English

معاون دانشگاه علوم پزشکی نیشابور:

شناسایی ۵۰۹ مورد سرطان سینه مشکوک در نیشابور

معاون دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بیان کرد: بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده، سرطان پستان جزء پنج سرطان نخست شایع در کشور و خراسان رضوی است و در نیشابور هم سرطان پستان جزء پنج سرطان اول شایع به شمار می‌رود.

شناسایی ۵۰۹ مورد سرطان سینه مشکوک در نیشابور

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، هادی حسین‌زاده؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اعلام کرد: هشت هزار و ۹۷۶ نفر از ابتدای امسال تاکنون برای غربالگری سرطان پستان به مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۸.۵ درصد معادل ۵۰۹ نفر مشکوک به سرطان پستان در این منطقه شناسایی شدند.

حسین‌زاده در ادامه تصریح کرد: بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده، سرطان پستان جزء پنج سرطان نخست شایع در کشور و خراسان رضوی است و در نیشابور هم سرطان پستان جزء پنج سرطان اول شایع به شمار می‌رود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور تاکید کرد: بیشترین سن مبتلایان به سرطان پستان در گروه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال است و سال ۱۴۰۱ ، ۲۱ هزار و ۲۹۶ نفر برای غربالگری سرطان پستان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۵.۱ درصد معادل هزار و ۹۲ نفر مشکوک به سرطان پستان شناسایی شدند.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ ، ۱۹ هزار و ۴۴۸ نفر برای غربالگری سرطان پستان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱.۸ درصد مشکوک به سرطان شناسایی شده اند و میزان افزایشی یا کاهشی بودن ابتلا به سرطان سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با توجه به عدم نهایی شدن داده های ثبت سرطان کشور فعلا مشخص نیست

حسین‌زاده تاکید کرد: هم اکنون غربالگری و تشخیص زود هنگام سه سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم (سرویکس) در دستور کار وزارت بهداشت و کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله نیشابور قرار دارد و غربالگری سرطان پستان جهت کلیه زنان ۳۰ تا ۶۹ سال تمام است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اضافه کرد: از جمله چالش‌ها و مشکلات موجود در زمینه غربالگری سرطان کمبود اعتبارات برای تهیه تست‌های تشخیصی از جمله خرید تست تشخیص فیت که نشان دهنده خون مخفی در مدفوع برای غربالگری سرطان روده بزرگ است.

وی یادآورشد: علت عدم مراجعه مردم به مراکز خدمات جامع سلامت برای غربالگری سرطان نداشتن اطلاع از خدمات ارائه شده در این مراکز است و تمایل به مراجعه به بخش خصوصی از دیگر علل عدم مراجعه مردم به مراکز خدمات جامع سلامت به شمار می‌رود.

حسین‌زاده گفت: تشخیص دیر هنگام سرطان که باعث پیشرفت بیماری و دست‌اندازی و سرایت به سایر اندام‌ها و صرف هزینه‌های مالی و عاطفی و افزایش احتمال مرگ زودرس می‌شود از جمله عوارض ناشی از عدم مراجعه به هنگام برای غربالگری سرطان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه