English

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با موج:

اگر آمریکا به طور جدی وارد جنگ سوریه شود ایران و روسیه به آن پاسخ می دهند

افقهی گفت: در حال حاضر میدان مبارزه، زمین سوریه است و اول باید سوری ها تا جایی که می توانند مبارزه کنند و روسیه تنها پوشش هوایی می دهد اما اگر آمریکا بخواهد جدی وارد میدان شود ایران و روسیه هم نمی توانند نسبت به آن بی توجه باشند و پاسخی به این کار خواهند داد.

اگر آمریکا به طور جدی وارد جنگ سوریه شود ایران و روسیه به آن پاسخ می دهند

سید هادی افقهی درباره حمله موشکی سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه و تغییر معادلات سیاسی و نظامی در خاورمیانه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: این حمله با شکست روبرو شد و نتوانست به هیچ کدام از اهدافش دست یابد. چرا که 70 درصد موشک ها در هوا رهگیری شد و تنها به دو هدف بی ارزش برخورد کرد.

وی افزود: یکی ساختمان مرکز پژوهش های علمی و تحقیقاتی وزارت دفاع بود که پیش از این بمباران شده بود و دیگری پادگانی متروک در اطراف حمص که قبلا محل نگهداری تسلیحات شیمیایی محسوب می شد. همچنین این حمله هیچ تلفات جانی نداشت و تنها در نتیجه انحراف دو موشک، سه نفر مجروح شدند و این کل ارزشی بود که پس از تهدیدات ترامپ در مورد هدف قرار دادن کاخ ریاست جمهوری، وزارت دفاع و خارجه سوریه برای غرب به دست آمد. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: براین اساس معادلات سیاسی و نظامی سوریه به نفع ایران و جبهه مقاومت تغییر کرد. چرا که باعث استحکام مواضع سوریه، روسیه، ایران و محور مقاومت شد و مردم سوری علیه آمریکا منسجم تر شدند. از این رو پس از این سطح درگیری ها بیشتر خواهد شد. 

افقهی در پاسخ به اینکه آیا صحنه سوریه اکنون تبدیل به محلی برای درگیری کشورها شده و دیگر تروریست ها محلی از اعراب ندارند، اظهار داشت: نمی توان گفت تروریست ها دیگر در صحنه میدانی سوریه نیستند چون هنوز برخی از مناطق در اختیار آن‌ها است. از جمله اینکه تروریست های غوطه شرقی به ادلب و جرابلس منتقل شدند. در حمص و حما هم تروریست ها فعال هستند. شرق فرات هم در دست آمریکا است و نیروهایی تحت حمایتش از جمله نیروهای سوریه دموکراتیک را آنجا آموزش می دهد. در جنوب سوریه هم با کمک آمریکا شاهد تحرکات جدید داعش هستیم. لذا مستقیم و غیر مستقیم تروریست ها در حال مقابله با ارتش سوریه و نیروهای هم ردیفش هستند. 

وی در خصوص اینکه چرا روسیه برخلاف تهدیدات اولیه که اگر غرب دست به حمله بزند، محل پرتاب موشک ها را هدف قرار می دهد، هیچ واکنشی تا کنون انجام نداده است گفت: خیلی ها تلاش می کنند بین روسیه و محور مقاومت و ایران تفرقه ایجاد کنند و اگر ما به این مساله دامن بزنیم، به نفع آن‌ها خواهد بود. روسیه اکنون تمام قد در سوریه حضور دارند و علت اینکه حمله موشکی سه جانبه با شکست روبرو شد، تهدیدات اولیه مسکو بود که اگر بخواهد غرب به طور جدی وارد جنگ شود، روسیه نیز مقابله به مثل می کند. نکته دیگر آنکه منظومه دفاعی و پدافند هوایی سوریه را روس ها مدیریت می کنند. روس ها بودند که ارتش سوریه را به موشک 125 و بوک مجهز کردند و در خارج از میدان نظامی، در شورای امنیت قطع نامه های ضد سوریه از جمله در موضوع غوطه شرقی را وتو کردند. 

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: مسکو علی رغم منافعی که با تل آویو دارد در مساله سوریه، اسرائیل را تهدید کرد که این رژیم حق مداخله ندارد. اخیرا هم روسیه عنوان کرده است در صورت لزوم سوریه را به سامانه اس 300 مجهز می کند. موضوع مهم دیگر آنکه قرار نیست روسیه با آمریکا وارد درگیری مستقیم شود وگرنه جنگ جهانی سوم رخ می دهد. ضمن آنکه میدان عمل، زمین سوریه است و اول باید سوری ها تا جایی که می توانند مبارزه کنند و روسیه تنها پوشش هوایی می دهد اما اگر آمریکا بخواهد جدی وارد شود ایران و روسیه هم پاسخ می دهند. 

افقهی در مورد حمایت ترکیه از حملات موشکی به سوریه و تاثیر این رویکرد بر مذاکرات سه جانبه برای حل بحران سوریه بیان داشت: ترکیه در این مساله منافقانه رفتار کرد. البته رهبران این کشور تفکیکی در مسائل منطقه قائل هستند. ترکیه از یک طرف عضو ناتو است و نمی تواند با آمریکا قطع رابطه کند از سویی منافع مشترک زیادی با روسیه دارد که شامل حوزه های گاز، توریسم و سامانه های دفاعی می شود. بر این اساس اگر ایران علی رغم ایراداتی که به آنکارا وارد می داند به این کشور نزدیک شود، به نفع سوریه و محور مقاومت و در راستای کاهش تنش ها است. ترکیه هم می داند ما به نقش این کشور نیاز داریم. از این رو در حالی که اعتماد صد درصدی به ترکیه نداریم نمی توانیم اجازه دهیم به سمت آمریکا و اسرائیل بروند . هرچه نزدیکی ترکیه با ایران بیشتر باشد، امکان مدیریت رفتار آن در میدان نبرد بیشتر است. 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه