English

کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با موج:

دولت در حال مذاکرات پشت پرده با غرب بر مسائل موشکی و منطقه ای است

غضنفری با اشاره به برخی افشاگری های رسانه های غربی از گفتگو مقامات وزارت خارجه با همتایان اروپای و آمریکایی خود گفت: با وجود تکذیب های رسمی وزارت خارجه، آنها در پشت پرده در حال گفتگو با اروپا و آمریکا برای رسیدن به برجام های 2 و 3 هستند.

دولت در حال مذاکرات پشت پرده با غرب بر مسائل موشکی و منطقه ای است

کامران غضنفری درباره مذاکرات احتمالی میان آمریکا و کره شمالی درباره تسلیحات اتمی پیونگ یانگ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: اینکه این گفتگو صورت بگیرد یا خیر خودش بحثی است اما فرض بر اینکه چنین ملاقاتی انجام شود، نتیجه اش مهم است. کره شمالی تجربه مذاکره با آمریکایی ها را دارد. چند سال قبل آنها بر مسائل هسته ای مذاکره کردند و به توافق رسیدند اما آمریکا به تعهدات خود پای بند نماندند. از این رو پیونگ یانگ می داند نباید به قول واشنگتن اعتماد کند و اگر بخواهد این بار توافقی صورت پذیرد آمریکایی ها باید حسن نیت خود را اثبات کنند و تعهداتشان را انجام دهند.

وی افزود: کره ای ها علاوه بر این تجربه، تجربه مواجه آمریکا با برجام ایران را نیز دارند. آنها دیدند که آمریکایی ها کلاه گشادی بر سر تیم مذاکره کننده ایرانی گذاشتند و همه شرایط خود را تحمیل و در نهایت هم به تعهدات خود عمل نکردند. لذا با توجه به این تجارت، احتمال توافق پیونگ یانگ با واشنگتن خیلی قوی نیست و اگر هم به توافق برسند نشان از موضع ضعف آمریکا و رویکرد قدرتمندانه طرف مقابل خواهد داشت. 

کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: آمریکایی ها تا چند وقت قبل این کشور را تهدید می کردند و می خواستند که آنها بدون هیچ پی شرطی پای میز مذاکره بیایند و تاسیسات هسته ای و موشک های اتمی خود را از بین ببرند اما اکنون حاضر شده اند بدون اجرای این شروط با کره شمالی گفتگو کنند. این موضوع نشان از ترس و تعدیل مواضع آمریکا است. 

غضنفری در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث شد تا کره شمالی از آمریکا دعوت به گفتگو در مورد مسائل هسته ای کند اظهار داشت: اگر بگویم پیونگ یانگ می خواهد در این نشست احتمالی در خصوص تحریم ها و فشارهای آمریکا گفتگو کند اما بازهم با دست پر وارد مذاکره خواهد شد نه به عنوان یک طرف ضعیف مانند تیم مذاکره کننده ایرانی که قبل از شروع گفتگوها رئیس جمهورش رسما اعلام کند خزانه خالی است. لذا شکل ورود ما به مذاکره با نحوه کار کره شمالی 180 درجه متفاوت است. 

وی در مورد تاثیر گفتگو احتمالی آمریکا و کره شمالی بر ایران خاطر نشان کرد: واقعیت این است که هر موقع از موضع ضعف با آمریکا برخورد کنیم، مانند برجام خواسته هایشان را تحمیل می کنند. ما شاهد هستیم که چندی قبل کره شمالی تاکید کرد اگر آمریکا بخواهد کوچکترین اقدامی علیه این کشور را انجام دهد، ما شهرهای آمریکا را با موشک اتمی هدف قرار می دهیم. اینها مواردی است که باید مسئولین ما درس بگیرند ولی بعید می دانم. 

غضنفری ادامه داد: علی رغم تجربه بدعهدی های اروپا و آمریکا، اقدامات مسئولین ما در هفته های اخیر نشان می دهد که آنها به دنبال مذاکره دوباره با غرب بر سر مسائل موشکی و منطقه ای تحت عنوان برجام 2 و 3 هستند. این مذاکرات در پشت پرده انجام می شود که گاهی خبرگزاری های غربی آن را علنی می کنند. رویترز دو ماه قبل اعلام کرد غرب و ایران گفتگوهای مقدماتی در حوزه مسائل موشکی را آغاز کردند اما وزارت خارجه ما تکذیب کرد. 

کارشناس مسائل سیاست خارجی بیان داشت: همچنین رویترز از دیدار جان کری با ظریف در 29 بهمن در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ خبر داد که در ابتدا مقامات وزارت خارجه ایران رد و سپس اعلام کردند که در حوزه برجام این گفتگو صورت گرفته است. اما مرگ جان کری در حال حاضر چه پست و مقامی در دولت آمریکا دارد که باید ظریف با او صحبت کند. دو سه هفته قبل هم عراقچی در سفر به لندن درباره تحولات یمن با انگلیسی ها گفتگو کرد که در چارچوب برجام منطقه ای قرار می گیرد. 

وی با اشاره به سفر پرحاشیه لودریان، وزیر خارجه فرانسه به تهران افزود: لودریان و مکرون پیش از این سفر گفتند که ما می خواهیم با ایران درباره موضوعات منطقه ای و موشکی حرف بزنیم و ایران باید در این مساله عقب نشینی کند. با وجود چنین اظهاراتی لودریان به ایران سفر کرد و گفتگوهایی صورت گرفت. در حالی که اگر نمی خواستند در این مسائل صحبتی شود، وی را نمی پذیرفتند. لذا قضایا نشان می دهد مسئولین ما باز هم خط برجام را دنبال می کنند و هر قدر رهبری نظام آنها را از این کار نهی می کند، تاثیری در کارشان ندارد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه