English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

علت وحشت صهیونیست‌ها از شکایت علیه آنها در دیوان بین‌المللی دادگستری چیست؟

«اگرچه احکام دیوان بین المللی دادگستری لازم الاجرا نیستند، با این حال، صدور حکم احتمالی از سوی دیوان علیه رژیم اسرائیل می تواند سطح فشارها علیه آن و متحدان بین المللی‌اش و به طور خاص دولت آمریکا جهت خاتمه دادن به جنگ غزه را به نحو قابل توجهی افزایش دهد.»

علت وحشت صهیونیست‌ها از شکایت علیه آنها در دیوان بین‌المللی دادگستری چیست؟
به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج

 ، به تازگی انتشار اخبار مختلف در مورد اقدام دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت از رژیم اشغالگر قدس در دیوان بین المللی دادگستری به دلیل ارتکاب این رژیم به "نسل‌کشی" در نوار غزه ، جنجال ها و تحلیل و تفسیرهای زیادی را در عرصه بین المللی به راه انداخته است. در این راستا، شمار قابل توجهی از افکار عمومی و همچنین نخبگان سیاسی و دولت ها در اقصی نقاط جهان، از اقدام دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت علیه صهیونیست ها به دیوان بین المللی دادگستری حمایت کرده اند و آن را گامی موثر در خاتمه دادن به فاجعه آفرینی های رژیم صهیونیستی در قالب جنگ غزه ارزیابی می کنند.

نکته قابل تامل اینکه نمایندگان و تیم حقوقی رژیم صهیونیستی نیز برای نخستین بار در یکچنین محکمه ای شرکت خواهند کرد. بر اساس گزارش های منتشر شده، یک وکیل انگلیسی ریاست تیم مذکور را برعهده خواهد داشت. در این راستا، جمعه گذشته، عملا فرآیند رسیدگی قضایی به شکایت آفریقایی جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری آغاز شده و جمعه هفته جاری نیز تیم حقوقی صهیونیست ها به دفاع از رژیم اشغالگر قدس و ارائه استدلال های آن خواهند پرداخت. با این همه، یکی از نکات مهم و بارز در بحبوحه تحولات مذکور، هراس و وحشت قابل توجهی است که صهیونیست ها از پیگرد قضایی خود در دیوان بین المللی دادگستری حس کرده‌اند.

در واقع، این مساله به قدری برای آن ها جدی بوده که صهیونیست ها برخلاف گذشته که به این قبیل پرونده‌ها بی اعتنایی پیشه می کردند، اکنون حاضر به حضور در دادگاه و دفاع از خود شده اند. در این راستا، یک سوال مهم و محوری مطرح می شود: علت هراس و وحشت صهیونیست ها از طرح شکایت علیه آن ها در دیوان بین‌المللی دادگستری چیست؟ به نظر می رسد در این رابطه به طور خاص می توان به 3 استدلال محوری اشاره کرد.

اولا، همانطور که نشریه "نیویورک تایمز" به تازگی در گزارشی به آن اشاره کرده، اگرچه احکام دیوان بین المللی دادگستری لازم الاجرا نیستند، با این حال، صدور حکم احتمالی از سوی دیوان علیه رژیم اسرائیل می تواند سطح فشارها علیه آن و متحدان بین‌المللی‌اش و به طور خاص دولت آمریکا جهت خاتمه دادن به جنگ غزه را به نحو قابل توجهی افزایش دهد و خود به یک اهرم موفقیت و پیروزی برای ملت و مقاومت فلسطین در نبرد علیه اشغالگران صهیونیست تبدیل شود. از این رو، اسرائیلی ها مایل به تحقق این سناریو نیستند و به هر نحو ممکن سعی دارند تا از تحقق آن جلوگیری کنند.

دوم اینکه رژیم اشغالگر قدس و به طور خاص دولت آمریکا به عنوان اصلی ترین حامی مالی و تسلیحاتی این رژیم، در بیش از 100 روز گذشته که از آغاز جنگ غزه می گذرد، با یک چالش جدی در زمینه "تصویرِ" بین المللی خود رو به رو شده اند. حال در این فضا، روند قضایی شکایت دولت آفریقای جنوبی از رژیم اشغالگر قدس به دلیل ارتکاب به نسل کشی در نوار غزه و نقض مفاد "کنوانسیون نسل‌کشی" مصوب سال 1948 میلادی، می تواند به مثابه شلیک تیر خلاص بر پیکر آن ها عمل کند و چالش های به مراتب جدی تر و گسترده تری را برای آن ها و اعتبار متصور و ادعایی‌شان در سطح بین المللی ایجاد کند.

پیش از این، هم صهیونیست ها و هم آمریکایی ها با استفاده از قدرت و هژمونی رسانه ای و تبلیغاتی خود تا حد زیادی ابعاد مختلف جنایت هایشان علیه مردم فلسطین را از چشم افکار عمومی بین المللی پنهان می کردند، با این حال، در وضعیت کنونی آن ها در پیشبرد این دستورکار با چالش های جدی رو به رو هستند و به طور خاص کنترل میدانِ تولید روایت ها را به نحو قابل ملاحظه ای از دست داده اند. مساله ای که در کنار آغاز شدن روند قضایی علیه صهیونیست ها در دیوان بین المللی دادگستری، می تواند نوید دهنده سناریوهای ناامیدکننده ای علیه آن ها باشد.

و در نهایت سوم اینکه رژیم اشغالگر قدس با یک منطق، فرآیند نسل کشی و پاکسازی قومیتی خود علیه ساکنان نوار غزه را از اوایل ماه اکتبر سال 2023 آغاز کرده است. حال در وضعیت کنونی، شکایت دولت آفریقای جنوبی از رژیم اشغالگر قدس در دیوان بین المللی دادگستری، اصلِ منطقِ صهیونیست ها در این رابطه را نشانه گرفته است. معادله ای که از حیث گفتمانی ضربه ای سنگین به رژیم صهیونیستی محسوب می شود.

صهیونیست ها بر این باورند که اقدامات آن ها در نوار غزه بایستی بر اساس منطق "حق دفاع از خود" درک و تفسیر شود. در واقع، اسرائیل در پاسخ به حمله هفتم اکتبرِ(عملیات طوفان الاقصی) جنبش حماس، حمله سراسری و گسترده به نوار غزه را در دستورکار قرار داده است. این در حالی است که در وضعیت کنونی، اصلِ منطق اسرائیل هدف قرار گرفته است. در این چهارچوب، اینطور گفته می شود که اساسا اسرائیل به عنوان یک موجودیت اشغالگر و نامشروع، هیچ حقی ندارد که از حق مشروع دفاع از خود سخن بگوید بلکه این فلسطینی‌ها هستند که به واسطه اشغال سرزمنیشان به دست اشغالگران صهیونیست، محق هستند تا علیه اشغالگری دست به مبارزه و جنگ بزنند.

از این نظر، آنچه در قالب شکایت دولت آفریقای جنوبی به دیوان بین المللی دادگستری بیش از همه خودنمایی می‌کند، هدف قرار گرفتنِ بنیان های به ظاهر منطقی است که صهیونیست ها سال هاست با محوریت آن ها در عرصه بین المللی مانور می دهند و سعی می کنند خود را در معادله منازعه با فلسطینی‌ها، مشروع و صاحب حق جلوه دهند. معادله ای که در کلیت خود می تواند یک بیداری گسترده و فراگیر را در مساله فلسطین ایجاد کند و حامل ضربات راهبردی برای رژیم اشغالگر قدس و حامیان بین المللی آن باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه