English

کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با موج:

هدف آمریکا تشکیل جبهه عبری-عربی در برابر ایران است

هانی زاده گفت: هدف اصلی ایالات متحده تشکیل جبهه عبری-عربی در برابر جمهوری اسلامی ایران در منطقه است که تا امروز در دستیابی به آن ناکام مانده است.

هدف آمریکا تشکیل جبهه عبری-عربی در برابر ایران است

حسن هانی زاده درباره ادعای فارن افیرز در مورد به وجود آمدن بلوکهای منطقه ای جدید در منطقه بر روی گسل های قبلی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: بعد از حوادث اخیری که در جهان عرب رخ داد و در مصر، تونس و لیبی خیزش های عربی به وقوع پیوست، عواملی در منطقه به وجود آمد که باعث شد صف آرایی های تازه ای در محورهای مختلف شکل در منطقه شکل بگیرد. 

وی افزود: یکی محور مقاومت است که قابلیت های سیاسی خود را در هفت سال گذشته در برابر عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی نشان داد و باعث شد اجازه ندهد این کشورها شطرنج سیاسی خاورمیانه را به سود خود تغییر دهند. به طوری که در حال حاضر سوریه قوی تر از گذشته وارد عرصه میدانی شده و موفق شد 130 گروهکی را که تا چندی قبل در مقابل ارتش این کشور می جنگیدند را شکست دهد. 

محور مقاومت از ایران، عراق، سوریه، لبنان و حتی یمن تشکیل شده است

کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطر نشان کرد: محور مقاومت از ایران، عراق، سوریه، لبنان و حتی یمن شکل گرفته و جبهه ضد آن متشکل از عربستان، اسرائیل، اردن، امارات و بحرین هستند. ضمن آنکه کشورهای بزرگی مانند روسیه و آمریکا هم در بلوک ها قرار دارند. در واقع این جبهه بندی ها نتیجه طبیعی دخالت های ایالات متحده در منطقه است که باعث شکل گیری محور مقاومت شد. 

هانی زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور روسیه و آمریکا در بلوک بندی های خاورمیانه، آینده منطقه را چگونه پیش بینی می کنید اظهار داشت: آینده منطقه در دست کشورهای منطقه است. آمریکا از هزاران کلیومتر دورتر، شناخت عمیق سیاسی و اجتماعی از خاورمیانه ندارد و صرفا تلاش دارد با هژمونی نظامی محور مقاومت و نقش تاثیرگذار ایران را حذف کند، مانع حضور نظامی روسیه شود و برخی رژیم های غیرهمسو با خود را برکنار کند اما در این راه ناکام ماند. 

وی تاکید کرد: عملکرد هوشمندانه ایران در منطقه منجر به آن شد تا پازل مورد نظر آمریکا شکل نگیرد. هدف اصلی ایالات متحده ایجاد جبهه عبری-عربی در برابر جمهوری اسلامی ایران است که به شکست رسیده است. 

کارشناس مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش که با شکست برنامه آمریکا و موفقیت ایران با همراهی برخی کشورهای منطقه، آیا ممکن است جمهوری اسلامی نقش برادر بزرگتر را در خاورمیانه در میان اعضای محور مقاومت در پیش بگیرد اظهار داشت: ایران کشوری تاثیرگذار است و در هیچ یک از معادلات منطقه ای نمی توان کشور ما را نادیده گرفت اما آمریکا حاضر به پذیرش نقش فرادستی جمهوری اسلامی نیست. ایالات متحده خواهان آن است که مدیریت خاورمیانه در دست مصر، رژیم صهیونیستی و عربستان باشد و ایران بدون هیچ قدرت اثرگذاری در منطقه حضور داشته باشد اما این نقشه با قدرت و توانمندی کشورمان به نتیجه دلخواه نرسید. با این حال نمی توان چنین نتیجه گرفت که تهران تبدیل به مرکزیتی برای محور مقاومت در تعیین سیاست ها باشد. سیاست های کشورهای همسو با محور مقاومت توسط مقامات آنها تعیین می شود و صرفا در حوزه مقابله با دخالت خارجی ها در خاورمیانه اشتراک نظر دارند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه