English

مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی:

برگزاری مانور بزرگ و تمام عیار امداد و نجات در مشهد

مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی بیان کرد: آنچه که به عنوان مانور تمام عیار مد نظر است این است که کلیه هماهنگی‌های آن حادثه مورد ارزیابی قرار گیرد و همزمان باید محقق شود.

برگزاری مانور بزرگ و تمام عیار امداد و نجات در مشهد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محسن ذاکریان؛ مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در خبری گفت: محور نشست مانور تمام عیار امداد و نجات در یک سناریوی زلزله ۶.۲ ریشتری در کانون مشهد و کلات است که مناطقی از مشهد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

ذاکریان در ادامه افزود: وی در خصوص ضرورت برگزاری این مانور ادامه داد: در حوزه حوادث با وجود اینکه تقسیم وظایف بین دستگاه‌ها در شرایط بحران تفکیک شده اما در زمان حادثه اغلب یکی از اتفاقاتی که چالش ایجاد می‌کند، ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی متذکر شد: آنچه که به عنوان مانور تمام عیار مد نظر است این است که  کلیه هماهنگی‌های آن حادثه مورد ارزیابی قرار گیرد و همزمان باید محقق شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اسکان اضطراری در تعریف تمام عیار یعنی همه شرایط برای اسکان از جمله بهداشت، امنیت، اقلام غذایی، گرمایش، برق و... وجود داشته باشد؛ لذا مانور تمام عیار یعنی همه آنچه در کار است از یک ماموریت، کنشگری و دستگاه بالاتررفته و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف دیده شود؛ انتظار ما از مانور تمام عیار این است.

ذاکریان افزود: بر اساس جمع‌بندی صورت گرفته، برای این مانور امداد و نجات با محوریت شرق و شمال شرق کشور و به میزبانی خراسان رضوی در نظر گرفته شد و چندین نقطه از استان مورد ارزیابی قرار گرفت، اما به جهت آسیب‌پذیری منطقه حاشیه شهر و تراکم جمعیتی با توجه به اینکه به اندازه چندین استان در حاشیه شهر جمعیت داریم و از حیث اجتماعی و فرهنگی هم بافت خاص خود را دارد، این نقطه انتخاب شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی تاکید کرد: با توجه به اینکه در حاشیه شهر نیاز به عرصه مناسب بود، در جمع‌بندی‌ها به بوستان بهار رسیدیم که یک فضای با دسترسی دشوار دارد و این سختی دسترسی، تمرین ما را مضاعف می کند.

وی همچنین ابراز داشت: در این جنس کار مهمترین مسئله این است که جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف برگزار شده و یک بار به صورت جدی به زلزله مشهد فکر کرده و اقدامات خود را به صورت مصداقی تست کنیم.

ذاکریان اظهار داشت: یک برش از این مانور در قالب اسکان اضطراری در یک اردوگاه قرار است اجرا شود. ۱۰۴ چادر امدادی مستقر کردیم و از طرفی برای انتخاب روز، ۲۱ تیر ماه را برای برگزاری مانور تعیین کردیم که بر اساس اعلام هواشناسی به عنوان گرمترین روز سال است تا سختی در کار هم مورد آزمایش قرار گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی اذعان کرد: کلیه دستگاه‌های استان از شرکت فرآورده‌های نفتی برای تامین سوخت بالگرد و خودروهای امداد رسان و... تا بهداشت برای نظارت بر محیط و... را در نظر گرفته‌ایم. علاوه بر این نیز دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی نیز در کار دیده شده‌اند و در بافت آسیب‌پذیر وارد می‌شوند.

وی یادآور شد: سه استان خراسان جنوبی و شمالی و رضوی با هم این کار را انجام می‌دهند و سه فروند بالگرد در عملیات شرکت می‌کنند و تیم‌های واکنش سریع از استان‌های دیگر در حال حاضر در حال تمرین هستند و تیم‌های زنده‌یاب را نیز در این مانور داریم که در مجموع ۶۰ نفر در این تیم‌ها هستند، ضمن اینکه ۵ نفر از تیم واکنش سریع را بانوان تشکیل می‌دهند.

ذاکریان تصریح کرد: برای اولین بار این تمرین در استان انجام خواهد شدو ابتدا با پرواز بالگرد کار را شروع می کنیم، مسافت یک کیلومتری طی و بالگرد در اردوگاه مستقر می‌شود. سپس خودروهای امدادرسان وارد عمل می‌شوند و ظرف یک ساعت و نیم خدمات عینی برای افراد مستقر در ۱۰۴ چادری که در اردوگاه برپا شده است، انجام خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: از خراسان رضوی ۱۵۰ نفر به تفکیک از هر شهرستان استان ۵ نفر برای حضور در این مانور فراخوان شده‌اند که در این مانور به ما کمک‌رسانی خواهند کرد. مجموعه سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور نیز حضور دارند.

ذاکریان خاطرنشان کرد: دبیر کل هلال احمر کشور و مسئولان استانی هم در مانور حاضر بوده و به ما کمک خواهند کرد و ۲۵ دستگاه استان در اجرای این عملیات همکاری دارند و رسانه در این راستا قابل توجه است؛ چراکه این مانور ممکن است در منطقه ایجاد التهاب کند لذا اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در این خصوص اهمیت دارد تا مردم از برگزاری این مانور دچار تشویش نشوند؛ زیرا هدف ما آرامش مردم است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه