English

سازمان ملل اعلام کرد:

تلاش سیستماتیک ارتش میانمار برای اخراج اجباری مسلمانان روهینگیا

سازمان ملل امروز در گزارشی از تلاش سیستماتیک ارتش میانمار برای اخراج مسلمانان روهینگیایی از ایالت راخین این کشور خبر داد.

تلاش سیستماتیک ارتش میانمار برای اخراج اجباری مسلمانان روهینگیا

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتایج یکی از تحقیقات سازمان ملل متحد نشان می‌دهد: «حملات وحشیانه علیه روهینگیایی‌ها در ایالت راخین در شمال میانمار سازماندهی‌شده، هماهنگ و سیستماتیک است و هدفش نه تنها بیرون کردن این جمعیت مسلمان از میانمار بلکه جلوگیری از بازگشت آنها به خانه‌هایشان است.»

این تحقیقات براساس مصاحبه‌ با مردم گریزان از میانمار به سوی بنگلادش انجام شده است که از زمان حملات ۲۵ اوت شبه‌نظامیان در راخین به نیروهای امنیتی میانماری و حملات متقابل ارتش به اوج خود رسیده است. براساس گزارش سازمان ملل،‌ بیش از نیم میلیون تن در تازه‌ترین موج از فرار روهینگیایی‌ها وارد بنگلادش شدند.

این تحقیقات سازمان ملل به نتیجه رسیده است که تازه ترین موج «عملیات‌های پاکسازی» ارتش در راخین در حقیقت پیش از ۲۵ اوت و احتمالا در اوایل اوت آغاز شده بود؛ این در تضاد با ادعاهای مقام‌های میانماری است که این عملیات را پاسخی به حملات شبه‌نظامیان میانماری می‌دانند.

تحقیقات مذکور نشان می‌دهد که کمپین تحت رهبری ارتش با هدف قطع ارتباط روهینگیایی‌ها با زادگاهشان فعالیت دارد. سازمان ملل متحد گزارش داد: در برخی موارد، قبل و حین این حملات، در بلندگوها اعلام می‌شد «شما به اینجا تعلق ندارید، به بنگلادش بروید. اگر اینجا را ترک نکنید، خانه‌هایتان را به آتش می‌کشیم و شما را می‌کشیم.»

براساس این گزارش سازمان ملل، معلمان و رهبران فرهنگی، مذهبی و مدنی در جریان تازه‌ترین دور از خشونت‌ها هدف قرار گرفتند و هدف از آن «تلاش برای امحای تاریخ مردم روهینگیا، فرهنگ و دانش آنهاست.» این گزارش تاکید می‌کند: «تلاش‌ها در راستای امحای نشانه‌هایی قابل توجه در جغرافیای چشم‌انداز روهینجا و خاطره آن به گونه‌ای موثری است تا بازگشت آنها به سرزمین‌هایشان چیزی جز زمین ناپیدا و غیر قابل شناخت برای آنها در پی نداشته باشد.»

این یافته‌ها بر پایه مصاحبه با روهینگیایی‌هایی است که بین ۱۴ تا ۲۴ سپتامبر وارد بنگلادش شدند. تیم سازمان ملل در ۶۵ مصاحبه با صدها تن صحبت کردند. زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیشتر از این سرکوب‌ها به عنوان «یک نمونه از پاکسازی قومی» یاد کرده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه