English

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه در گفتگو با موج

مقابله آمریکا با سپاه، مقابله با ملت های بیدار شده منطقه است

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به نفوذ مردم پایه جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه گفت: ایران امروز در کنار ملت های منطقه است و مقابله آمریکا با جمهوری اسلامی و سپاه به معنای مقابله با ملت های بیدار شده منطقه است.

مقابله آمریکا با سپاه، مقابله با ملت های بیدار شده منطقه است

در پی اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر راهبرد کاخ سفید برای مقابله با اقدامات جمهوری اسلامی ایران در منطقه، خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفتگویی با سردار یدالله جوانی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

ترامپ در سخنرانی خود از راهبرد ایالات متحده برای مقابله با ایران با همسویی متحدانش خبر داد. به نظر شما اقدامات جدید آمریکا چه خواهد بود؟

برای پاسخ به این سوال باید مشخص کرد که آمریکا در 38 سال گذشته با جمهوری اسلامی ایران مقابله داشته یا خیر. ما شاهد هستیم که آمریکایی ها در این مدت در تمامی حوزه ها و البته منطقه با تمام توان با جمهوری اسلامی مقابله کرده اند و البته آنکه در تمامی عرصه ها هم با ناکامی روبرو شدند. مهمترین عرصه رویارویی عرصه منطقه است که شاهد جنگ های نیابتی بودیم. بحران هایی که در کشورهای منطقه از جمله لبنان، سوریه و عراق شکل گرفت و گروه های تکفیری و سلفی ای که با حمایت آمریکا به وجود آمدند با هدف تحت فشار قرار دادن ایران و متحدانش بود که به شکست رسید. لذا اگر امروز ترامپ چنین موضعی می گیرد در واقع کارهایی که تاکنون آمریکا علیه ما انجام داده را اعلان می کند. در این راستا باید گفت اگر تا پیش از این واشنگتن در پیشبرد اهدافش موفق بوده از این به بعد هم موفق خواهد شد. 

با قاطعیت می توان گفت توان آمریکا و متحدانش که شامل مرتجعین عرب، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی می شود در منطقه تحلیل رفته و باید منطقه را به ملت های آن واگذار کنند. چرا که ایران امروز در کنار ملت های منطقه است و مقابله آمریکا با ایران و سپاه به معنای مقابله با ملت های منطقه است. این ملت ها بیدار شده اند و در محور مقاومت هستند. آنها نشان دادند که در این سال ها از حقوق خود دفاع خواهند کردند. در سوریه ما می بینیم که این ملت سوریه است که در برابر نفوذ آمریکا و هم پیمانانش ایستاده اند و ایران اگر نفوذی در سوریه دارد به خاطر همراهی با ملت این کشور است و سوری ها ایران را همسو و حافظ منافع خود می دانند. این مساله در عراق نیز قابل مشاهده است.  نفوذ ایران در منطقه نفوذی معنوی و مردم پایه است و هرگز آمریکا موفق نمی شود با ملت های منطقه مقابله کند چون دوران این کشور تمام شده است. 

رئیس جمهوری آمریکا در سخنانش بیان کرد که عمل به تعهدات ایران در برجام را تایید نمی کند اما از برجام هم خارج نمی شود. چرا برخلاف تهدیدهای اول ترامپ در مورد خروج از برجام و پاره کردن این توافق، در نهایت وی چنین موضعی اتخاذ کرد ؟

آمریکا دنبال این است که از اجرای تعهداتش در برجام شانه خالی کند و برای توجیه این مساله ایران را متهم می کند که وظایفش در برجام را اجرا نکرده است. در حالی که داور برای قضاوت کشورها به تعهداتشان در توافق هسته ای، آژانس بین المللی انرژی اتمی است و نه آمریکا. آژانس هم بارها پایبندی ایران را به تعهداتش اعلام کرده است. با این حال ترامپ در نظر دارد این ادعا را مقدمه فشارهای بیشتر علیه ایران کند که با اعلام این فشارها، قطعا نقض برجام رخ می دهد. 

آیا احتمال می رود در ادامه اروپایی ها تحت فشار آمریکا، با این کشور همسو شوند و علیه جمهوری اسلامی ایران موضع بگیرند؟ 

اروپایی ها در یک موقعیت خاص تاریخی قرار گرفته اند. آنها باید نشان دهند که دارای استقلال رای هستند یا تحت اراده آمریکا تصمیم می گیرند. آمریکا با رویکردی که در پیش گرفت، غیر قابل اعتماد بودنش را نشان داد و حالا نوبت اروپا است که روشن سازد در موضوعات بین المللی قابل اعتماد هست یا نه. نکته آنکه اتحادیه اروپا باید منافع خود را در نظر بگیرد و به تعهداتش در برجام عمل کند. اما اینکه در نهایت اروپا با آمرکیا همسو می شود را زمان مشخص می کند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه