English

وزیر خارجه روسیه:

هرگونه توافق جدید در مورد برجام انتظار غیرواقعی است

وزیر امور خارجه روسیه ابراز داشت: در حال حاضر انتظار هرگونه توافق جدید درباره توافق هسته‌ای ایران (برجام) غیرواقعی است.

هرگونه توافق جدید در مورد برجام انتظار غیرواقعی است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) به خبرنگاران گفت: انتظارات از هرگونه درخواست اضافی برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) در مورد برنامه هسته ای ایران در شرایط کنونی غیرواقعی است .

وی با باین این که کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ باقی مانده است، گفت: تردید دارم با روی کار آمدن یک دولت جدید [به طور بالقوه] در ایالات متحده در یک سال آینده، این انتظار (احیای برجام )بسیار واقع بینانه باشد.

وی افزود: چه کسی می داند که آیا آن دولت دموکرات خواهد بود یا جمهوری خواه  و هیچ کس نمی تواند تضمین کند که دولت جدید از استفاده مجدد از ترفند خروج از توافق خودداری کند.

به گفته این دیپلمات ارشد روسی، برجام به سادگی توسط ایالات متحده کشته شد و   این کشور علیرغم همه الزامات منشور سازمان ملل، از اجرای قطعنامه تصویب شده با اجماع، خودداری کرد

لاوروف افزود: زمانی که دولت بایدن روی کار آمد، آنها گفتند که آماده بازگشت به برجام هستند، اما به جای تصمیم گیری برای احیای کامل قطعنامه و خود برجام، چانه زنی کردند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: رایزنی‌های غیررسمی بین مقامات ایرانی و آمریکایی برای چگونگی احیای مذاکرات از طریق آزادسازی دارایی‌های ایران در خارج از کشور - که غیرقانونی مسدود شده‌اند - در ازای حل‌وفصل سرنوشت برخی از اتباع آمریکایی که در ایران با اتهامات کیفری روبرو هستند، انجام شده است.

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته ای با ایران دست یافتند دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد؛ در حالی که بایدن، رئیس جمهور فعلی بارها تمایل خود را برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای اعلام کرده است اما تاکنون هیچ اقدام عملی از سوی این کشور انجام نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه