English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

رمزگشایی از پشت پرده خوابِ جدید صهیونیست‌ها برای نوار غزه

«به نظر می رسد که رژیم اشغالگر قدس به واسطه توطئه جدید خود به نوعی سعی دارد تا نیروهای نظامی‌اش را در مرز با مصر مستقر کند و از این طریق زمینه را برای اشغال مجدد نوار غزه فراهم کند. این دستورکار رژیم اسرائیل را باید در چهارچوب کلان‌پروژه آن یعنی تسلط کامل بر نوار غزه و اشغال سراسری آن در نظر گرفت.»

رمزگشایی از پشت پرده خوابِ جدید صهیونیست‌ها برای نوار غزه

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ قریب به 4 ماه از آغاز جنگ غزه می گذرد. جنگی که تا به اینجای کار موجب شهادت بیش از 25 هزار فلسطینی و مجروح شدن قریب به 80 هزار تن دیگر شده است. البته که هزاران فلسطینی دیگر نیز در نتیجه بمباران های سنگین رژیم اشغالگر قدس علیه نوار غزه، زیر آوارها قرار دارند و مفقود هستند و صهیونیست ها مانع از فعالیت گروه های امداد و نجات در این رابطه برای خارج سازی آن ها از زیر آوار و شناسایی و تدفینشان می شوند.

بر اساس آمارهای رسمی، اکنون از هر 10 نفر در نوار غزه، 9 نفر با گرسنگی دست و پنجه نرم می کند و البته که تقریبا تمامی 2.3 میلیون نفر جمعیت نوار غزه از خانه و کاشانه خود آواره شده اند. با این همه، آنچه که تاکنون آشکار شده این است که صهیونیست ها قادر به کسب پیروزی در قالب جنگ غزه نیستند.

آنها نه تاکنون توانسته اند حماس را نابود سازند و نه اسرای خود را با استفاده از زور آزاد کرده اند. جالب اینکه حتی در مدت اخیر مقام های اسرائیلی پیشنهاداتی را به طرف های مختلف میانجی‎گر داده اند تا به واسطه برقراری آتش بش موقت در قالب جنگ غزه، حماس اقدام به تبادل اسرا با این رژیم کند. موضوعی که حماس آن را قاطعانه رد کرده و تاکید نموده که تا آتش‌بس دائم در قالب جنگ غزه برقرار نشود، خبری از تبادل اسرا و یا دیگر توافقات هم نیست.

در این راستا، به تازگی زمزمه های تازه ای مبنی بر اراده رژیم صهیونیستی جهت تسلط بر "محور فیلادلفیا" که همان محور مرزی میان نوار غزه و مصر است، مطرح شده است. دستورکاری که بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل منطقه نسبت به آن هشدار داده اند و از آن به عنوان خوابِ جدیدی که رژیم اشغالگر قدس برای نوار غزه دیده، یاد کرده اند. بر اساس طرح مذکور، صهیونیست ها مدعی هستند که می خواهند برای مدتی محدود، در جوار مرزهای مشترک نوار غزه با مصر مستقر شوند و نظارت خود را بر این مناطق حاکم سازند.

این در حالی است که دولت مصر این مساله را قویا رد کرده و نپذیرفته است. به نظرمی رسد صهیونیست ها از طریق این دستورکار به طور خاص سعی در تحقق 3 هدف دارند.

اول اینکه آن ها می خواهند تا جای ممکن مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه را در هم شکنند. محور فیلادلفیا که نوار مرزیِ نوار غزه با مصر را دربرمی گیرد، از جمله محورهایی است که در چهارچوب محاصره نوار غزه، تحت نظارت مستقیم صهیونیست ها قرار ندارد. اگرچه دولت مصر قوانین سخت گیرانه ای را در این محور اجرایی می‌کند با این حال، این محور از جمله مناطقی بوده که مقاومت فلسطین توانسته از آن در راستای تامین اهداف و نیازهای خود و ملت فلسطین تا جای ممکن استفاده کند.

در این رابطه گزارش های مختلفی دال بر این مساله منتشر شده که مقاومت اسلامی فلسطین به واسطه حفر تونل‌های فراوان در مناطق مرزی با مصر، تا حد زیادی توانسته محاصره غیرانسانی صهیونیست ها و همکاری دولت مصر با این رژیم علیه مردم غزه را دور بزند. از این رو، اسرائیل سعی دارد با تسلط بر این محور، یک چالش جدیِ دیگر را به ملت فلسطین تحمیل کند.

دوم اینکه به نظر می رسد رژیم اشغالگر قدس به واسطه توطئه جدید خود به نوعی سعی دارد تا نیروهای نظامی‌اش را در مرز با مصر مستقر کند و از این طریق زمینه را برای اشغال مجدد نوار غزه توسط خودش فراهم کند. به بیان ساده تر، این دستورکار رژیم اشغالگر قدس را باید در چهارچوب کلان‌پروژه آن یعنی تسلط کامل بر نوار غزه و اشغال سراسری آن در نظر گرفت. دستورکاری که جز با محاصره کامل این منطقه محقق نمی شود.

و در نهایت سوم اینکه به نظر می رسد رژیم صهیونیستی از طریق تسط بر محور مرزی مصر با نوار غزه سعی دارد تا یک زیرساخت مهم جهت اخراج صدها هزار فلسطینی ساکن در نوار غزه از این منطقه را نیز فراهم کند. صهیونیست‌ها از ابتدای جنگ غزه تاکنون، مدام طرح هایی را مطرح کرده اند که در قالب آن ها ساکنان نوار غزه به دیگر کشورهای جهان از جمله مصر فرستاده خواهند شد و اساسا نوار غزه به منطقه ای عاری از ساکنان فلسطینی تبدیل خواهد شد.

معادله ای که می تواند راه را برای اسکان شهرک نشینان صهیونیست در غزه هموار کند و در عین حال، آنگونه که صهیونیست ها مدعی هستند، یک تهدید جدی و عینی امنیتی علیه آن ها را خنثی سازد. با این همه، نکته مهم در این میان این است که صهیونیست ها در تحقق این دستورکار خود، با موانع و چالش های عدیده و جدی رو به رو هستند و بعید است که بتوانند به این زودی ها بر آن ها، آن هم در شرایطی که با پیروزی در قالب جنگ غزه فاصله فراوانی دارند، غلبه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه