English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

امپراطوری در سایه کارتل‌های مواد مخدر در آمریکای لاتین

«فعالیت های کارتل های مواد مخدر در کشورهای منطقه آمریکای لاتین، به یک تهدید جدی امنیتی در این کشورها تبدیل شده و گاه و بیگاه، نظم و نسق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی آنها را با چالش رو به رو کرده و می کند.»

امپراطوری در سایه کارتل‌های مواد مخدر در آمریکای لاتین
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

، منطقه آمریکای لاتین، جغرافیایی خاص با فرهنگ و آداب و رسوم مختص به خود است. کشورهای منطقه آمریکای لاتین نظیر ونزوئلا، بولیوی، کوبا، کلمبیا، اکوادور، شیلی، نیکاراگوئه و غیره، سابقه ای دیرینه در نبرد علیه امپریالیسم آمریکا و دیگر قدرت هایی غربی دارند و در شرایط کنونی نیز کشورهای این منطقه، یکی از مهمترین جبهه های استقلال طلبی از استعمار غربی و به طور خاص آمریکا را نمایندگی می کنند.

با این حال، یکی از واقعیت های تلخی که در برخی از کشورهای این منطقه نظیر اکوادور، مکزیک و کلمبیا، قابل مشاهده است، کنشگری فعال کارتل های مواد مخدر در خاک این کشورها است. به طور خاص چند ماه قبل بود که شاهد وقوع ناآرامی های گسترده در اکوادور در پی اوج گیری فعالیت های کارتل های مواد مخدر در این کشور بودیم.

در این چهارچوب، برخی زندانیان و رهبران خطرناک کارتل های مواد مخدر در اکوادور، به واسطه اقدامات نیروهای تحت امر خود، در تلاش برای فرار از زندان بودند و کل اکوادور را در وضعیت فوق العاده امنیتی فرو بردند. کلمبیا دیگر کشوری است که سال هاست با پدیده رشد و قدرت گیری کارتل های مواد مخدر دست و پنجه نرم می کند و این کارتل ها با استافده از منابع درآمدی قابل توجهی که کسب کرده اند، توانسته اند قدرت قابل ملاحظه ای را کسب کنند و حتی در برخی حوزه ها، دولت مرکزی را نیز به چالش بکشند.

مکزیک هم از جمله کشورهایی است که کارتل های مواد مخدر در آن فعالیت های گسترده ای دارند و به نوعی، این کارتل ها تا حدی  از نقشی رهبری در رابطه با دیگر کارتل های مواد مخدر در دیگر کشورهای منطقه آمریکای‌لاتین برخوردار هستند. مسائلی از این دست، در نوع خود، حامل 2 چالش جدی برای کشورهای منطقه آمریکای لاتین بوده اند.

اولا، فعالیت های کارتل های مواد مخدر در کشورهای منطقه آمریکای لاتین، به یک تهدید جدی امنیتی در این کشورها تبدیل شده و گاه و بیگاه، نظم و نسق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی این کشورها را با چالش رو به رو کرده است. در عین حال، مرتبط بودن برخی از این کارتل ها به یکدیگر و فعالیت این کارتل ها در کشورهای مختلف نیز سبب شده تا دامنه تهدیدات ناشی از آن ها، عمق و گستره قابل توجهی پیدا کند.

دوم اینکه شماری از جوانان و نیروهای فعال اقتصادی در کشورهای آمریکای لاتین، فعالیت در این قبیل کارتل‌ها را مفید یافته و آن را به مثابه گزینه ای جذاب از نظر اقتصادی برای خود ارزیابی می کنند. مساله ای که یک چالش جدی اجتماعی را برای برخی از کشورهای آمریکای لاتین ایجاد کرده و البته که فرآیند استخدام نیرو را برای کارتل های مواد مخدر، تسریع و تسهیل کرده است. در این میان، نباید از یاد بریم که این کارتل ها، با استفاده از روش های مختلف، مواد مخدر تولید شده توسط خود را به اقصی نقاط جهان نیز صادر می کنند که این موضوع نیز خود از ابعاد منفی بین المللی فعالیت های آن ها حکایت دارد.

بگذریم که صِرف قدرت و فعالیت این کارتل ها در منطقه آمریکای لاتین، سبب شده تا موجی از ناامنی اجتماعی و بالارفتن آمارهای قتل و بزهکاری اجتماعی را نیز شاهد باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه