English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سرنوشت جنگ غزه از نگاه ناپلئون بناپارت و نیکولو ماکیاولی چیست؟

«نوعِ کنشگری رژیم اشغالگر قدس در قالب جنگ غزه، از نگاه افرادی نظیر ناپلئون بناپارات و نیکولو ماکیاولی، چندان منطقی نیست و همین مساله خود می تواند نوید دهنده سناریوهای بسیار ناامید کننده ای برای صهیونیست ها باشد.»

سرنوشت جنگ غزه از نگاه ناپلئون بناپارت و نیکولو ماکیاولی چیست؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج؛ بیش از 80 روز از آغاز جنگ غزه می گذرد. جنگی که در قالب آن تاکنون بیش از 20 هزار غیرنظامی فلسطینی کشته شده اند و بیش از 50 هزار تن دیگر نیز مجروح گشته اند. البته که سیلِ خرابی ها و ویرانی های تحمیلی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی به ساکنان نوار غزه نیز بی‌سابقه است و بر اساس آمارهای رسمی، قریب به 70 درصد از ساختمان های مناطق شمالی نوار غزه یا به کل ویران شده‌اند و یا دچار آسیبهای جدی گشته‌اند.

در کنار این ها، تاسیسات غیرنظامی نوار غزه نظیر بیمارستان ها و مراکز درمانی، راه ها، و مراکز ارائه دهنده خدمات عمومی نیز با خسارات جدی مواجه شده اند. با این حال، نکته قابل تامل این است که جنگ غزه همچنان ادامه دارد و رژیم اشغالگر قدس علی رغم برخورداری از انواع و اقسام تسلیحات مدرن و پیشرفته، هنوز نتوانسته جنبش حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی را شکست دهد و البته که بسیاری بر این باورند هنوز ارتش رژیم صهیونیستی مسیر طولانی را جهت تحقق ادعاهای خود در نابودی جریان های مذکور دارد.

با این همه، بایستی توجه داشت که که پدیده جنگ، از جمله موضوعاتی قدیمی و محوری در حوزه سیاست و روابط بین الملل است که در طی دهه ها و قرن های مختلف، نظریه پردازان و اندیشمندان گوناگونی در رابطه با آن اظهار نظر و تئوری پردازی کرده اند. در این راستا، مروری کوتاه بر آرا و نظرات برخی از اندیشمندان می تواند چشم اندازهای روشن تری را در مورد نتایج و سرنوشت احتمالی جنگ غزه ارائه کند.

در این رابطه، به طور خاص "ناپلئون بناپارات"، امپراطور سابق فرانسه و همچنین "نیکولو ماکیاولی"، محقق ایتالیایی حوزه اندیشه سیاسی، از جمله افرادی هستند که دیدگاه های آن ها می تواند چشم اندازهای روشنی را در مورد سرنوشت نهایی جنگ غزه ارائه کند.

ناپلئون بناپارت، امپراطور اسبق فرانسه که در سال های حضور خود در قدرت، جنگ های بزرگی را رهبری کرد، توصیه ای مهم را به کشورها و دولت های مختلف در حوزه نبرد با دشمنانشان ارائه می کند. وی تاکید می کند که دولتمردان و رهبران کشورها باید از نزاع و جنگ فرسایشیِ طولانی مدت با یک کشور و ملت دیگر، خودداری کنند. استدلال اصلی و محوری ناپلئون بناپارت از این موضع گیری اش نیز این است که طرف مقابلِ آن ها، تمامی حیله و فریب ها و تاکتیک هایشان را فرا خواهد گرفت و در این چهارچوب، پیروزی بر یکچنین رقیبی بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

این معادله دقیقا در مورد منازعات جاری میان مقاومت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس برقرار است. چندین دهه ظلم و تجاوزگری صهیونیست ها علیه مردم فلسطین، عملا فلسطینی ها را با بخش بزرگی از تاکتیک‌ها و حیله‌های رژیم صهیونیستی آشنا کرده و همین مساله سبب شده تا جنبش حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی عملکرد مطلوبی را از خود در میدان های جنگ غزه نشان دهند و خسارات سنگینی را به طرف صهیونیست وارد کنند. از این منظر، از نگاه ناپلئون بناپارت، وضعیت کنونی در قالب جنگ غزه به هیچ عنوان به نفع رژیم اشغالگر قدس نیست.

نیکولو ماکیاولی اندیشمند ایتالیایی نیز از جمله افرادی است که معتقد است، اگر قرار است رهبران یک کشور اقدام به ابراز و اِعمال خشونت کنند، بهتر است این حرکتِ خود را به صورت فوری و در فاصله زمانی بسیار محدود، اما در حجم بالا و گسترده انجام دهند. از این منظر، اگرچه اسرائیلی ها در حجمی بی‌سابقه اقدام به کشتار ملت فلسطین می کنند، با این حال، فرسایشی شدن جنگ غزه، عملا پالس های منفی را در مورد سرنوشت صهیونیست‌ها در قالب معادله جنگ غزه مخابره می کند.

دلیل این موضوع نیز روشن است: زیرا هرچه جنگ ماهیت طولانی تر و فرسایشی تری را به خود بگیرد، سطح فشارها علیه آن کنشگر و بازیگری که اقدام به خشونت و خونریزی می کند بیشتر خواهد شد و در نتیجه، معادلات جنگی به کل تغییر می کنند و حتی می توانند به ضررِ طرف مهاجم تمام شوند.

از این رو، نوعِ کنشگری رژیم اشغالگر قدس در قالب جنگ غزه، از نگاه افرادی نظیر ناپلئون بناپارات و نیکولو ماکیاولی، چندان منطقی نیست و همین مساله خود می تواند نوید دهنده سناریوهای بسیار ناامید کننده ای برای صهیونیست ها باشد. البته که همین حالا نیز می توان جلوه های عینی آنچه دو فرد ذکر شده در این گزارش در باب آن ها هشدار داده اند را در شیوه عملکرد صهیونیست ها در بحبوحه جنگ غزه مشاهده کرد.

با این حال، مساله اصلی این است که رژیم اشغالگر قدس بنا ندارد به این مسائل توجه کند و به نظر می رسد که به شیوه ای کور و مبهم به جلو حرکت می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه