English

زائران راهیان نور به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند

رییس مرکز بهداشت خوزستان توصیه های بهداشتی برای حفظ سلامتی زائران راهیان نور را تشریح کرد.

زائران راهیان نور به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند
به گزارش خبرگزاری موج خوزستان

، دکتر پژمان بختیاری نیا سه شنبه در گفت و گو رسانه ای بیان کرد: بیماری‌ های منتقله از آب و غذا یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در سفر سلامتی فرد را تهدید می‌کند؛ علائم و نشانه‌های بالینی دربیشتر این بیماری‌ها شامل اسهال، تهوع، استفراغ و گرفتگی شکمی است.

وی افزود: با رعایت اصول استفاده از آب و غذای سالم و بهداشتی و رعایت بهداشت فردی در هر شرایطی، می‌توان از ابتلا به بیماری‌های منتقله از آب و غذا پیشگیری کنیم.

بختیاری نیا ادامه داد: به منظور استفاده از آب آشامیدنی سالم باید از آب لوله کشی یا بطری شده دارای مشخصات و مجوز بهداشتی استفاده کرد و از آشامیدن آب‌های فاقد تابلوی آب آشامیدنی و مخصوص آبیاری فضای سبز در پارک‌ها، تفریح گاه‌ها و کنار جاده‌ها خودداری کرد، همچنین باید جهت خنک کردن آب و سایر نوشیدنی‌ها از یخ‌های عرضه شده در محیط های بهداشتی استفاده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از خوردن غذا در رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خودداری شود.

وی بیان کرد: مواد غذایی پخته شده را تازه، به اندازه مصرف یک بار تهیه و در کوتاهترین فاصله زمانی مصرف نمایید. از مصرف غذای مانده در طول سفر خودداری کرده و در صورت استفاده مجدد از غذای پخته شده، آن را کاملا گرم و بعد استفاده کنید.

بختیاری نیا اظهار کرد: بهتر است از لیمو ترش و یا آبلیمو همراه با غذا استفاده کنید، جهت پیشگیری از بیماری کشنده بوتولیسم، کنسروها قبل از باز کردن به مدت ۲۰ دقیقه (از زمان جوش آمدن آب) بجوشانید و از مصرف قوطی‌های کنسرو متورم یا فرو رفته، زنگ زده و مشکوک به فساد خودداری کنید.

رییس مرکز بهداشت خوزستان توصیه کرد: از خرید آب میوه، بستنی، انواع شربت، آب زرشک و ... که توسط افراد دست فروش و دوره گرد عرضه می شود، پرهیز شود.

وی اضافه کرد: رعایت نکردن بهداشت فردی و عمومی و مدیریت نادرست محل‌هایی که به صورت موقت برای اسکان در نظر گرفته می‌شون امکان بروز بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد و همچنین برای رعایت بهداشت فردی، در هنگام مسافرت از لیوان های یک بار مصرف استفاده نمایید.

بختیاری نیا ادامه داد: دست‌ها در طول روز در اثر تماس با محیط اطراف از جمله مواد غذایی خام، وسایل سفر، اسکناس و یا استفاده از دستشویی آلوده می شوند و می‌توانند انواع بیماری‌ها را انتقال دهند، بنابراین بهترین و موثرترین راه پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از طریق آب و غذا ، شستن صحیح دست‌ها است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان توضیح داد: با توجه به حجم بالای جمعیت حاضر در مراسم راهیان نور و احتمال شیوع بیماری‌های حاد تنفسی توصیه می‌شود زائران، نکات بهداشتی پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: رعایت نکات بهداشتی از قبیل شستن مکرر دستها با آب و صابون، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه اهمیت زیادی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد و فرد با علائم تنفسی باید بلافاصله به پزشک مراجعه و دستورات پزشک مانند استراحت کافی، تغذیه مناسب و استفاده از مایعات را رعایت کرده و تا زمان بهبودی و رفع علایم از تماس نزدیک با افراد و ورود به اماکن سربسته و شلوغ خودداری کند..

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه