English

پکن سفر معاون رئیس‌جمهور تایوان به آمریکا را محکوم کرد

وزارت امور خارجه چین ضمن محکومیت سفر معاون رئیس‌جمهور تایوان به آمریکا، اعلام کرد، این مقام تایوانی «جدایی طلب و کاملا مشکل‌ساز» است و پکن جهت محافظت از حاکمیتش «اقدامات سختی» اتخاذ خواهد نمود.

پکن سفر معاون رئیس‌جمهور تایوان به آمریکا را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وب‌سایت خبری «آسیا وان»، ویلیام لای، معاون رئیس‌جمهوری تایوان ، کسی که نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری این جزیره در ماه ژانویه آتی است، اواخر روز شنبه وارد نیویورک شد. او پیش از شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور پاراگوئه در تاریخ ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) توقفی در آمریکا داشته است.

چین که جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، بارها سفر «لای» به آمریکا را مورد انتقاد قرار داده اما این مقام تایوانی علاوه بر نیویورک، قرار است روز چهارشنبه در راه بازگشت از پاراگوئه به تایپه، توقفی در سان فرانسیسکو نیز داشته باشد.

اندکی بعد از فرود هواپیمای ویلیام لای در نیویورک، وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد: «چین با هرگونه دیدار و سفر جدایی‌طلبان تایوان به آمریکا مخالف است و همچنین از هرگونه اقدامی که موجب حمایت از استقلال این جزیره شود، به شدت مخالفت می‌کنیم.»

این وزارت خارجه افزود: لای شدیدا به موضع «استقلال جدایی‌طلبان تایوان» پایبند است. او شخصی تماما مشکل‌ساز است. تایوان «هسته اصلی منافع چین» است و حقایق بارها و بارها نشان داده‌اند که دلیل افزایش تنش در تنگه تایوان، تلاش خود تایوان برای «تکیه به ایالات متحده جهت استقلال طلبی» است. چین از نزدیک تحولات را دنبال می‌کند و اقدامات سخت و قاطعی را جهت محافظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود اتخاذ خواهد کرد.

یک فرد مطلع به برنامه‌های سفر ویلیام لای، اظهار کرد که او در جمع تایوانی‌های مستقر در نیویورک حاضر خواهد شد و سخنرانی خواهد کرد.

بنا به گفته این فرد، معاون رئیس‌جمهوری تایوان با قانونگذاران آمریکایی دیدار نخواهد کرد و این سفر را «آرام و بی‌صدا» در راستای مواضع تایپه و واشنگتن که به‌طور مشترک بر «مدیریت تنش‌ها» تاکید کرده‌اند، به پایان خواهد رساند.

همزمان با ورود ویلیام لای به نیویورک، وی مورد استقبال حامیانش قرار گرفت و این افراد در محل هتل اقامت «لای» پرچم‌هایی را به نشانه حمایت و استقبال تکان دادند.

مقامات تایوانی می‌گویند، چین احتمالا این هفته رزمایشاتی را در نزدیکی تایوان «به بهانه سفر ویلیام لای به آمریکا» برگزار کند.

در ماه آوریل چین رزمایش‌هایی را در اطراف تایوان در واکنش به دیدار تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در لس آنجلس برگزار کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه