English

وزیر امور خارجه آلمان؛

رئیس جمهور چین «دیکتاتور» است

وزیر امور خارجه آلمان با هشدار درباره پیروزی روسیه در اوکراین، رئیس جمهور چین را «دیکتاتور» خطاب نمود.

رئیس جمهور چین  «دیکتاتور» است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از راشاتودی، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان با هشدار درباره پیروزی روسیه در جنگ با اوکراین و جسور شدن افرادی همچون شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ، او را « دیکتاتور » خواند!

بربوک در پاسخ به پرسشی درباره نظر او و برلین در خصوص نحوه پایان مناقشه نظامی بین مسکو و کی‌یف مدعی شد: تنها نتیجه می‌تواند آزادی و صلح در اوکراین باشد.

وی ادامه داد: چون اگر قرار به پیروزی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این جنگ باشد، آنگاه این پیروزی چه پیامی برای سایر دیکتاتورهای جهان به همراه خواهد داشت؟ دیکتاتوری مثل «شی»، رئیس جمهور چین؟ بنابراین، اوکراین باید در این جنگ پیروز شود.

وی در ادامه نیز بر تعهد آلمان به حمایت از کی‌یف «تا هر زمان که طول بکشد» تاکید کرد.

بربوک نخستین مقام ارشد سیاسی غربی نیست که آشکارا رئیس جمهور چین را «دیکتاتور» خطاب می‌کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه ژوئن در پی انحراف و ورود یک بالون تحقیقاتی چین به حریم هوایی آمریکا، ادعای مشابهی را مطرح کرد. گرچه واشنگتن مدعی شد که این بالون جاسوسی بوده است، پکن قویا این مساله را تکذیب و تاکید کرد که این بالون تحقیقاتی به دلایل «غیرقابل کنترل جوی» از مسیر منحرف شده است.

بایدن در آن برهه مدعی شد: چنین اتفاقی برای دیکتاتورها خجالت‌آور است. وقتی نمی‌دانند که چه اتفاقی رخ داده است. آن بالون قرار نبود آنجا برود!

ادعای بایدن واکنش تند پکن را به همراه داشت و مقامات چین آن را «به شدت مضحک و غیرمسئولانه» توصیف کردند.

اظهارات بربوک پس از آن مطرح شد که دولت آلمان نخستین «راهبرد خود درباره چین» را در ماه جولای منتشر کرد؛ راهبردی که در آن به تغییر رویکرد در قبال پکن اشاره شده است. این سند مصرانه خواستار قطع وابستگی آلمان به چین در چندین «بخش حیاتی» از جمله دارو، باتری‌های لیتیومی و مواد مورد استفاده برای ساخت ریزتراشه شده است.

برلین به‌رغم اینکه پکن را شریک اصلی آلمان در مقابله با تغییرات اقلیمی و توسعه پایدار می‌داند، نگرانی‌های خود درباره آنچه سیاست‌های جسورانه چین و تلاش برای تغییر «نظم بین‌المللی قانون‌محور» خوانده را ابراز کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه