ظریف خبرسازترین وزیر بود که به سوالاتی در خصوص اظهارات اخیر پمپئو و ضرب العجل اعضای توافق هسته ای برای رسیدن به راهکاری برای اجرای تعهداتشان در قبال ایران پاسخ داد.

وی درباره سخنان تند وزیر خارجه آمریکا علیه ایران و پش شرط هایش برای از سرگیری مذاکرات گفت: همان طور که اقای  لاریجانی در صحن مجلس گفت سخنان پمپئو آنقدر خارج از نزاکت و بی منطق بود که ارزش پاسخ ندارد. 

وی افزود: ایشون و سایر مسئولین نه تنهازندانی تصورات غلط هستند بلکه زندانی گروه های فشار فاسد نیز هستند.  برشکستگی سیات خارجی امریکا است باعث شده سیاست خارجی این کشور سیاست خارجی استیجاری شود که هر گروه فشاری بیشتر وارد کند امریکا به آن سمت می رود.  

وزیر خارجه تصریح کرد: هیچ کدام حرفای پمپئو جدید نبود اما با وقاحت بیشتری و شدت بیشتری مطرح کرد. آنها تصور می کنند سیاست های قبلی و تحریم های فلج کننده که با اجماع جهانی دنبال کردند و نتوانستند باعث شکاف بین مردم شوند. البته تحریم هاتاثیر اقتصادی داشت اما به اهدافش نرسید. الان که دنیا آنها را تقیبح می کند فکر می کنند می تواند تحریم ها را به کار ببرند. اما مردم در برابر اینها می ایستند و شعارهای توخالی ادعای حمایت از مردم که نام خلیج فارس را غلط بیان می کنند, جذابیتی ندارد و باعث وحدت مردم می شود.

مذاکرات ایران با اروپا، روسیه و چین در سطوح کارشناسی آغاز شده است

وی تصریح کرد: مذاکرات ما در سطح کارشناسی با چین و روسیه و بروکسل شروع شده است. روزجمعه جلسه کمیسیون مشترک منهای آمریکا داریم و ایالات متحده نمی تواند آنجا مانع تراشی کنند. این جلسه برای برسی اینکه سایر اعضا تعهداتشان را برجام اجرا می کنند تشکیل می شود. ما نه خواسته ای بالاتر از برجام داریم و نه حرفی خارج از آن زده می شود. 

وزیر خارجه خاطر نشان کرد: دستاورد های اقتصادی که با رفتن آمریکا متضرر شده باید سایر اعضا تامین کنند.  البتهزود است که بگویم آنها می توانند این تصمین ها را بدهند یا خیر. 

ظریف در خصوص ضرب العجل مذاکرات اظهار داشت: روند داخل برجام چند هفته ای است و از روز جمعه شروع می شود. یکی روند بر جامی از طریق کمیسیون مشترک است و دیگری مذاکرات دو جانبه. با این حال ما تاکید کردیم زمان زیادی نداریم. 

وی همچنین پیشنهاد امریکا برای مذاکره با ایران را خیالی دانست و تاکید کرد: مبنای این اظهارات بی اساس است.

حاشیه جلسه هیات دولت

 محمود واعظی هم در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه امریکا علیه ایران گفت: آنچه که وزیر امور خارجه امریکا علیه ایران مطرح کرد، مجموعه‌‌ای از شعارها که بیشتر نبود. قبلا این سخنان را آقای ترامپ به زبان دیگری بیان کرده بود. مهم این است که عکس‌العمل افکارعمومی دنیا و هم عکس‌العمل مسئولان سیاسی کشورهای مختلف نسبت به این مطالب چیست؟

وی با بیان اینکه هیچ استقبالی از این سخنان به غیر از مسئولان چند کشور کوچک - که از خروج امریکا از برجام حمایت کردند – صورت نگرفت، اظهار داشت: معنی این عدم استقبال از این سخنان آن است که مردم، افکارعمومی و مسئولان کشورها سخنان وزیر امور خارجه امریکا را مجموعه از شعارها تلقی کردند. در داخل کشور نیز این همین اتفاق افتاد. آنها فکر می‌کردند که اگر سخنانی را مطرح کنند و در سخنانشان نیز درباره مردم بگویند و از مردم طرفداری کنند، مردم از آنها حمایت خواهند کرد در حالی که دست امریکا برای مردم رو شده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: آنچه طرف مقابل طراحی کرده بودند و اتفاق افتاد، نه در داخل ایران و نه در جهان تاثیری نداشت. رویکرد دولت در این موضوع مشخص است. دیپلمات‌های ما در حال پیش بردن مذکرات‌شان هستند و من فکر می‌کنم که ما می‌توانیم گام دوم را برداریم.

مجلس همیشه می‌گفت که کاهش ساعات اداری از اختیارات ماست

واعظی درباره موضوعات مورد بررسی در جلسه امروز هیات دولت تصریح کرد: موضوعات مختلفی در جلسه امروز در هیات دولت مورد بحث قرار گرفت. در رابطه با مسئله آب و خشکسالی‌ای که امسال با آن روبه‌رو هستیم، بحث شد. مشخصا در جلسه امروز در رابطه با وضعیت سیستان بحث صورت گرفت. برای کمبود آب نیز بحث‌هایی انجام شد.

وی درباره اظهارات سخنگوی هیات رئیسه مجلس مبنی بر اینکه کاهش ساعات اداری در ماه رمضان از اختیارات مجلس است، خاطرنشان کرد: مجلس همیشه می‌گفت که کاهش ساعات اداری از اختیارات ماست و این برای اولین بار است که چنین چیزی گفته شده است. ما در ابتدا گفتیم که این اختیار را هم به استانداران در مناطق گرمسیر مانند خوزستان می‌دهیم تا بتوانند کار را زودتر آغاز کنند تا کارمندان فشار هوا و روزه باعث نشود از کار برداشته شود.

این مقام عالی دولت تدبیر و امید افزود: در وزارتخانه‌ها نیز بر حسب مورد، این اختیار به وزیر سپرده شده است تا یک نوع جابجایی که به کار مردم اختلالی وارد نشود، انجام دهند. با این حال، ذهنیت ما درباره اینکه بتوانیم ساعات کاری را کاهش دهیم، این بوده است که مسئله جزو اختیارات مجلس است.

بعید است روحانی در مراسم  مسابقات جام جهانی شرکت کند

واعظی در پاسخ به این سوال که با توجه به دعوت رئیس فیفا از روحانی برای حضور در جام جهانی، آیا رئیس‌جمهور در این مسابقات شرکت خواهد کرد؟ ابراز داشت: از آقای رئیس‌جمهور برای حضور در این مراسم دعوت شده است اما زمان این مسابقات تاکنون با برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور تداخل دارد. من بعید می‌دانم آقای روحانی بتواند در این مسابقات حضور یابد.

وی اضافه کرد: احتمالا آقای روحانی در ماه کنونی بنا به دعوت رئیس‌جمهور چین برای حضور در اجلاس شانگهای به چین می‌رود. 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس و اینکه گفته می‌شود می‌خواهند طرح کفایت از رئیس‌جمهور بر این اساس مطرح کنند، عنوان کرد: خواهشا این مسئله را القا نکنید زیرا هیچ وقت موضوع عدم کفایت رئیس‌جمهور مطرح نبوده است. هیچ گاه نمایندگان این مسئله را مطرح نکردند. مجلس دارای ۲۹۰ نماینده است. اگر یک نفر سخنی را مطرح کرد و آنگاه ما آن را تکرار کنیم، این مطلب درستی نیست.

واعظی با اشاره به موضوع سوال از رئیس‌جمهور یادآور شد: این موضوع قبلا نیز مطرح شده بود. روال آن هم طی شده است. تعاملی که میان دولت و مجلس وجود دارد را نمی‌توان به یک موضوع خاص مورد طرح قرار داد. هم دولت و هم مجلس یک حقوقی دارند که هر کدام براساس این حقوق کارشان را انجام می‌دهند.

وی درباره سفر حسن روحانی به اروپا نیز بیان کرد: پشنهاداتی به ما شده است. هم سوئیس و هم اتریش از آقای رئیس‌جمهور برای سفر دعوت کرده‌اند و ما در حال بررسی برنامه‌ریزی هستیم که اگر وقت آقای رئیس‌جمهور اجازه بدهد و طرف مقابل نیز موافق باشد، بعد از ماه مبارک رمضان این سفر انجام شود.

این مقام عالی در دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سوال که چه مسئله‌ای موجب شده تا شما بخواهید که جناح‌های سیاسی رقابت‌های انتخاباتی را کنار بگذارند؟ گفت: در هر کشوری از جمله ایران، وقتی مردم کسی را انتخاب می‌کنند، این انتظار وجود دارد که جناح رقیبی که رای نیاورده است اما مورد احترام است، رقابت را کنار بگذارد و همه برای توسعه کشور همکاری کنند.

با رقابت‌های جناحی و درگیری نمی‌توان به مردم خدمت کرد

واعظی با بیان اینکه انتظار مردم بیش از هر زمان دیگری این است که مشکلات‌شان حل شود، اظهار داشت: با رقابت‌های جناحی و درگیری نمی‌توان به مردم خدمت کرد. همه باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلات حل شود. در شرایطی که امریکا با همه توان در حال مقابله با ایران است و با توجه به شرایط کنونی منطقه و در زمانی که مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان ایجاد شده و علیه ما اقدام می‌کند، باید اختلاف سلیقه‌ها را کنار گذاشته و بر منافع ملی خود توافق کنیم. ما باید انسجام داشته باشیم تا در خارج از کشور همه بدانند که ما در ایران هم ‌نظر هستم.

وی ادامه داد: امروز بیش از هر زمان دیگری به انسجام نیازمندیم. خواهش من از همه جناح‌ها و گروه‌ها وحدت و همدلی است.

رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که برخی‌ها با فشارهای خارجی بر دولت، در داخل کشور نارضایتی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: کسانی که این تحلیل و برنامه را دارند، مردم ایران را نشناخته‌اند. ممکن است در داخل کشور اختلاف سلیقه و اختلاف نظر وجود داشته باشد اما اگر دشمنان بخواهند از این اختلاف سلیقه سوءاستفاده کنند مردم متحد می‌شوند.

واعظی با فصل‌الخطاب دانستن رهبری خاطرنشان کرد: وقتی مقام معظم رهبری تصمیمی را می‌گیرند برای دولت، سایر قوا و مردم نظر ایشان فصل‌الخطاب است.

 

حاشیه جلسه هیات دولت

 محمد شریعتمداری در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: برای این که فرهنگ حمایت از کالای ملی در جامعه جا بیفتد تبلیغات کالاهای ایرانی در برنامه‌های پربیننده تلویزیونی حداکثر به صورت مجانی و حداقل با هزینه اندک باید انجام شود اگر به این موضوع توجه شود ما توفیقات خوبی به دست خواهیم آورد.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در خصوص پیشرفت‌های بخش صنایع کشور،‌ اظهار داشت: در اردیبهشت و فروردین ماه سال جاری توفیقات خوبی به دست آوردیم، در این دو ماه رشد صادرات غیرنفتی کشور را مشاهده کردیم.

صادرات غیرنفتی در اردیبهشت نزدیک به 29 درصد رشد داشت

وی ادامه داد: در اردبیشهت رشد ۲۸/۵ درصد صادرات غیرنفتی را شاهد بودیم و واردات ۱.۷ درصد کاهش پیدا کرد که این بارقه‌های امید را در دل تولیدکنندگان زنده می کند.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: یک و نیم میلیارد دلار تراز تجاری کشور در دو ماه اول امسال مثبت بوده و انشاالله با مدیریت واردات حجم قاچاق و حمایت بیشتری از کالا ایرانی شرایط بهتری فراهم کنیم. 

وی تشریح کرد: ۳۲ هزار میلیارد بودجه بخش صنعت  اختصاص داده شده  که  با پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطایی شرایط مطلوبی را فراهم می‌کنیم همچنین با استفاده از منابع هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی که طبق قانون صد در صد اختصاص یافته است امیدواریم بتوانیم با ارزش دانستن کالای ایرانی به کالای خارجی تولیدکننده ما امیدوار شود.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت تاکید کرد: کشور ما در حوزه طراحی و مهندسی دارای ظرفیت بالایی هستند ما در لبه دانش حرکت می‌کنیم که متاسفانه از طریق صدا و سیما این به مردم انتقال پیدا نمی‌کند،‌ از صدا و سیما خواهش می‌کنم که پیشرفت‌های صنعتی ما را در حوزه‌های تک طراحی و مهندسی سازه‌های پیشرفته به مردم  نشان دهند.

وی خاطر نشان کرد: همین که یک کشور بتواند در ظرف ۵ سال ظرفیت خودش را ۸۰ میلیون تن  در تولید فولاد و به سقف ۲۰۰ میلیون برساند و همزمان ۱۱۰  میلیون ظرفیت در حال اجرایی  با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد داشته باشد این یعنی اینکه در حوزه صنایع پایه زنده است. اگر یک کشور  ۲۰ هزار و ۷۶۰ تقاضای واحد صنعتی  داشته باشد این یعنی این که از رکود خارج شده است.

شریعتمداری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که باتوجه با خروج آمریکا از برجام این احتمال وجود دارد اروپایی‌ها تحت تاثیر قرار بگیرند، گفت: نگاه درون‌زا به توانایی‌های داخلی از روز اولی که سیاست های اقتصاد  مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد. در جای جای تولید ما شکل گرفته است امروز در بخش قابل ملاحظه‌ای از تولید نیاز به بیرون نداریم و در بخشی که تبادلات با دنیا داریم شاید با نقصی رو به رو شویم اما اقتصاد ایران آن قدر قوی است که با این توپ و تشرهای خالی اتفاقی برایش نیفتد.

هر افزایش قیمت خودرو بیش از تورم خلاف قانون است

وی در خصوص افزایش قیمت خودرو گفت: فقط خودروسازان داخلی می‌توانند تا مرز تورم انتظاری قیمت خودروهای خود را افزایش دهند. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تورم را تا میزان ۹/۶ درصد اعلام کرده است  لذا هر افزایش قیمتی بیش از این خلاف است.

مونسان

علی اصغر مونسان در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره توسعه گردشگری در تابستان گفت:  تدبیری  اندیشیده  شده  است که ستادهای سفرهای نوروزی به طور منظم برگزار شود و فقط مختص به ایام عید نباشد. ما برنامه‌ریزی‌های خوبی داریم و همکاران هم در این زمینه ارتباط خوبی به ما داشته‌اند.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین بحث ما تعطیلات زمستانی است که اوج گردشگری را در کشور ایجاد می‌کند و بسیار متفاوت است با آن چه تا‌کنون گفته می‌شد و بی‌نتیجه هم مانده، در این میان تعطیلی ۱۵ روزه آموزش و پرورش قرار دارد که کارکنان دولت می‌توانند از مرخصی خود برای سفر در این مدت استفاده کنند.

افزایش نرخ ارز مشکلاتی برای گردشگران خارجی ایجاد کرده است

رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی در خصوص بالارفتن نرخ ارز و تاثیر آن بر گردشگران خارجی گفت: مشکلاتی ایجاد شده است و در حال تدوین تمهیداتی هستیم و با آقای سیف هم در این مورد گفت‌وگوهایی شده است تا مشکلات مرتفع شود البته در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم زودتر حل شود.

حاشیه جلسه هیات دولت

 آذری جهرمی در حاشیه نشست هیات دولتو درجمع خبرنگاران درباره مذاکره با تلگرام گفت: مذاکره با تلگرام در زمان دولت یازدهم و در حیطه الزامات مسایل فرهنگی کشور انجام شد و البته توافقاتی نیز در زمینه حساسیت ما به کانال های غیراخلاقی و تروریستی به دست آمد. 

مذاکره دولت با تلگرام با اطلاع مسئولین کشور انجام شد

وی افزود: مذاکرات با اطلاع دادستان وقت و کارگروه مصادیق مجرمانه انجام شد و چیز محرمانه ای در کار نبود. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اختصاص پهنای باند ویژه  به تلگرام اظهار داشت: این صحبت اشتباه است و پهنای باندی ویژه ای به این.پیام رسان داده نشد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: یکی از حوزه‌های صلاحیت بازپرس مشهد، صلاحیت محلی است و اظهار نظر و حکم قضایی او می‌تواند در حوزه‌ی شهری مشهد باشد. ما اعتقاد داریم فیلتر توییتر مصوبه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است و تقاضا داریم این مسائل در جلسه همین کارگروه مطرح شود. جای طرح دغدغه‌ها در جلسه این کارگروه است.

آذری جهرمی درباره دلایل حمایت از پیام‌‌رسان‌های داخلی بیان کرد:‌ ما باید در یک فضای منطقی به پیام‌رسان‌های داخلی نگاه کنیم، پیام‌‌‌‌رسان‌ها زیرساخت توسعه اقتصاد دیجیتال هستند اما به دلایلی پیام‌‌رسان‌ها هم نقش پیام‌‌‌رسان را داشتند و هم نقش رسانه، که بار سیاسی رسانه به پیام‌ رسان‌ها منتقل شد، ما اصرار داریم نقش پیام‌‌‌رسان و رسانه باید از هم جدا شود.

نباید دید سیاسی به پیام‌‌‌رسان‌ها داشته باشیم

وی با اشاره به اینکه پیام‌‌رسان یک مدل اقتصادی کوتاه‌‌‌مدت نداشته و نیاز به سرمایه‌‌‌گذاری دارد، یادآور شد:‌ این مسائل در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده است، حاکمیت مثل سایر حوزه‌ها که از آن حمایت می‌کند، بندهایی در حمایت از پیام‌‌‌رسان‌های داخلی مصوب و ابلاغ کرده است.

خود را ملزم به حمایت از پیام رسان های داخلی می دانیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ممکن است در کشور سلایق مختلف وجود داشته باشد اما آنچه حاکم است قانون است، عنوان کرد: ما خود را ملزم به حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی می‌دانیم و معتقدیم نباید دید سیاسی به تیم‌های فنی که در حال توسعه پیام‌‌‌رسان‌ها هستند، داشته باشیم. ما باید از پیام‌‌‌رسان‌ها حمایت کرده و نقد منصفانه داشته باشیم.

آذری جهرمی اضافه کرد: مسائل حوزه رسانه و انتقاد جامعه خبری و فعالان سیاسی در چارچوب دیگری باید حل شود. نه این که به آنها فشار سیاسی بیاوریم به اندازه کافی آنها تحت فشارهای فنی هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره فشار پیام‌‌رسان‌های داخلی به دولت گفت: موضع یک مدیر الزاما موضع نیروهای همان پیام‌‌‌‌رسان نیست و آن موضع را به حساب همه نگذاریم. از پیام‌‌‌رسان‌های داخلی حمایت کرده و اگر نقدی هم داریم آن را منصفانه مطرح کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه