English

شکست مذاکرات نخست وزیر بریتانیا برای پایان دادن به بن بست

ترزا می از اروپا دست خالی بازگشت

آخرین تلاش‌های «ترزا می» برای متقاعد کردن رهبران اروپا به منظور گشایش مذاکراتی بر سر دوران انتقالی بریگزیت به شکست انجامیده‌ و به نظر می‌رسد که دولت انگلیس نیز هرگونه امتیازات جدید درخصوص جدایی این کشور در اتحادیه اروپا را منتفی دانسته و بروکسل نیز رویکرد خود را در قبال بریگزیت در آستانه برگزاری یک نشست مهم، سرسختانه‌تر خوانده است.

ترزا می از اروپا دست خالی بازگشت

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه گاردین انگلستان، تلاش‌های نخست وزیر انگلیس شامل تماس با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، «لئو وارادکا»، نخست وزیر ایرلند و حضور در ضیافت شام 90 دقیقه‌ای در بروکسل به همراه «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا و «میشل بارنیه»، مذاکره کننده ارشد بریگزیت در این اتحادیه نیز نتوانسته‌ تحولی را در این زمینه رقم بزند.

این درحالی است که برخی دیپلمات‌های ارشد تاکید دارند که بریتانیا تلاش کافی صورت نداده است.

در بیانیه مشترک یونکر و نخست وزیر انگلیس بعد از مراسم شام کاری آنها نشانه‌ای از هیچگونه تحولی به نفع دولت انگلیس دیده نمی‌شود اما در آن اشاره به رویکرد مرحله بندی شده برای مذاکرات که مورد تاکید بروکسل بوده مشاهده می‌شود.

در این بیانیه آمده است: «نخست‌وزیر و رئیس کمیسیون اروپا پیشرفت حاصل شده در مذاکرات مربوط به بند 50 را مورد بررسی قرار داده و توافق شد که این تلاش‌ها باید در ماه‌های آینده تسریع شود. این شام کاری در فضایی دوستانه و سازنده اتفاق افتاد.»

مقام‌های انگلیس تصریح کردند که نخست وزیر این کشور پیشنهادهای بیشتری درخصوص مسائل اساسی نظیر پولی که لندن باید بابت جدایی پرداخت کند، مطرح نکرده است.

اخیرا یک بیانیه رهبران اتحادیه اروپا که قرار است در نشست شورای اروپا در شهر بروکسل در روز جمعه منتشر شود به بیرون درز کرده که نشان می‌دهد کشورهای عضو این اتحادیه همچنان موضع سرسختانه خود در قبال بریتانیا را حفظ کرده‌اند.

این بیانیه که بعد از لابی‌گری‌هایی از جانب فرانسه و آلمان مطرح شده، لحنی شدیدتر از پیش‌نویس اولی که چند روز پیش به بیرون درز کرد داشته و خواهان پیشرفت در هر سه مساله اساسی مربوط به برگزیت با هدف منجر شدن به آغاز مذاکرات تجاری شده است.

همچنین در این بیانیه به لزوم ایفای نقش دادگاه عدالت اروپا در حفاظت از حقوق شهروندان اشاره شده است.

در عین حال گزارش شده که «دونالد تاسک»، رئیس شورای اروپا در روزهای اخیر شخصا تلاش کرده تا ماکرون و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را متقاعد کند که در پیش‌نویس بیانیه این اتحادیه وعده دهند که اتحادیه اروپا در صورت حصول پیشرفت کافی در حوزه مسائل اساسی به میشل بارنیه حکم آغاز مذاکرات تجاری در ماه دسامبر را بدهد.

این بیانیه به مجرد امضا شدن از سوی رهبران اتحادیه اروپا در روز جمعه قرار است حکم دهد که تاکنون پیشرفت حاصل شده به هدف آغاز مذاکرات تجاری کافی نبوده است.

همچنین این بیانیه اتحادیه اروپا را متعهد خواهد کرد که درخصوص دیدگاهش در مورد دوران انتقالی به بحث پرداخته و اجازه می‌دهد که آماده مذاکرات مربوط به آینده تجاری تا زمان برگزاری نشست شورای اروپا در 14 دسامبر باشند البته در صورتی که اعطای امتیازات بیشتر از سوی بریتانیا به ویژه در زمینه مسائل مالی فراهم باشد.

با این حال گمان برده می‌شود که اتحادیه اروپا دیدگاه دقیقی در زمینه آینده روابط تجاری تا آن زمان پیدا نکند. یک منبع ارشد گفت: درخصوص مساله چارچوب کاری آینده اطلاعات کافی از جانب لندن برای آنکه بدانیم این آینده چطور باید به نظر برسد وجود ندارد. بنابراین خط مشی‌ که اواخر ماه دسامبر تصویب خواهد شد درخصوص دوران انتقالی بسیار دقیق‌تر خواهد بود اما درخصوص چارچوب کاری آینده دیدگاه کلی خواهند داشت و ما از لندن اطلاعاتی درباره دیدگاه بریتانیا دریافت نکردیم.

دیپلمات‌ها گفته‌اند که بیانیه برنامه ریزی شده رهبران اتحادیه اروپا برای روز جمعه "عادلانه" بوده و از نظر بریتانیا باید به عنوان یک نتیجه خیلی خوب تلقی شود چراکه بریتانیا هنوز جزئیات مربوط به خود را ارائه نکرده است.

منبع مذکور خاطر نشان کرد: رهبران اروپا پیشنهاد بارنیه درخصوص آغاز مذاکرات مربوط به مرحله انتقالی را رد کردند و فعلا در وضعیتی که چنین پیشنهادی به ترزا می بدهند نیستند. رهبران اروپا مصر هستند که مرحله اول مذاکرات درمورد مسائل مربوط به حقوق شهروندان اروپا، تسویه امور مالی و مرز مربوط به ایرلند باید اول از همه به نتیجه برسد و هنوز پیشنهادهای انگلیس در سطح حل این مسائل نبوده‌اند.

در عین حال سخنگوی نخست وزیر انگلیس اعلام کرده که وی چیز جدیدی برای پیشنهاد کردن تا قبل از برگزاری نشست روز جمعه شورای اروپا ندارد و سخنرانی چندی پیش او در فلورانس به اندازه کافی مستدل بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه