English

چالش پیشروی ولیعهد جوان؛ اصلاحات یا برگزاری انتخابات در عربستان؟

ولیعهد جوان عربستان در حالی شروع به اقدامات اصلاحی در حوزه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کرده است که امیدوار است فضای کشور را بدون ایجاد درخواست برای برگزاری انتخابات، از حقوق مشابه کشورهای دموکراتیک بهره‌مند سازد.

چالش پیشروی ولیعهد جوان؛ اصلاحات یا برگزاری انتخابات در عربستان؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در پی فرمان ملک سلمان برای تشکیل کمیته مبارزه با فساد با ریاست ولیعهد، موجی از دستگیری ها در عربستان آغاز شد. این کمیته که با اختیارات تام و نامحدود کارش را آغاز کرده است می‌تواند مجوز بازخواست تمام افراد فعال در عرصه‌های مختلف عربستان را بدون توجه به موقعیت آن‌ها را صادر کند و تمام معاملات بانکی و تجاری این افراد را مورد بررسی قرار دهد و حتی در نهایت حکم ممنوع الخروجی از کشور را برای متهمین صادر کند. 

در همین رابطه اولویت کاری این کمیته تهیه فهرستی از افراد بود که تا امروز منجر به بازداشت 11 شاهزاده و چند وزیر فعلی و سابق این کشور شده است. در این میان چند چهره شاخص فعال در حوزه سیاسی و نظامی عربستان از جمله عادل فقیه وزیر اقتصاد، متعب بن عبدالله رئیس گارد ملی و سرلشگر عبدالله سلطان فرمانده نیروی دریایی دیده می‌شود که از کار برکنار شدند.  

همچنین گفته می‌شود ولید طلال بن عبدالعزیز یکی از شاهزادگان سعودی و ثروتمندان جهان نیز در لیست افرادی است که به دستور محمد بن سلمان دستگیر شده‌اند. این شاهزاده طبق گزارش مجله فورد با 18 میلیارد دلار ثروت، در جایگاه چهل و پنجم افراد ثروتمند دنیا قرار دارد. او به عنوان یکی از معروف‌ترین تجار خاورمیانه در اپل، توییتر و هتل زنجیره سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری کرده است.

از دید مجریان کمیته مبارزه با فساد، افراد دستگیر شده بدون توجه به دین و شرافت انسانی از قدرت و ثروت خود سو استفاده کرده‌اند و ضمن حیف و میل بیت المال، با بهره گیری از منابع عمومی ثروت اندوزی کرده‌اند. 

محمد بن سلمان که رئیس این کمیته تازه تاسیس است، همزمان معاون نخست وزیر، رئیس شورای اقتصاد، وزیر دفاع و همچنین ولیعهد پادشاهی این کشور است. براین اساس با توجه به قدرت بی حد و مرز کمیته مبارزه با فساد برای شخص بن سلمان ایجاد کرده، عملا ولیعهد جوان 32 ساله است که امور کشور را در دست دارد و در این راستا از حضور پدرش برای پیشبرد امور و مقابله با هرگونه مخالفتی در شکل نشاندن امضا وی در پای دستوراتش استفاده می‌کند.

بن سلمان پیش از این نیز در اقدام اصلاحاتی از بالا، ممنوعیت رانندگی زنان را در عربستان لغو کرد و امکان حضور آنها را در ورزشگاه‌ها و مناصب بالاتر حکومتی به وجود آورد. او که در ابتدای ورودش به بالاترین رده سیاسی کشور در نقش جانشین ولیعهد و وزیر دفاع دستور حمله به یمن را صادر کرد و با شکست برنامه پیش بینی شده‌اش مواجه شد، تصمیم گرفت از طریق سیاست های اصلاحی داخلی اهدافش را محقق سازد.

در این راستا جوانان سعودی که شاهد روی کار آمدن یک مقام ارشد جوان پس از سالها حاکمیت پیرمردان بر عربستان هستند، امیدوارند اندیشه های جدید و اصلاحی بن سلمان کشورشان را توسعه بخشد. به نظر می رسد بن سلمان به خوبی متوجه دلایل نارضایتی نسل جوان که امروز به انواع شبکه‌های اطلاعاتی دسترسی دارند، شده است. عربستان بر بودجه نفتی وابسته است و در عین حال یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است که ثروت خود را از راه فروش نفت و گاز به دست می‌آورد. در این میان درخواست مردم به ویژه جوانان شفافیت مالی است. درحالی که آن‌ها قدرت تغییر رهبران خود را به دلیل نظام پادشاهی حاکم ندارند، مایل‌اند از چگونگی صرف بودجه و رانت‌هایی که در این میان می تواند وجود داشته باشد آگاه شوند.

با توجه به این مساله، بن سلمان برای افزایش جایگاه مردمی خود و مقبولیت عمومی اش، دست به اقدامی متهورانه زد که با توجه به سازوکار این اقدام، هیچ کسی از زمره متهمان احتمالی خارج نخواهد بود. بن سلمان تلاش دارد اصلاحات و شفافیتی که مردم کشورهای دموکراتیک از راه صندوق رای را به دست می آورند، به شکل دستوری و از بالا ایجاد کند تا جلو هرگونه احتمال حرکت اعتراضی مردمی را بگیرد. 

ولیعهد برای رسیدن به پادشاهی بسیار جوان است و لذا می‌داند سالهای زیادی در سلطنت خواهد بود. او برای تداوم پادشاهی‌اش در فضای کنونی جهان و در میانه تحول بزرگ اطلاعاتی از طریق شبکه های مجازی که به یکباره دنیا را در برگرفت، مصمم است کارهایی انجام دهد که تضمینی برای این سلطنت باشد. بن سلمان درصدد است مشروعیت و مقبولیت خود را همزمان در میان مردم ایجاد و ارتقا دهد تا از این طریق جلو هرگونه کودتا و یا ائتلاف در میان شاهزادگان علیه خود را سد کند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه