English

عراقچی در واکنش به اظهارات وزیرامورخارجه فرانسه؛

مسائل موشکی کشورمان قابل مذاکره نیست/ در مسائل منطقه ای با هیچ کشوری مذاکره ای نداریم

معاون سیاسی وزیرامورخارجه ،تاکید کرد: ما با هیچ کشوری در خصوص مسائل موشکی کشورمان نه مذاکره کرده‌ایم، نه می کنیم و نه خواهیم کرد. در مورد مسائل منطقه ای هم مذاکره‌ای نداریم.

مسائل موشکی کشورمان قابل مذاکره نیست/ در مسائل منطقه ای با هیچ کشوری مذاکره ای نداریم

به گزارش خبرگزاری موج، معاون سیاسی وزیرامورخارجه، سید عباس عراقچی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر اینکه ما با ایران در مورد مسائل موشکی این کشور و همچنین مسائل منطقه ای مذاکراتی داشته‌ایم و تمایل داریم در خصوص نفوذ مخرب ایران در منطقه نیز در جریان سفر به این کشور رایزنی‌ها و مذاکراتی داشته باشیم، اظهار کرد: ما با هیچ کشوری در خصوص مسائل موشکی کشورمان نه مذاکره کرده‌ایم، نه می کنیم و نه خواهیم کرد. در مورد مسائل منطقه ای هم مذاکره‌ای نداریم.

سید عباس عراقچی  در این ارتباط توضیح داد: اما اگر مذاکره به معنای گفت‌وگو و رایزنی باشد، یک مقوله دیگر است. معمولا کلمه مذاکره در محاورات به صورت اشتباه به کار برده می شود. اگر مذاکره به معنی یک  مذاکره جدی برای رسیدن به یک نتیجه‌ای باشد، با کسی در مورد مسائل مورد اشاره مذاکره‌ای نداشته‌ایم و در برنامه‌مان نیست که مذاکره‌ای داشته باشیم اما اگر منظور از مذاکره رایزنی‌های معمول سیاسی است که مقامات کشورها در ملاقات با یکدیگر انجام می دهند و در این ملاقاتها مسائل مورد علاقه خود را مطرح می کنند، نگرانی‌هایی را که دارند را بیان می کنند و طرف مقابل در حدی که صلاح بداند به این نگرانی‌ها پاسخ می دهد و یا نگرانی‌های متقابل خود را مطرح می کند، باید بگویم این رایزنی‌های سیاسی بین ما و همه کشورها در مورد موضوعات مختلف  همیشه وجود داشته است . اصلا کار سیاست خارجی و وزارت خارجه انجام این نوع رایزنی‌ها، مشورتها و تبادل نظرها است.

مسائل موشکی

سید عباس عراقچی ادامه داد: اما اگر مذاکره به این معنا است که دو طرف به صورت رسمی بنشینند و بخواهند در مورد یک موضوعی به توافق برسند و آن را جمع بندی کنند، ما چنین چیزی را در مورد مسائل موشکی باهیچ کشوری نداشته ایم و نخواهیم داشت و در مورد مسائل منطقه‌ای نیز سیاست ما این نیست.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با برنامه رادیویی ذره‌بین در مورد سفر اخیر خود به آلمان نیز توضیح داد و گفت: این سفر در چارچوب رایزنی‌های مستمر سیاسی است که بین ایران و کشورهای مختلف انجام می‌شود و هفته گذشته موعد انجام گفت‌وگوهای سیاسی بین ایران و آلمان بود. در همین چارچوب من به آنجا سفر کردم و با همتای خود گفت‌وگوی مبسوطی داشتم.

آلمان یکی از طرفهای اقتصادی و سیاسی مهم برای ایران است

عراقچی در تشریح محورهای گفت‌وگوی خود با همتای آلمانی‌اش گفت: در مورد موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و همچنین برجام رایزنی‌هایی انجام شد. آلمان یکی از طرفهای اقتصادی و سیاسی مهم برای ایران است ما در چارچوب برجام با آلمان همکاری های نزدیکی داشتیم. از قدیم روابط دو کشور گسترده بوده و بعد از برجام نیز با توجه به برداشتن تحریمها و فرصتهایی که ایجاد شد، این روابط شکل جدیدتری گرفته است و گسترش پیدا کردهاست  .

معاون سیاسی وزیرامورخارجه با بیان اینکه در روابط اقتصادی دو کشور بعضا موانع و مشکلاتی نیز وجود دارد و یکی از محورهای گفت‌وگوها در این سفر رایزنی در مورد این موانع و مشکلات بود، ادامه داد: در جریان این دیدار در مورد گسترش همکاری های دو کشور در حوزه‌های بانکی، صنعتی، تجاری، پروژه‌های اقتصادی، انرژی و حمل و نقل، رایزنی داشتیم. در ابعاد سیاسی نیز علاوه بر اینکه در مورد روابط دو جانبه صحبت کردیم، رایزنی‌هایی نیز در مورد مسائل منطقه داشتیم. طبیعی است که با کشورهای مختلف رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی را در قالب تبادل نظر ، پاسخ به ابهامات و سوالات و رسیدن به یک درک مشترک داشته باشیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درمورد اخبار برخی از رسانه‌های اروپایی مبنی بر اینکه بعضی از کشورهای اروپایی در تلاش هستند که به خاطربرنامه موشکی ایران فشارها بر ایران را افزایش دهند و از دیگر سو به نقل از وزارت خارجه آلمان ادعا کردند که فرانسه، انگلیس و آلمان به همراه خانم فدریکا موگرینی با ایران درباره برنامه موشکی و نفوذ ایران در منطقه به توافق رسیده‌اند، تاکید کرد: چنین چیزی صحت ندارد و وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد که موضوع اشاره شده صحت ندارد.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته دولت جدید آمریکا و شخص رئیس‌جمهور این کشور خیلی تلاش کردند که برجام را به نوعی از بین ببرند یا اگر بتوانند اصلاح کنند. آنها در ابتدا نیز تلاش وسیعی انجام دادند که شرایط سختی ایجاد کنند به نحوی که ایران خود از برجام خارج شود بعد تلاش کردند که اروپاییها را راضی کنند که برجام را یا اصلاح کنند یا به آن خاتمه بدهند. در ادامه این سیاست‌ها ترامپ در مقطعی نیز توپ را در کنگره آمریکا انداخت و کنگره نیز همراهی لازم را با او نکرد. اکنون نیز مجددا آمده و یک ضرب‌الاجل جدیدی تعیین کرده است.

کشورهای اروپایی مدافع برجام بودند

معاون سیاسی وزیرامورخارجه خاطر نشان کرد: واقعیت این است که در طول یک سال گذشته کشورهای اروپایی مدافع برجام بودند، در کنار ایران بودند، در کنار چین و روسیه در حمایت از برجام قرار گرفتند و در مقابل آمریکا. این میزان اختلاف بین آمریکا و اروپا به عنوان متحدین قدیمی امری بی سابقه است. آقای ترامپ خیلی تلاش کرد که اروپایی‌ها را در راستای اهداف خود در مورد برجام راضی کند. در شورای امنیت سازمان ملل نیز تلاش کرد که ایران را تحت فشار قرار دهد و سعی کرد از اتفاقات اخیری که در ایران رخ داده بود، سوء استفاده کند ولی در شورای امنیت نیز منزوی شد.

اروپا بین ایران و آمریکا، ایران را انتخاب خواهد کرد

عراقچی با بیان اینکه آمریکا تلاش دارد یک فشار جدید و سنگینی را بر جامعه بین‌الملل از جمله متحدین خود در اروپا وارد کند تا ترامپ بتواند به خواسته‌های خود برای از بین بردن برجام یا اصلاح نقاط ضعف برجام از دیدگاه آنها دست پیدا کند، خاطر نشان کرد: در همین چارچوب شاهد فشارهای رسانه‌ای و برخی از فضاسازی‌ها نیز هستیم. مهم این است که ما در یک سال گذشته مشورت‌های نزدیکی با اروپایی‌ها داشته ایم. همکاری‌هایی داشته ایم. البته من نمی گویم که اروپا بین ایران و آمریکا، ایران را انتخاب خواهد کرد . اصلا بحث این نیست. بحث بر سر برجام است و تعهدات بین‌المللی که اروپایی ها در این زمینه دارند. اروپایی‌ها متوجه این موضوع هستند که اگر برجام را کنار بگذارند در حالیکه ایران به طور کامل به آن پایبند است در حقیقت اعتبار خود را در سطح دنیا از بین برده‌اند. در بحث برجام ،هماهنگ کننده مذاکرات، اتحادیه اروپا و خانم موگرینی بوده است و این توافق به عنوان یکی از شاخصه های سیاست خارجی اتحادیه اروپا شناخته می شود و آنها نمی خواهند این را از بین ببرند. لذا در این یک سال اخیر همکاری های نزدیکی داشته‌اند و آمریکایی‌ها نیز به دنبال برهم زدن این ارتباط هستند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه حتما در طول چهار ماه آینده چالشهای جدی‌تر و بزرگتری  را خواهیم داشت ولی به هر حال با توکل به خداو با سیاست‌هایی که ان‌شاالله اتخاذ می شود حتما از این مرحله عبور می کنیم ،در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد اروپایی‌ها برای راضی کردن آمریکا برای حفظ برجام دست به تحریم ایران بزنند، گفت: صحبت هایی در این ارتباط شنیده می شود، ایده‌هایی است که بعضا توسط برخی از مقامات اروپایی به صورت پراکنده مطرح می شود و دیگر مقامات اروپایی آن را رد کرده‌اند. ما هنوز هیچ جمع بندی مشخصی در اروپا در این زمینه ندیده‌ایم. البته فضاسازی رسانه‌ای وجود دارد و برخی از مقالات در روزنامه‌های اروپایی در این زمینه نوشته می شود. این ایده وجود دارد ولی ایده کاملا غلطی است وهمانطور که گفتم در این ارتباط جمع بندی در اروپا صورت نگرفته است.

سید عباس عراقچی خاطر نشان کرد: براساس این ایده برخی در اروپا فکر می کنند با دادن امتیاز به آقای ترامپ و مثلا همراهی با او در مسائل غیربرجامی می توانند او را راضی کنند که در برجام بماند در حالیکه این سیاست کاملا غلطی است و حتما نتیجه معکوسی خواهد داشت.

معاون سیاسی وزیرامورخارجه ادامه داد: ما این را به صراحت به اروپایی‌ها گفته ایم. البته همانطور که گفتم جمع بندی کلی در داخل اروپا نسبت به این موضوع وجود ندارد اما همانطور که گفتم حرفهایی وجود دارد. به هر حال یک معرکه جدید  در هرصه دیپلماسی باز شده که تمام طرفها در آن فعالیت می کنند و قطعا برآیند آن مهم است که ما به کجا می رسیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه