English

دبیرکل سازمان ملل:

برجام برای صلح و امنیت منطقه و جهان ضروری است

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای صلح و امنیت منطقه و جهان ضروری است

برجام برای صلح و امنیت منطقه و جهان ضروری است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در گزارش محرمانه خود درباره قطعنامه 2231 که به شواری امنیت ارائه شده، تاکید کرد: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای صلح و امنیت منطقه و جهان ضروری است، خواستار تضمین ادامه اجرای این توافق شده است.

برجام که در ژوئیه 2015 میان ایران و قدرت‌های جهانی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران حاصل شد، در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید که بر اساس آن تمام تحریم‌ها علیه ایران لغو شد، اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه 2018 به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد.

در این گزارش همچنین به موضوع موشک‌های شلیک شده توسط حوثی‌های یمن به سمت عربستان پرداخته شده و آمده است: دبیرکل پس از بررسی باقیمانده‌های چند موشک شلیک شده از یمن به عربستان به این نتیجه رسیده است که ظاهرا این موشک‌ها مشخصات موشک‌های ایرانی را دارند و احتمالا در سال‌های 2016 و 2017 ساخته شده‌اند.

گوترش در ادامه گزارش خود آورده است که پس از بررسی بخشی از موشک زمین به هوای از هم تفکیک شده که توسط ائتلاف تحت رهبری سعودی به دست آمده است، دریافته که ظاهرا این موشک مطابق با یک موشک ایرانی بوده است.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌ها می‌گویند که شورای امنیت قرار است روز چهارشنبه (امروز) آخرین گزارش گوترش درباره قطعنامه 2231 را بررسی کند.

دبیرکل سازمان ملل علاوه‌ براین، مدعی شده است که باقیمانده موشک‌های شلیک شده به عربستان در 25 مارس و 11 آوریل 2018، طراحی مشابه با موشک بالستیک کوتاه برد قیام-1 ایران را دارند، هرچند از آنجایی که مشخص نیست این موشک ها چه زمانی به یمن منتقل شده‌اند، نمی‌تواند مشخص کند که این کار نقض قطعنامه بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه