English

گزارش موج از مواضع برخی نمایندگان مجلس درباره سند ۲۰۳۰

ابلاغ برای اجرای سند ۲۰۳۰ توسط دولت غیر قانونی است/ تدوین سند یونسکو بر طبق ارزش های غربی

برخی نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به محتوای سند 2030 یونسکو، آن را سندی مغایر با ارزش های ایرانی-اسلامی دانستند که بدون سپری شدن فرایندهای قانونی توسط دولت به دستگاه های مجری ابلاغ شده است.

ابلاغ برای اجرای سند 2030 توسط دولت غیر قانونی است/ تدوین سند یونسکو بر طبق ارزش های غربی

سید جواد ساداتی نژاد در خصوص سند آموزش 2030 یونسکو به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج گفت: کمیسیون آموزش پیش از شروع بحث های رسانه ای دراین باره اعلام کرد که این سند را قبول ندارد و از آنجا که شرایط قانونی آن طی نشده اجازه اجرا نیز نخواهد داشت. اما بدون توجه به این هشدارها دولت روند عملیاتی شدن سند را ادامه داد.

نماینده مردم کاشان در مجلس افزود: حال این سوال مطرح است که چرا به رغم وجود اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش که نتیجه کار کارشناسی محققان داخلی است، سندی خارجی مورد قبول دولت قرار گرفته است. بحث ما این است که اگر دولت با بخش هایی از بندهای سند آموزش داخلی مشکل داشت اعتراض می کرد و در صورت وارد بودن اعتراض، آن بندها مورد بازنگری قرار می گرفت اما اینکه سندی مغایر فرهنگ ما در دستور کار باشد مورد پذیرش ما نیست و قطعا با مخالفت مقام معظم رهبری اجرای آن نیز متوقف خواهد شد.

در همین رابطه اسدالله عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به اختلافی که بر سر امضا یا عدم امضا سند 2030 یونسکو وجود دارد به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: وزیر وقت آموزش و پرورش این سند را امضا کرد و با ابلاغ جهانگیری این سند وارد فاز اجرایی شد.

نماینده مردم رودسر در مجلس خاطر نشان کرد: اینکه برخی تفاسیر خود را از مفاد این سند بیان می کنند درست نیست. ما باید ببینیم هدف یونسکو از چنین مفادی چیست. نکته مهم در این میان عدم توجه به هیچ یک از مبانی اعتقادی و دینی نه صرفا دین اسلام، بلکه حتی ادیان الهی دیگر، در تدوین سند در یونسکو است. در این سند بحث بر حق برخورداری تمام افراد از حق برابر آموزش تاکید دارد، موضوعی که در کشور ما فارغ از جنسیت مورد توجه است اما می بینیم که در متن سند به افراد آسیب دیده و غیره اشاره می کند که باید مشخص شود این «غیره» چه کسانی هستند که شامل گروه ها و افراد منحرفی مانند همنجس بازان می شود که در برخی کشورهای غربی تحت قوانین جدید پذیرفته شده اند.

وی تصریح کرد: من به عنوان یک قانونگذار خواهان بررسی کارشناسی این سند و هچمنین پیگیری این موضوع که چرا پیش از سپری شدن روال قانونی، سند توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است، هستم. اگرچه در همین راستا با برخی دروغ پردازی ها در مورد مفاد سند 2030 مخالفم و آن را کاری غیراخلاقی می دانم. با این حال پذیرش این سند از سوی دولت یک اشتباه محسوب می شود.

همچنین میرحمایت میرزاده در رابطه با تفاوت میان سند توسعه جهانی پایدار 2030 یونسکو در باب آموزش و پرورش با چارچوب های آموزشی نظام جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج گفت: سند مصوب یونسکو موسوم به سند 2030 که با ارائه پارامترهایی در مورد بهبود وضعیت آموزش در کشورهای عضو سازمان ملل است با اسناد و نظام آموزشی کشور ما مغایرت هایی دارد. در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران مسائل دینی و ترویج سبک زندگی و فرهنگ ایرانی و اسلامی لحاظ شده که در مفاد سند یونسکو اثری از آن دیده نمی شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: سند یونسکو براساس سبک زندگی غربی و ارزش های آن تدوین شده که از این بعد با اهداف آموزشی ما در تضاد است. نظام ما به دنبال تربیت فرزندانی با فرهنگ اسلامی-ایرانی است و این موضوع از طریق سند مذکور قابل تحقق نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه