English

تداوم تقابل چین و آمریکا در آسمان

ایالات متحده آمریکا به تازگی چین را به انجام عملیات خطرناک هوایی در کنار جنگنده‌هایش متهم و اعلام کرده است که در حریم هوایی بین المللی بر فراز دریای چین جنوبی، یک هواپیمای نظامی چینی یک هواپیمای نیروی هوایی آمریکا را مجبور به تغییر مسیر کرده است.

تداوم تقابل چین و آمریکا در آسمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چندین ماه گذشته و با شروع جنگ در اوکراین، به طور قابل توجهی تنش ها در تنگه تایوان میان چین و این جزیره تحت حمایت ایالات متحده تشدید شده است و ناظران نگران این هستند که پیروزی و یا حتی شکست غرب در جنگ نیابتی علیه روسیه به تحریک جنگی دیگر میان تایوان و چین منجر شود.

روابط میان چین و آمریکا که در دولت ترامپ به بدترین شرایط خود در دهه های گذشته رسیده بود با شروع به کار دولت جو بایدن چندان بهتر نشد و حتی رقابت های هژمونیک چین و آمریکا اکنون به جزئی دائمی در روابط میان پکن و واشنگتن تبدیل شده که از هر دو سو به رسمیت شناخته می شود.

دولت بایدن در سند استراتژی امنیت ملی خود که در مهر ماه گذشته منتشر کرد، چین را تهدیدی میان مدت برای آمریکا معرفی کرده، همچنان رویه ای محتاطانه با این قدرت نوظهور در پیش گرفته است که حاکی از عدم تمایل امریکا برای تشدید تنش های غیرضروری با چین است.

تایوان

گفتنی است که چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و معتقد است که واشنگتن در حال نابودی منافع پکن است و به آمریکا این هشدار را داده که باید از اقدامی که می‌تواند به چین برای واکنش قدرتمندانه چراغ سبز دهد، پرهیز کند.

از سوی دیگر، بایدن به آنچه که اقدامات خصمانه و تهاجمی فزاینده چین در قبال تایوان می‌داند، معترض است؛ اقداماتی که به گفته رئیس جمهور آمریکا موجب تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان شده  و آرامش جهانی را به خطر می‌اندازد.

اما با این حال رئیس جمهور چین، تایوان را نخستین خط قرمز خود دانسته و تاکید دارد که آمریکا نباید از آن عبور کند.

به استناد گزارش‌های خبری که وجود دارد، تایوان از سال ۱۹۴۹ توسط دولت محلی اداره می‌شود و از آن زمان تاکنون تایوان پرچم و نمادهای جمهوری خلق چین را برای خود حفظ کرده اما نمی‌خواهد تحت حاکمیت چین باشد.

تایوان معتقد است جمعیت ۲۳ میلیون نفری این جزیره خود باید برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند. این در حالی است که دولت چین همواره اعتقاد دارد که این جزیره بخشی جدایی‌ناپذیر از سرزمین مادری چین است و نمی‌تواند مستقل شود و هرگز استفاده از زور برای کنترل تایوان را رد نکرده است.

واشنگتن همواره یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین حامیان بین‌المللی و تامین کننده سلاح برای تایوان به شمار می‌آید و در حال حاضر آمریکا به رغم نداشتن روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان همواره به فروش سلاح به تایوان ادامه می‌دهد و این مساله سبب شده است فروش سلاح به تایپه تبدیل به تنشی جدی در روابط بین واشنگتن و پکن تبدیل شود.

در همین راستا ایالات متحده آمریکا در ادامه سیاست‌های تنش‌آفرینخود در شرق قاره آسیا، فروش سامانه‌های ضد تانک را به تایوان تایید کرد و تارنمای روزنامه اقتصادی لِزِکو روز پنجشنبه در این خصوص اعلام کرد: در این چارچوب تایوان باید به عنوان بخشی از قرارداد ۱۸۰ میلیون دلاری با وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، سامانه‌های ضدتانک وُلکانو (Volcano)، کامیون‌ها، مهمات و حتی عناصر پشتیبانی لجستیکی دریافت کند.

گفتنی است که آخر هفته گذشته، چین ۷۱ جت جنگنده را برای انجام مانورهای نظامی در اطراف تایوان مستقر کرد.

در ادامه اقدامات آمریکا، ارتش آمریکا به تازگی مدعی شده است که در حریم هوایی بین المللی بر فراز دریای چین جنوبی، یک هواپیمای نظامی چینی به فاصله ۲۰ فوتی (۶ متری) یک هواپیمای نیروی هوایی آمریکا رسیده و آن را مجبور کرده است تا مسیرش را برای جلوگیری از برخورد تغییر دهد.

تایوان2

آمریکا همچنین ادعا می کند که اخیرا رفتار خطرناک جنگنده های نظامی چین افزایش یافته است و طبق بیانیه‌ای که ارتش آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی منتشر کرده اعلام شده است که این حادثه در تاریخ ۲۱ دسامبر رخ داده و یک جنگنده جی ۱۱ نیروی دریایی چین و یک هواپیمای آر سی ۱۳۵ نیروی هوایی آمریکا در آن حضور داشته اند. نیروی مشترک هند و اقیانوسیه آمریکا به منطقه آزاد و باز هند و اقیانوسیه متعهد است و طبق قوانین بین‌المللی، به پرواز، قایقرانی و عملیات در دریا و حریم هوایی بین‌المللی با در نظر گرفتن ایمنی همه کشتی‌ها و هواپیماها ادامه خواهد داد.

 

بیشتر بخوانید:

آمریکایی‌ها به چین می‌روند

اولین ملاقات روسای جمهور چین و آمریکا در حاشیه اجلاس جی۲۰

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه