English

شبح تندروها بر سر قاره سبز

آیا انتخابات پارلمانی اتریش راست‌گرایان افراطی را وارد دولت می‌کند؟

نهادهای اروپایی که نگران افزایش آرای حزب دست راستی آلترناتیو در آلمان بودند، حالا با خطر جدی‌تر حزب مردم اتریش روبه‌رو هستند.

آیا انتخابات پارلمانی اتریش راست‌گرایان افراطی را وارد دولت می‌کند؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، شهروندان اتریشی در حالی 15 اکتبر به‌پای صندوق آرا خواهند رفت که حزب راست‌گرای افراطی آزادی نیز در این انتخابات از بخت خوبی برای تقویت جایگاه خود و یا حتی راه‌یابی به کابینه اتریش برخوردار است.

نظرسنجی‌های اینترنتی حاکی از آن است که حزب آزادی در رقابت شانه‌به‌شانه‌ای با حزب سوسیال‌دموکرات بر سر جایگاه دومی پس از حزب راست میانه مردم، قرار دارد. راست‌گرایان افراطی درصددند که از طریق ضدیت با مهاجرت جایگاه بهتری را در پارلمان اتریش به دست بیاورند.

حزب آزادی درصورتی‌که بتواند جایگاه دوم را در انتخابات به دست بیاورد، احتمالاً به‌عنوان شریک «سباستین کورتس»، رهبر حزب مردم وارد دولت ائتلافی خواهد شد. کورتس نیز که طبق نظرسنجی‌ها حدود یک‌سوم کل آرا را در سبد خود می‌بیند، در ماه‌های اخیر به‌شدت نسبت سیاست مهاجرت و حضور مسلمانان در اتریش انتقاد کرده است. کورتس همچنین با اتخاذ این مواضع به افتادن در ورطه راست‌گرایی افراطی متهم شده، برخی ناظران اما معتقدند بسیاری از اظهارات وی به‌منظور سوارشدن بر موج نگرانی مردم از مهاجران است. درواقع کورتس با خروج از «ائتلاف بزرگ» با حزب حاکم سوسیال‌دموکرات، تلاش کرده در بیان نگرانی‌هایی که به دلیل حوادث تروریستی در اروپا ایجادشده پیشگام شود تا تغییرات به وجود آمده در گرایش‌های سیاسی مردم تنها به موفقیت حزب آزادی منجر نشود و بخش‌هایی از رأی راست‌گرایان افراطی نیز به سبد حزب مردم ریخته شود. این راهبرد کورتس، البته با موفقیت نسبی نیز همراه شده و در بیشتر نظرسنجی‌ها حزب مردم با اختلافی بین 7 تا 10 درصد بخت اول پیروزی در انتخابات پارلمانی است.

نظرسنجی

البته این سیاست‌های کورتس احتمالاً بدین  معنا نیز هست که شراکت حزب آزادی را برای تشکیل دولت ائتلافی خواهد پذیرفت. پروفسور «پیتر فیلزمایر»، استاد علوم سیاسی دانشگاه گراتس دراین‌باره می‌گوید: «کورتس، در حال بازسازی حزب مردم است، این امر در سیاست اتریش بی‌سابقه اما منطقی است.» او می‌افزاید: «وقتی دو حزب سوسیال‌دموکرات و مردم، تصمیم بگیرند باهم کار نکنند، فرصت بی‌نظیری برای حزب آزادی به وجود می‌آید تا خود را وارد کابینه کند.»

سال گذشته نیز حزب آزادی با کاندیداتوری «نوربرت هوفر» در انتخابات ریاست جمهوری ماه دسامبر، با اختلافی اندک رقابت را در برابر «الکساندر فندربلن» از حزب سبز واگذار کرد. هوفر حدود 47 درصد از آرا را به خود اختصاص داده بود.

تمایز از فاشیست‌ها

حزب آزادی به رهبری هاینتس کریستین اشتراخه، از سوی دیگر برای ترمیم وجهه خود در افکار عمومی و جلوگیری از مقایسه خود با نازی‌ها چند گام قابل‌توجه برداشته و حتی شهروندان یهودی را نیز برای مشارکت به نفع خود فراخوانده است. هفته گذشته حزب یکی از مقامات خود را به دلیل نگه‌داری علایم مربوط به حزب نازی در داروخانه‌اش، اخراج کرد.

همچنین «مارتین هوچستگوئر» به‌عنوان یکی از اعضای ارشد این حزب، پس‌ازاینکه تصویری از او در کنار نقل‌قولی از آدولف هیتلر درباره الحاق اتریش به آلمان به همراه صلیب شکست منتشر شد، مجبور شد عذرخواهی کند. از سوی دیگر اشتراخه پیش‌ازاین «یهودستیزی» را مصداق جنایت علیه بشریت نامیده و از یک اردوگاه یهودیان در سرزمین‌های اشغالی بازدید کرده بود. اما بااین‌حال به نظر نمی‌رسد حزب آزادی بتواند در جلب رأی یهودیان اتریش موفقیت چشمگیری به دست آورد، چنانچه «اسکار داش»، مدیر جامعه یهودیان شهر وین چند روز پیش اعلام کرد: «چند نظر مثبتی که حزب آزادی در مورد اسرائیل مطرح کرده باعث تغییر در نظر سیاسی ما نمی‌شود.»

باوجود همه این مسائل به نظر می‌رسد حزب آزادی، عملکرد بهتری از خواهر آلمانی خود (حزب آلترناتیو) به نمایش بگذارد. حزب آلترناتیو در انتخابات اخیر این کشور توانست با اختصاص 12.6 درصد آرا به خود به سومین حزب بزرگ بوندستاگ آلمان مبدل شود، اما راست‌گرایان افراطی در اتریش احتمالاً موفق به گرفتن جایگاه دوم در پارلمان این کشور خواهند شد. هوفر پس از انتخابات آلمان اعلام کرد: «ما به حزب آلترناتیو تبریک می‌گوییم. ما با آن‌ها در مورد اینکه مسئله اساسی موضوع مهاجرت است اشتراک نظر داریم، اما این به معنای موافقت ما با راهکارهای موردنظر آن‌ها نیست» وی ادامه داد: «در مقایسه با حزب ریشه‌داری همچون حزب آزادی اتریش، آلترناتیو یک حزب جوان یا بهتر بگویم نوزاد است.»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه