English

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد:

خسارات جبران ناپذیر خاموشی چاه موتورها به کشاورزی خلیل آباد

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد بیان کرد: از ۸۱۵ میلیارد تومان خسارت تاکنون بیش از ۳۹۰ میلیارد تومان به باغات پسته وارد شده است و کشاورزان انتظار دارند به هر روش ممکن نسبت به جبران خسارت‌های وارد به این افراد اقدام شود.

خسارات جبران ناپذیر خاموشی چاه موتورها به کشاورزی خلیل آباد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمود شبان؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد در خبری گفت: خسارت وارد شده به بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد ناشی از خاموشی چاه موتورهای را ۸۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

شبان ادامه داد: بالغ‌بر ۳۲۰۰ هکتار از باغات خلیل‌آباد زیر کشت پسته هستند که با افتتاح یک ترمینال فراوری دیگر طی چند روز گذشته ظرفیت میزان پسته فراوری شده شهرستان به ۱۴ هزار هکتار تن در سال افزایش یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد تصریح کرد: شهرستان خلیل‌آباد در فراوری پسته به یکی از قطب‌های مهم در خراسان رضوی تبدیل شده است، اکنون پسته شهرستان‌های بجستان، گناباد و بخشی از محصول بیرجند نیز در این شهرستان فراوری می‌شود.

وی متذکر شد: مهم‌ترین رقم‌های پسته‌ای که در این شهرستان تولید می‌شود فندقی و کله قوچی است و بخش زیادی از پسته این شهرستان از دهستان کویر بخش ششطراز برداشت می‌شود که دارای آب شور بوده و منطقه‌ای کویری محسوب می‌شود و فندقی، اکبری، احمد آقایی، کله قوچی، بادامی و سفید از ارقام پسته در شهرستان خلیل‌آباد است.

شبان ادامه داد: پسته یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد است که می‌تواند ارزآوری خوبی به دنبال داشته باشد و پسته خلیل‌آباد به کشورهای امارات، کره جنوبی، قزاقستان، ترکیه، عراق، هند و آلمان صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد تاکید کرد: خسارت وارد شده به بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد ناشی از خاموشی چاه موتورهای منطقه، ۸۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است و به بیش از ۳۴ موتور پمپ به دلیل نوسانات برق بالغ‌بر ۱۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

وی ابراز داشت: تاکنون بیش از ۳۹۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از خاموشی چاه موتورها به باغات پسته وارد شده است و کشاورزان انتظار دارند به هر روش ممکن نسبت به جبران خسارت‌های وارد به این افراد اقدام شود.

شبان تصریح کرد: اگر اعتبارات مورد نیاز برای اجرای آبیاری‌های زیرسطحی تخصیص یابد بسیاری از خسارت‌های بخش کشاورزی براثر قطعی برق چاه موتورها علاوه بر سایر خسارت‌ها را می‌توان کاهش داد و به حداقل رساند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد یادآور شد: متأسفانه کشاورزان این شهرستان با انواع خسارت‌ها از جمله قطعی برق، خشک‌سالی، سرمازدگی و ... مواجه بوده‌اند و هم‌زمان با هفته دولت امسال ۳۲ پروژه با اعتباری بالغ‌بر ۵۴ میلیارد تومان در بخش کشاورزی به بهره‌برداری رسید که ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آن از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور بوده است.

وی اضافه کرد: امکان افزایش سطح زیر کشت باغات به دلیل نبود آب امکان‌پذیر نیست و فقط باید راندمان تولید را افزایش دهیم و شهرستان خلیل‌آباد یکی از قطب‌های تولید در خراسان رضوی محسوب می‌شود. برخی محصولات شهرستان خلیل‌آباد مانند پسته به دلیل صادراتی و ارزآور بودن، در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

وی افزود: ۸۵ درصد باغات خلیل‌آباد زیر کشت انگور است و شهرستان خلیل‌آباد رتبه اول سطح و تولید انگور خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است و از حدود ۳۴۷ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در خراسان رضوی ۱۲ هزار و ۳۳۰ نفر آن‌ها معادل ۳.۸ درصد در خلیل‌آباد فعال هستند که این نشان می‌دهد شهرستان خرده‌ مالکی است.

شبان اذعان داشت: حدود ۸۶.۵ درصد ارزش ناخالص تولیدات بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد در حوزه باغی، ۱۲.۵ درصد در حوزه دامی، کمتر از یک درصد در زراعت و حدود ۵ صدم درصد در بخش شیلات است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد اظهارداشت: عمده ارزش ناخالص بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد از محصولات باغی است و شهرستان خلیل‌آباد ۳.۲ درصد ارزش ناخالص بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده که در این حوزه رتبه ۱۲ را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد اشاره کرد: محدودیت منابع آبی یکی از معضلات جدی بخش کشاورزی در خراسان رضوی محسوب می شود و منابع آبی به شدت رو به کاهش بوده و منابع آب تجدیدپذیر به شدت دچار تنش شده است.

شبان خاطرنشان کرد: اگر در کشاورزی خود تغییر ایجاد نکنیم بدون شک شرایط محیطی تغییر ایجاد خواهد کرد، امسال به دلیل تنش‌های آبی و قرار گرفتن شهرستان در شرایط خشک‌سالی بسیار شدید دچار بیشترین تنش آبی هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه