English

سفیر سابق ایران در چین در گفتگو با موج:

کره شمالی به دنبال کسب حمایت چین و روسیه در مقابله با تهاجمات احتمالی آمریکا است

حسین ملائک با اشاره به تلاش کره شمالی برای بهبود مناسبات با کره جنوبی گفت: پوینگ یانگ به دنبال کسب حمایت چین و روسیه برای جلوگیری از تهاجمات یک طرفه آمریکا است.

کره شمالی به دنبال کسب حمایت چین و روسیه در مقابله با تهاجمات احتمالی آمریکا است

حسین ملائک درباره چشم انداز آتی مناسبات در شبه جزیره کره پس از ابراز تمایل پیونگ یانگ برای بهبود روابط با سئول به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: دینامیزم حاکم بر روابط کره شمالی و کره جنوبی هنوز فرقی نکرده است. کماکان شرایط سیاسی و امنیتی بعد از جنگ جهانی دوم در این روابط حاکم است.

وی افزود: کره شمالی بعد از تست های موشکی و اتمی در تابستان و پاییز امسال که منجر به ارتقا قدرت نظامی بازدارنده و حتی تهاجمی این کشور شد نیاز به فرصتی برای تثبیت سیاسی شرایط دارد. این فرصت با بازی های زمستانی برای پیونگ یانگ مهیا شد و به خوبی از آن استفاده کرد. با اعزام هیئت عالی رتبه به این بازی ها و نیز تنظیم تیم های بازی مشترک، کره شمالی موفق به تلطیف فضای عمومی و مردمی شد.کیم جونگ اون با دعوت از رییس جمهور کره جنوبی برای سفر به پیونگ یانگ تلاش دارد که معادله امنیتی در شبه جزیره کره را به صورت دیگری به جهان معرفی کند که از نظر استراتژیکی ناممکن اما از نظر دیپلماسی عمومی موفقیت آمیز  محسوب می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: حتی اگر کره شمالی در این فضا به مذاکرات سیاسی هم تن دهد، قادر خواهد بود در فضای بدون فشار خارجی و با اعتماد به نفس بیشتری این کار را صورت ندهد نه در محیط لفاظی های جنگی. هرچند که به نظر من ورود به گفتگوهای سیاسی از سوی این کشور بسیار بعید است. با این حال اگر چنین سناریویی محقق شود، چین و روسیه به عنوان حامیان کره شمالی نیز شرایط بهتری برای جلوگیری از تهاجمات یک طرفه آمریکا به این کشور را خواهند داشت. نکته آنکه این رفتار کره شمالی در مقابل آمریکا می تواند برای ایران که خود برخوردهای مشابهی را با آمریکا تجربه می کند قابل مطالعه باشد.

سفیر سابق ایران در چین در پاسخ به این پرسش که واکنش ایالات متحده به رویکرد جدید کره شمالی چه خواهد بود اظهار داشت: اقدامات کره شمالی آمریکا را تقریبا در فضای عمومی محاصره کرده و این کشور در حال حاضر در مقابل ژست صلح طلبانه پیونگ یانگ تسلیم است. از این رو ایالات متحده با گذراندن وقت دنبال فرصتی است که بار دیگر کره شمالی را جنگ طلب و یاغی معرفی کند که البته این امکان را احتمالا با واکنش های پیونگ یانگ به تمرینات مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی به دست خواهد آورد.

وی تصریح کرد: البته جریانات آمریکایی در کره جنوبی تلاش خواهند کرد که کره شمالی برنده فضای سیاسی موجود نشود. در مجموع می توان این گونه جمع بندی کرد که به طور کلی پیونگ یانگ موفق شد قدرت اتمی خود را تثبیت کند و بنابراین در مذاکرات آتی، این کشور از موضع یک کشور اتمی شرکت خواهد کرئ.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه