English

کدام وعده های روحانی در حد وعده باقی خواهد ماند؟

روحانی در جریان دو انتخابات ریاست جمهوری سالهای 92 و 96 وعده هایی را مطرح کرد که روند سیاست های دولت وی در 5 سال گذشته جای امیدواری برای تحقق آنها نگذاشته است.

کدام وعده های روحانی در حد وعده باقی خواهد ماند؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، در رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان یکی از کاندیداها وعده های ریز و درشت بسیاری برای جلب نظر مردم داد. وعده هایی که در انتخابات سال 96 نیز تکرار شد اما سلسله حوادثی در 6 ماه گذشته نشان می دهد بازهم نمی توان امیدی به تحقق وعده های تکرار شده داشت.

برگرداندن اعتبار به پاسپورت ایرانی

روحانی در حالی این شعار را به عنوان یکی از شعارهای انتخاباتی خود مطرح کرد که در در پایان دوره اول دولت تدبیر و امید، وب سایت passportindex، که آخرین آمار از میزان اعتبار و ارزش پاسپورت های جهان را به نمایش می گذارد، اعلام کرد ایران در رتبه 89 جهان و در کنار لیبی و بنگلادش قرار دارد. بر اساس اطلاعات این سایت، پاسپورت ایران در حقوق شهروندی (Individual Rank ) در رتبه  ۱۹۰ جهان قرار دارد.

نکته قابل ذکر ان است که اطلاعات این سایت بر اساس  رتبه بندی در سه حوزه Visa-Free Score (سفر بدون نیاز به ویزا)، Global Rank (رتبه بندی کلی جهانی) و Individual Rank (رتبه بندی بر اساس حقوقی که گذرنامه به شخص شهروند می دهد) صورت می گیرد . آمار مذکور بیانگر آن است که علی رغم شعارهای داده شده، دولت با توافق هسته ای (برجام ) و بکارگیری دیپلماسی لبخند هم نتوانست عزت را به پاسپورت ایرانی بازگرداند. ضمن آنکه امیدی نیست که این روند در دوره چهار ساله دوم که بیش از 6 ماه آن نیز سپری شده، تغییر کند. زیرا آینده برجام و به تبع آن توافقات سیاسی و اقتصادی ایران با غرب به دلیل بد عهدی های آمریکا بسیار نامشخص و پرابهام است.

 حذف رکود از چرخه اقتصاد کشور

یکی از اهداف دولت تدبیر و امید کاهش نرخ تورم بود. اگر می توان گفت دولت موفق به انجام این کار شد اما تبعات این سیاست، حاکمیت رکود شدید بر اقتصاد بود. وضعیتی که کارشناسان از آن با عنوان رکود تورمی یاد می کنند. این مساله در نهایت باعث شد تا بازار کشور از قبیل بازار مسکن که می تواند در ایجاد اشتغال نقش موثری داشته باشد، با رکوردی چهارساله مواجه شود. از دیگر نتایج پایین نگه داشتن رکود، افزایش قیمت دلار بود که در روزهای اخیر به بیش از 6 هزار تومان هم رسید.

حذف بیکاری از مشکلات جوانان کشور

از وعده های روحانی در انتخابات، ایجاد شغل و کاهش آمار بیکاری بود. بنا به سخنان دولت روحانی، احمدی نژاد در هشت سال، فقط 500 هزار شغل ایجاد کرده بود. از این رو یکی از مهمترین برنامه های دولت تدبیر و امید ایجاد اشتغال بود که همچنان در دوره دوم نیز بر آن تاکید می شود. اما آمار نشان می دهد که روند طی شده خلاف اظهارات آنها بوده است.  

یک محاسبه ساده نشان می‌دهد براساس رشد اقتصادی 5 درصدی سال 95، باید حداقل یک میلیون سیصد هزار شغل جدید ایجاد می شد. لذا با ایجاد این تعداد شغل 95 و عدم تغییر محسوس در جمعیت فعال کشور، طبیعتا نرخ بیکاری باید در سال 95 حدودا نصف می شد و به 5.3 درصد می رسید، اما حقیقت به گونه ای دیگر بود که امروز شاهد آن هستیم.

اکنون و بعد از سخنرانی روحانی که وعده رونق اقتصادی می داد آمارها نشان می دهد میزان افراد بیکار از دو میلیون و 730 هزار نفر در سال 94 به سه میلیون و 203 هزار نفر در سال95 رسید که این رقم در سال 96 نیز در بهترین حالت کاهشی یک درصدی داشته است.

مقابله با نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی

طبق آمار و گزارشات، هر دلار دولتی در 13 مرداد 1392 همزمان با اولین روز کاری دولت یازدهم 2478 تومان قیمت گذاری شده بود که این رقم در اولین هفته زمستان 95 به 3234 تومان رسید که حکایت از رشد نزدیک به 800 تومانی داشت.

در بازار آزاد نیز وضع به همین روال بود. در انتهای مرداد سال 92 هر دلار در بازار آزاد 3180 تومان مورد خرید و فروش قرار می گرفت که این رقم در دی ماه 95 به 4150 تومان افزایش یافت و در ابتدای سال 97 این رقم به 6150 تومان رسید.

بنابراین رکورد گرانترین دلار برای دولت روحانی ثبت شده است. زیرا از زمان روی کار آمدن وی تاکنون قیمت دلار دولتی نزدیک به 2000 تومان رشد داشته است. 

مقابله با واردات و افزایش تولید داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی

از زمان بیان این اظهارت توسط روحانی تا ارائه گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش 33 درصدی واردات کالاهای لوکس و مصرفی، تنها سه سال گذشته بود. در مقابل واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها 16 درصد کاهش داد یافت. 

همچنین دولت اول روحانی با واردات سالانه یک تا یک و نیم میلیون تن برنج به کشور، رکورد تاریخی در حوزه واردات برنج به جای گذاشت. 

از طرفی در دوران ریاست جمهوری روحانی چند کارخانه مهم از جمله ارج تعطیل شدند و در نتیجه عدم اجرایی کردن درست سیاست اقتصاد مقاومتی و واردات بی رویه کالاهای خارجی به ویژه چینی، کارگران زیادی کار خود را از دست دادند که نتیجه آن اعتراضات گسترده آن در اقصی نقاط کشور شد. 

بی نیاز کردن مردم از یارانه 45 هزار تومانی

در خصوص این وعده تنها باید به برنامه دولت برای حذف یارانه افراد پردرآمد و اختصاص آن به قشرهای آسیب پذیر در سال 97 اشاره کنیم که با واکنش مردم و نمایندگان آنها در مجلس روبرو شد. بی شک نگرانی و واکنش مردم به حذف یارانه 45 هزار تومانی آنها که طبق گفته رئیس جمهوری این رقم با توجه به واقعیات اقتصادی کشور قدرتی برابر با 15 هزار تومان دارد، به دلیل وضعیت بد معیشت آنها صورت گرفت.

مردم که نمی دانستند سازوکار دولت برای تشخیص افراد پردرآمد چیست ترسیدند که همان مبلغ اندک هم را با این سیاست، از دست بدهند. این مساله گویای آن است که پس از گذشت پنج سال از ریاست جمهوری شخص روحانی، کماکان قاطبه مردم کشورمان به این 45 هزار تومان نیاز مبرم دارند. 

جلوگیری از بازگشت تحریم به کشور

سخنان روحانی درباره حرکت به جلو و پایان دادن به تحریم ها در شرایطی مطرح شد که دولت اول وی با صرف وقت و هزینه زیاد موفق شد توافق نامه هسته ای با گروه 1+5 امضا کند. وی امیدوار بود در نتیجه اجرای تعهدات امضا کنندگان برجام، روند توسعه ایران شدت یابد. 

اما بدعهدی آمریکا و عدم وجود سازوکاری مناسب برای اجبار کشورها به اجرای تعهداتشان پس از انجام کامل تعهدات ایران، باعث شد تا امروز زمزمه برگشت تحریم ها به کشور قوت بگیرد. تا جایی که اروپا اعلام کرده است در نظر دارد برای جلب نظر ایالات متحده و جلوگیری از خروج ترامپ از برجام، افراد و نهادیی که آنها را حامیان برنامه موشکی ایران می داند را تحریم کنند. از این رو اگرچه غرب برای جلوگیری از متهم شدن به ناقض برجام، تحریم های مندرج در این توافق را مجددا احیا نمی کند اما از موضوعات دیگری در راستای مساله برجام و فشار بر ایران استفاده می کند.

مقابله با فیلترینگ

یکی از شعارهای مهم حسن روحانی که توجه جوانان را به خود جلب کرد، دفاع از آزادی اینترنت و شبکه های اجتماعی و مقابله با فیلترینگ بود. وی ضمن انتقاد از شنود و کنترل زندگی خصوصی شهروندان، در حضور وزیر ارتباطات خود گفت "وزیر ما اینجاست و به مردم قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت." با این حال در اعتراضات دی ماه سال 95 و تنها چند ماه پس از این اظهارات، پر طرفدارترین شبکه اجتماعی ایران، تلگرام، چند روز فیلتر شد.

در ادامه این رفتار که اگرچه رئیس جمهوری با توجیه این اقدام، تنها به باین این جمله که «فقط چند روز انگشتمان روی کمه فیلتر رفت» بسنده کرد اما در مقابل شایعاتی که در ابتدای سال جدید در خصوص مسدود کردن تلگرام مطرح شد، موضع شفافی نگرفت. تا جایی که حتی واعظی، رئیس دفتر روحانی اعلام کرد این سخن که گفته می شود رئیس جمهور در مقابل فیلتر تلگرام ایستاده ، نادرست است.

از این روبه نظر نمی رسد رئیس دولت و تدبیر که زمانی از فضای مجازی دفاع می کرد، بر عهد خود وفادار بماند و با این توجیه که باید از تولیدات داخلی حمایت کرد حامی حق انتخاب کاربران فضای مجازی باشد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه