English

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با موج:

ادامه بمباران های ارتش سوریه در غوطه شرقی برای اتمام حجت با ترویست ها است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تداوم بمباران های ارتش سوریه در غوظه شرقی به دلیل نبود تضمینی برای عدم گلوله باران دمشق و اتمام حجت با تروریست ها صورت گرفته است.

ادامه بمباران های ارتش سوریه در غوطه شرقی برای اتمام حجت با ترویست ها است

سید هادی افقهی درباره قطع نامه آتش بس غوطه شرقی که به تصویب تمام 15 عضو شورای امنیت رسید به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت:در مذاکرات آستانه که میان ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد، قرار بود غوطه شرقی جز مناطق کاهش تنش قرار گیرد و بحران جاری در آن با راه حل های سیاسی به پایان برسد. اما با توجه به حضور مجدد آمریکا در صحنه سوریه، این کشور تلاش کرد همراه با همپیمانانش قاعده بازی در این سوریه را بهم بریزد.

وی افزود: غوطه شرقی مماس با شرق پایتخت سوریه است و لذا از این جهت جز مناطق مهم و استراتژیک به شمار می رود. در همین راستا سعودی ها و آمریکایی ها سرمایه گذاری های سنگینی روی تروریست ها کردند که بزرگترین آنها جیش الاسلام است. در برهه های اخیر که ارتش سوریه پیشروی های خوبی در اقصی نقاط این کشور داشت، آمریکا و عربستان این تروریست ها را فعال کردند تا با فشار بر دمشق، مانع پیروزی بیشتر دولت اسد در میدان نبرد شوند.

کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: لذا تروریست ها شروع به بمباران دمشق کردند. این در حالی بود که ترکیه به عنوان نماینده تروریست ها در مذاکرات آستانه، تعهد داده بود این اتفاق رخ ندهد. ولی شاهد بودیم که عملیات وحشتناکی علیه دمشق با 3.5 میلیون نفر جمعیت رخ داد. در واکنش این رویداد، ارتش سوریه تلاش کرد تا غوطه شرقی را از وجود تروریست ها پاکسازی کند. در این شرایط صدای اعتراض غرب و هم پیمانان آن بلند شد و مدعی شدند که شرایط انسانی در غوطه شرقی بحرانی شده است.

افقهی تصریح کرد: براین اساس اعضای شورای امنیت سه جلسه برای بررسی وضعیت غوطه شرقی برگزار کرد که این مساله زنگ خطری به شمار می رود. زیرا در حالی که یمن و دیگر مناطق سوریه هم زیر بمباران های متجاوزی است، هیچ جلسه تاکنون برای بررسی وضعیت انسانی آنها برگزار نشده است. ضمن آنکه در این جلسات، هیچ اشاره ای به بمباران های اخیر دمشق نشد. 

وی ادامه داد: برگزاری سه جلسه فوق العاده شورای امنیت، نشان داد غرب حساسیت ویژه ای روی غوطه شرقی دارد. به نظر می رسد آنها امیدوارند بتوانند روزی با خیزبرداشتن از غوطه شرقی، پایتخت سوریه را تصرف کنند. با این حال دو جلسه اول ناکام ماند و در جلسه سوم، با پذیرش شرط روسیه مبنی بر استثنا کردن گروه های تروریست از آتش بس، قطع نامه ای در این باره به تصویب رسید.

افقهی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اهمیت غوطه شرقی و لزوم نابودی امکان دوباره بمباران دمشق، چرا روسیه با تصویب این قطع نامه موافقت کرد گفت: روسیه تحت فشار قطع نامه پیشنهادی کویت و سوئد را قبول کرد. در حالی که روس ها هم در آستانه با قرار دادن غوطه شرقی در زمره مناطق کاهش تنش موافق بود، ولی کسی پاسخگوی گلوله باران دمشق نیست. از این رو با شرط استثنا کردن چند گروه تروریستی از آتش بس، این قطع نامه را پذیرفت.

وی خاطر نشان کرد: داعش، جبهه النصره، القاعده، جیش الاسلام و گروه هایی که با این ها همکاری دارند، در لیست گروه های تروریستی سازمان ملل قرار دارند و روسیه تاکید کرد یا باید حساب این گروه ها از سایرین جدا شود یا همه با هم بمباران می شوند. که در نهایت این مساله مورد قبول واقع شد. اما ارتش سوریه تضمینی ندارد که این گروه ها دوباره دمشق را بمباران نکنند و عملیات خود را بازهم برای اتمام حجت ادامه داده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه