English

آمریکا درصدد برقراری امنیت در افغانستان نیست

کارشناس سیاسی روس گفت: هدف اصلی مذاکرات عشق‌آباد» برقراری امنیت در افغانستان نیست زیرا نخبگان آمریکا، پاکستان و عربستان علاقه‌ای به این موضوع ندارند.

آمریکا درصدد برقراری امنیت در افغانستان نیست

به گزارش خبرگزاری موج،  الکساندر کنیازف با اشاره به مذاکرات مقامات افغانستان با رهبرن گروه تروریستی طالبان در عشق آباد» اظهار داشت: پیشنهاد برگزاری مذاکرات بین دولت کابل و طالبان از سوی واشنگتن مطرح شده بود و چنین اقداماتی پاسخ به تلاش‌های روسیه در جهت میانجگیری در این مذاکرات و به رسمیت شناختن طالبان به عنوان قدرت سیاسی قانونی می‌باشد.

وی ادامه داد: چندی پیش در سفر اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به عشق آباد وی با قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان برگزاری مذاکرات در این کشور را تأیید کرد.

این کارشناس افزود: ترکمنستان بارها آمادگی خود را برای برگزاری این مذاکرات اعلام کرده‌اند زیرا عادی‌سازی وضعیت مرزهای افغانستان به سود این کشور است.

کنیازف گفت: هدف اصلی از برگزاری چنین مذاکراتی کاهش نفوذ روسیه در فرآیندهای عادی‌سازی وضعیت در منطقه و گفت‌ وگو با طالبان تحت نظارت آمریکایی‌‌ها است.

وی تصریح کرد: اگر مذاکرات در عشق آباد تحت نظارت سازمان ملل انجام شود از لحاظ حقوق بین‌المللی درجه بالایی خواهد داشت و نفوذ کشورهای رقیب آمریکا از جمله چین بر فرایندهای داخلی افغانستان ضعیف می‌شود.

این کارشناس روس اظهار داشت: آمریکا خواستار ادامه نفوذ انحصاری خود در افغانستان است که همراه با برگزاری مذاکرات در عشق آباد، ترکمنستان به سوی افزایش همکاری با آمریکا و غرب کشیده می‌شود.

کنیازف گفت: در مذاکرات مذکور منافع عشق آباد، کابل و حتی اسلام آباد در زمینه امنیتی مطرح است زیرا امنیت تنها مانع راه‌اندازی خط لوله «تاپی» است و همچنین ثبات در منطقه نقش خوبی در ساخت راه آهن «ترکمنستان- افغانستان- تاجیکستان» و توسعه روابط اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: هدف اصلی مذاکرات عشق آباد عادی‌سازی وضعیت در افغانستان نیست زیرا نخبگان آمریکا، پاکستان و عربستان سعودی علاقه‌ای به ثبات در این کشور ندارند.

این کارشناس روس افزود: این کشورها علاقمند به ساخت خط لوله تاپی هستند و حذف روسیه و حفظ نظارت آمریکا بر کشورهای منطقه مسئله اصلی واشنگتن در این مذاکرات است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه