English

اشرف غنی: بی‌ثباتی افغانستان به نفع هیچ کشوری، به‌ویژه پاکستان نیست

رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که اعلام استراتژی جدید آمریکا فرصتی برای پاکستان فراهم کرده تا رویکرد خود به افغانستان را تغییر دهد.

اشرف غنی: بی‌ثباتی افغانستان به نفع هیچ کشوری، به‌ویژه پاکستان نیست

به گزارش خبرگزاری موج، محمد اشرف غنی، امروز (چهارشنبه) اول شهریور به خبرنگاران گفت که "امروز اجماعی به میان آمده که پاکستان روش و سنت گذشته خود را از نو بررسی کند. این یک فرصت است".

غنی که این نشست را برای توضیح مواضع خود در قبال این استراتژی و "سپاسگزاری از دولت آمریکا" برگزار کرد، از پاکستان خواست که روابط خود با افغانستان را براساس روابط "دولت با دولت" برقرار کند.

او افزود که بی‌ثباتی افغانستان به نفع هیچ کشوری، به‌ویژه پاکستان نیست.

به گزارش بی.بی.سی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه‌شب در اعلام استراتژی جدید آمریکا در افغانستان گفت گروه‌های پیکارجو در حالی در خاک پاکستان پناهگاه تروریستی برای خود دست و پا کرده‌اند که این کشور میلیاردها دلار از آمریکا دریافت می‌کند.

همچنین رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفته که از دولت پاکستان خواسته در مبارزه با طالبان جدیت نشان دهد چرا که در غیر این صورت ممکن است حمایت واشنگتن را از دست دهد.

او گفت: پاکستان به طور ویژه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند، به خصوص در آوردن طالبان به پای میز مذاکره. پاکستان هم از تروریسم ضربه خورده است. مردم پاکستان به شکلی جدی از تروریسم آسیب دیده‌اند. ما آماده‌ایم به پاکستان کمک کنیم با سازمان‌های تروریستی داخل خاکش مقابله کند. اما ابتدا، باید خودشان هم رویکردشان را تغییر دهند.

اما پاکستان مانند گذشته اتهام پناه دادن به رهبران طالبان و القاعده را رد می‌کند. وزیر امور خارجه پاکستان در واکنش به سخنان ترامپ گفت از اینکه دولت آمریکا فداکاری‌های پاکستان و مردم این کشور را فراموش کرده بسیار سرخورده شده است.

رئیس‌جمهوری غنی در نشست امروز خود گفت که راهبرد جدید آمریکا در پی رایزنی‌های طولانی و سفر مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا به افغانستان تهیه شده است.

غنی از همکاران امنیتی خود تشکر کرد که به "سوال‌های بنیادی" مقام‌های امنیتی آمریکایی پاسخ دادند. او از جمله از حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی، اکلیل حکیمی وزیر دارایی و حمدالله محب، سفیر افغانستان در آمریکا در این مورد نام برد.

او افزود: این استراتژی محصول پروسه همه‌جانبه برای تحلیل اوضاع، محاسبه درس‌های گذشته و تشخیص عناصر موفقیت است.

رئیس جمهوری افغانستان ضمن اظهار سپاسگزاری از دونالد ترامپ، گفت که اعلام این راهبرد "نقطه عطفی در تاریخ افغانستان، منطقه و جهان" و به نفع هر دو کشور افغانستان و آمریکا است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه