English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۳ پیامد مرگبار حمله احتمالی اسرائیل به لبنان چیست؟

«"سید حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله لبنان به تازگی در سخنرانی‌اش گفته، حمله اسرائیل به لبنان، آواره‌شدن بیش از دو میلیون صهیونیست را به همراه خواهد داشت و صهیونیست ها را به معنای واقعی کلمه در یک بن‌بست راهبردی قرار خواهد داد.»

3 پیامد مرگبار حمله احتمالی اسرائیل به لبنان چیست؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ در روزهای اخیر، تحرکات تبلیغاتی رژیم اشغالگر قدس به ویژه با محوریت جنوب لبنان و تلاش جهت ایجاد ترس و وحشت در ساکنان این منطقه در مورد آغاز جنگی گسترده و فراگیر میان اسرائیل و حزب الله لبنان، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. در این راستا، صهیونیست ها دامنه انجام حملات و اقدامات تروریستی خود را نیز در این منطقه گسترش بخشیده اند و سعی در گسترش فضای ارعاب در آن دارند.

حزب الله لبنان از ابتدای جنگ غزه تاکنون، صدها موشک و عملیات هدفمند را علیه مواضع نظامی و شهرک های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی انجام داده است که داده های خودِ رژیم اشغالگر قدس حاکی از این هستند که این حملات موجب آواره شدن بیش از 200 هزار صهیونیست شده اند. با این همه، در روزهای اخیر، مقام های ارشد سیاسی و نظامی اسرائیلی به صراحت تهدید کرده اند که یا حزب الله لبنان باید از خطوط مرزی با اسرائیل عقب نشینی کند و یا لبنان نیز همچون غزه، درگیرِ جنگی بزرگ خواهد شد.

با این همه، ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی به طور خاص به این نکته اشاره می کنند که این قبیل موضع‌گیری‌های صهیونیست ها را صرفا بایستی لاف زنی های بی پشتوانه ای دانست که بیش از همه برای خودِ آن ها و رژیمشان چالش‌زا است. آن ها در مورد گزاره حمله احتمالی اسرائیل به لبنان نیز هشدار می دهند و تاکید دارند که یکچنین اقدامی 3 پیامد و نتیجه مرگبار را برای صهیونیست ها به همراه خواهد داشت.

اولا، یکچنین اقدامی از سوی صهیونیست ها علیه تمامیت ارضی لبنان، می تواند موجب شلیک صدها موشک نقطه زن حزب الله لبنان به سمت اهداف مختلف در عمق اراضی اشغالی شود. رویدادی که در صورت تحقق، آنگونه که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به تازگی در سخنرانی اش گفته، آواره شدن بیش از دو میلیون صهیونیست را به همراه خواهد داشت و صهیونیست ها را به معنای واقعی کلمه در یک بن‌بست راهبردی قرار خواهد داد. نباید فراموش کنیم که شهرک های صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی در جریان حملات ماه های اخیر حزب‌الله لبنان به این مناطق، هم از سوی رژیم صهیونیستی تخلیه شده اند و هم خودِ ساکنان آن‌ها اقدام به فرار کرده اند.

موضوعی که اقتصاد این مناطق را فلج کرده و در عین حال، هزینه های سنگینی را روی دستِ رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه جنگ غزه قرار داده و موجب شده تا هزاران نظامی ارتش اسرائیل نتوانند به میدان های جنگ غزه بپیوندند و از ترس حزب الله لبنان، معطوف به مرزهای شمالی فلسطین اشغالی باشند.

دوما، حرکت اسرائیل به سمت انجام حمله نظامی به لبنان و جنگ با حزب الله، نوعی خودکشی بزرگ برای این رژیم است. دلیل این مساله نیز روشن است زیرا زرادخانه تسلیحاتی حزب الله لبنان در سطح منطقه و در میان جنبش ها و دیگر اعضای محور مقاومت، پیشرفته‌تر است و همین مساله می تواند برای رژیم اشغالگر قدس چالش‌های راهبردی قابل توجهی را ایجاد کند.

پیشتر مقام های ارشد اسرائیلی بارها تهدید می کردند که اگر بخواهند می توانند لبنان را با حمله نظامی به این کشور به عصرِ حجر بازگردانند با این حال، مدتی قبل از آغاز جنگ غزه، شخصِ دبیر کل حزب الله لبنان نیز به کنایه به طرف صهیونیست اعلام کرد که با استدلال و منطق می توان اثبات کرد که ماجراجویی صهیونیست‌ها علیه لبنان نیز موجب خواهد شد تا این رژیم به عصر حجر برگردد. معادله ای که از تغییر قابل توجه مسائل مرتبط با موازنه قدرت در سطح منطقه و به ضرر صهیونیست ها حکایت دارد.

و در نهایت سوم اینکه ارتش اسرائیل به دلیل حضور در میدان های جنگ غزه، به شدت فرسوده و آسیب پذیر شده است. بر اساس آنچه برخی نشریات صهیونیستی اعلام کرده اند، شمار تلفات رژیم اشغالگر قدس در جنگ غزه، به مراتب بالاتر از آنچیزی است که مقام های اسرائیلی عنوان می کنند و البته که شمار مجروحان و افرادی که دچار اختلالات روحی و روانی شده اند نیز قابل توجه است.

حال در این وضعیت که برخی تیپ ها و نیروهای ویژه ارتش اسرائیل نظیر تیپ گولانی این ارتش در جنگ غزه شکست خورده اند و از این منطقه عقب نشینی کرده اند، اینکه اسرائیل بخواهد یک ماجراجویی تازه را علیه نیروهای تازه نفس حزب الله لبنان انجام دهد، چیزی جز یک خودکشی بزرگ برای این رژیم نخواهد بود. نباید فراموش کنیم که حزب الله از وجود کماندوها و نیروهای ویژه "رضوان" سود می برد و در عین حال، ارزیابی های مختلف حاکی از این هستند که این جنبش بیش از 150 هزار موشک و راکت را در اختیار دارد.

در این راستا، شاهد بودیم که ماه گذشته سید حسن نصرالله در یک سخنرانی به کنایه اعلام کرد که "صهیونیست‌ها با ارتش فرسوده خود، لبنان را تهدید به حمله می کنند. گزاره ای که حقیقتا خنده دار است."

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه