English

معاون فرهنگی و هنری شهرداری مشهد:

اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد برای ایام محرم و صفر

معاون فرهنگی و هنری شهرداری مشهد بیان کرد: حسینیه‌ای به وسعت شهر، و ما نیز همچون سنوات گذشته اقداماتی را در دست اجرا داریم و ضمن اینکه زنده نگهداشتن دین کار مردم و خانواده‌ها بوده و وظیفه ما تسهیلگری و حمایت است.

اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد برای ایام محرم و صفر

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، یوسف اسماعیل‌زاده؛ معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اعلام کرد: حسینیه‌ای به وسعت شهر، از آنجایی نام گرفت که در گذشته مجموعه‌های مردمی و هیئت‌ها ایام محرم را زنده نگه می‌داشتند.

اسماعیل‌زاده افزود: ما نیز همچون سنوات گذشته اقداماتی را در دست اجرا داری، ضمن اینکه زنده نگهداشتن دین کار مردم و خانواده‌ها بوده و وظیفه ما تسهیلگری و حمایت است و ما جای مردم را نخواهیم گرفت و اینکه هرساله برشکوه این آیین‌ها افزوده می‌شود، این کار مردم است. 

معاون فرهنگی و هنری شهرداری مشهد تاکید کرد: سیاست ما در دهه اول محرم دخالت غیرمستقیم است و از برگزاری برنامه‌ها حمایت می‌کنیم، بنابراین به‌صورت مستقیم برنامه‌ای برگزار نخواهیم کرد. 

وی تصریح کرد: یک بخش کار ما حمایت از اقدامات مردمی است. با توجه به جمع‌بندی‌ها از فعالیت‌های سال‌های گذشته، حمایت‌هایی صورت می‌گیرد و امکاناتی در نظر گرفته می‌شود. در کنار این‌ها نمایشگاهی از اقلام مورد نیاز هیئت‌ها با تخفیف ویژه ارائه می‌شود. 

اسماعیل‌زاده عنوان کرد: هیئت‌ها می‌توانند از طریق سامانه «سما» شهرداری که سامانه تشکل‌های مردمی است و همچنین از طریق نمایشگاه «حسینیه‌ای به وسعت یک شهر» اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.

معاون فرهنگی و هنری شهرداری مشهد متذکر شد: یکی از دغدغه‌های ما فضا‌آرایی‌ شهری است و درخواست‌ها از طریق سامانه سما بررسی می‌شود و به‌صورت غیرنقدی در راستای فضا‌آرایی شهری حمایت‌هایی صورت می‌گیرد.

وی ابراز کرد: حمایت از نمایش‌های آیینی نیز جزو برنامه‌های ماست و در این ایام تعدادی نمایش در ۵ بوستان‌های شهر برگزار خواهد شد که «رودپارک»، «ملت»، «کوهسنگی» از جمله این بوستان‌هاست. 

اسماعیل زاده اظهار کرد: پویش نصب پرچم بر سردر منازل نیز از دیگر اقدامات شهرداری است که این اقدام به‌عنوان نماد محرم به شمار می‌رود و در کنار این‌ها پویشی تحت عنوان «هر خانه یک حسینیه» نیز‌ در مشهد اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگی و هنری شهرداری مشهد گفت: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در مشهد نسبت به دیگر شهر‌ها می‌تواند برگزاری آیین و سنت پرچم‌گذاری باشد و این موضوع از آیین‌های مهم ماست که شیعیان می‌توانند در این زمینه اقدامی انجام دهند.

وی یادآور شد: ما در این ایام از برگزاری حسینیه‌های کودک نیز حمایت خواهیم کرد و این حمایت در قالب آموزش مربی، بسته محتوایی و پک بازی صورت می‌گیرد و همچنین موضوع نقالی و پرده‌خوانی را نیز در سطح شهر خواهیم داشت.

اسماعیل زاده ادامه داد: کاروان خودرویی اذن عزا را نیز به‌صورت مردمی خواهیم داشت و همچنین در ۱۲ نقطه شهر کنگره شیرخوارگان حسینی برگزار می‌شود و این اقدام نیز به‌صورت مردمی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری شهرداری مشهد تاکید کرد: پویش «نذر من» نیز با هدف حمایت از حفظ محیط زیست برگزار می‌شود و در این راستا از هیئت‌ها می‌خواهیم از ظروف پلاستیکی استفاده نکنند و همچنین پویش برای آبیاری درختان خیابان‌های فرعی صورت خواهد گرفت که این اقدام در فصل گرم سال نیز اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: حسینیه‌ای به وسعت یک شهر را با همکاری شهروندان رقم خواهیم زد و بخش دیگری از این اقدام توسط هیئتهای مذهبی و با نصب پرده‌های عرضی صورت می‌گیرد و در این زمینه ما آماده همکاری در تولید این نوع پرچم‌ها به‌صورت مشارکتی هستیم.

اسماعیل‌زاده در خاتمه اطلاع داد: ۹۰ المان مرتبط به محرم نیز در نقاط مختلف شهر نصب خواهد شد و اقدام مشترکی بین شهرداری و پلیس راهور و سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفت که بر اساس آن ۵۰۰ نقطه مناسب برای راه‌اندازی ایستگاه صلواتی مشخص شده است که در این نقاط مجوز داده می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه